احیای دریاچه ارومیه تا بهمن ماه

به گزارش ارک خبر،به گفته ذاکر، تونل در حال بازسازی است و عیب و ایرادهای آن در حال رفع است و در صورتی که ترمیم تونل آبرسان طبق پیش‌بینی‌ها انجام شود برآورد می‌کنیم که تا بهمن ماه یا تا آخر امسال دریاچه ارومیه احیا شود.
وی با اشاره به بارش باران و افزایش نسبی ذخایر دریاچه ارومیه گفت: درحال حاضر از گرمای تابستانه عبور کرده‌ایم و منابع این دریاچه به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که البته در ادوار گذشته تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب نیز رسیده بود. بارش نزولات آسمانی از یک طرف دیگر کمک کرد. اگر یک ماه آتی هم دوام بیاوریم و آب مازاد ذخایر پشت سدهای بوکان و ماکان را رها کنند و بتوانیم دوام بیاوریم و دریاچه را نگه داریم، تا بهمن ماه و اواخر سال جاری که آب از تونل‌ها به دریاچه برسد می‌توانیم دریاچه را نگه داریم.
وی افزود: قرار است قالیباف، رئیس مجلس به زودی برای بررسی وضعیت احیای دریاچه ارومیه به ارومیه سفر کنند. به گفته ذاکر در حالت طبیعی برای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه به ۱۴ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم و اگر ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی باشد از پشت سد کانی سیب یا همان رودخانه زاب می‌توانیم منتقل کنیم.
وی در پاسخ به اینکه ترمیم و لایروبی کانال آبرسان به دریاچه ارومیه چه نقشی در احیای دریاچه دارد نیز گفت: میزان بارش نزولات جوی درحال حاضر۶۰۰ میلیون متر مکعب است، ولی اگر این‌بارش‌ها تداوم داشته باشد و اگر سالانه دو تا سه میلیارد هم برف و باران بیاید، برای تثبیت منابع دریاچه ارومیه موثر است.
وی گفت: درکنار ترمیم تونل آبرسان، اجباری شدن تدریجی تغییر الگوی کشت در سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی ضروری است.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا