547 شهر در تنش آبی به سر می برند

خبرگزاری ارک: حمیدرضا تشیعی، معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه حجم آب معادل برف نسبت به سال گذشته 71 درصد کاهش داشته گفت:در حال حاضر 547 شهر کشور در شرایط تنش آبی به سر می برند و سه شهر بزرگ در وضعیت قرمز تامین آب هستند.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه تا 10 تیرماه سال جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد و نسبت به درازمدت 21 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و این وضعیت کاهش بارندگی در بیشتر استان‌های کشور مشاهده می‌شود، گفت: به عنوان نمونه، در استان هرمزگان نسبت به سال گذشته 69 و نسبت به درازمدت 64 درصد کاهش بارش داشته‌ایم و این کاهش بارندگی‌ها باعث شده که در حال حاضر 49 درصد ظرفیت سدهای کشور خالی باشد.

وی با اعلام اینکه مناطقی در کشور هست که هیچ منبع آبی در آن وجود ندارد و بی‌آبی با پول قابل جبران نیست اظهار کرد: باید توجه کنیم آب قابل تولید نیست و در صورت همکاری مردم و مدیریت در مصرف می‌توان از چالش کم آبی به سلامت گذر کرد.

وی افزود: این در حالی است که ورودی سدها نیز نسبت به سال گذشته 13 درصد و حجم مخازن 6 درصد کاهش داشته است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه رتبه روان آب‌های سطحی در 46 سال گذشته در رتبه آخر است، افزود: این بدترین وضعیت است و علت اصلی آن نیز کاهش 66 درصدی سطح پوشش برفی نسبت به سال گذشته است.

وی ادامه داد: حجم آب معادل برف نسبت به سال گذشته 71 درصد کاهش داشته این در حالی است که متوسط دما نسبت به سال گذشته بیش از 1.5 درجه افزایش داشته و به همین نسبت نیز سطح تبخیر بالا رفته و از سوی دیگر مصرف کولرهای آبی نیز بیشتر شده است.

تشیعی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد شهر دچار تنش آبی هستند گفت:در حال حاضر 547 شهر کشور در شرایط تنش آبی بسر می‌برند و افزایش دما باعث مصرف بیش از حد آب در شبکه‌های توزیع شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا افت فشار آب نیز در شهرها اعمال می شود تاکید کرد: در ساعات پیک مصرف برخی شهرها با کاهش فشار آب مواجه هستند.

سه شهر کرمان، بوشهر و بندرعباس در وضعیت قرمز

وی با اشاره به اینکه سه شهر کرمان، بوشهر و بندرعباس از نظر تامین آب در وضعیت قرمز به‌سر می‌برند، افزود: وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا با توجه به گرمای بیش از حد هوا و مصرف مضاعف مردم درماه مبارک رمضان قطعی برنامه‌ریزی شده در شهرها نداشته باشیم.

وی از مردم خواست در ساعات پیک مصرف بین ساعات 16تا 20 که بیشترین مصرف آب کشور است، با مدیریت در مصرف آب بکوشند میزان مصرف خود را تقلیل دهند تا خود و سایر شهروندان دچار مشکل کم‌آبی نشوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا