صادرات ایران به ارمنستان ۳۷ درصد رشد یافته است

سفیر ایران در ارمنستان گفت: صادرات ایران به کشور ارمنستان ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد یافته است.

به گزارش ارک خبر؛عباس ظهوری روز شنبه در نشست تخصصی با هیات تجاری اقتصادی استان زنجان افزود: نگاه ما به کشور ارمنستان افزون بر خود بازار این کشور به عنوان یک پل ارتباطی بسیار امن، مطمئن و محکم برای تبادلات تجاری با کشورهای دیگر از جمله اتحادیه اوراسیا و اتحادیه اروپا و سایر کشورها است.
وی با بیان اینکه شرایط برای صادرات در کشور ارمنستان بسیار مهیا است، اظهار داشت: تعرفه ترجیحی ارمنستان با اتحادیه اوراسیا برای ۶ تا ۷ هزار قلم کالا به ما این امکان را می دهد که در این کشورها حضور پیدا کنیم.
ظهوری با بیان اینکه چند پروژه مهم در دستور کار کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان بوده است، خاطرنشان کرد: آمادگی داشتن و سرعت عمل برای حضور در بازار کشورهای مختلف بسیار حائز اهمیت  و بازار کشور ارمنستان برای فعالان اقتصادی استان زنجان بسیار آماده است که باید با یک برنامه‌ریزی مناسب و سرعت عمل در حضور در بازارهای این کشورها حضور پیدا کرد و توسعه اقتصادی کشور را رقم زد.

توانمندی های تجاری استان زنجان فرصت مطلوبی برای حضور در بازار کشور ارمنستان ایجاد کرده است
ظهوری با بیان اینکه موانع و مشکلات مختلف برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان وجود دارد که خوشبختانه دولت های مختلف به ویژه دولت سیزدهم درصدد برداشتن این موانع و باز کردن مسیر برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است، اظهار داشت: سیاست دولت جدید به خصوص در حوزه همسایگان گسترش همکاری ها است که بر همین اساس دستور کار جدی ما فعال کردن فعالیت های اقتصادی و رشد و توسعه همکاری‌ها است که سفارت ایران در ارمنستان آماده همکاری همه جانبه با فعالان اقتصادی است.
وی با بیان اینکه درخواست ما از فعالان اقتصادی مشخص کردن مشکلات و بیان آنها به ما و ارائه پیشنهاد در راستای رفع آنها است، تصریح کرد: باید به دنبال علت این بود که چرا در بازار ۱۵ کشور همسایه و حوزه cis حضورمان پررنگ نبوده با وجود اینکه تولیدات ما قوی و با کیفیت بوده و توانمندی های بسیار خوبی داریم.
سفیر ایران در جمهوری ارمنستان با بیان اینکه بررسی همه جانبه بازار کشورها از جمله مسائل حقوقی، اداری و کیفی و استاندارد و … یکی از ضروریات کسب توفیقات تجاری و اقتصادی است، گفت: یکی از مشکلات ما عدم هزینه برای تحقیق و پژوهش و مطالعه نیازسنجی است، جمع آوری اطلاعات از بازارهای کشورها برای ورود حرفه ای بسیار مهم بوده و تجربه کشورهای موفق در حوزه تجارت بیانگر این مهم است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از موانع رشد صادراتی ما عدم شناخت از بازار کشورهای مختلف است، تصریح کرد: تا زمانیکه با واقعیت های پیش رو مواجه نشویم، به نقاط مطلوب هدف های تجاری خودمون نخواهیم رسید، باید به دور از تعارفات به خوبی خود را آنالیز کنیم تا به بهترین خود رسیده و با بهترین شکل ممکن و حرفه ای وارد بازرهای تجاری کشورها شویم.
ظهوری با تاکید بر اینکه بازار کشور ارمنستان یک بازار رقابتی است، تصریح کرد: ورود با قدرت و با استاندارد بالا در بازار کشورهای رقابتی یک اصل مهم است که باید همراه با ورود با قدرت و حرفه ای به بازار کشورها باشد که بازار رقابتی یعنی کیفیت بسته بندی ویژه بازار همان کشور باشد، شناخت ذائقه و نیازسنجی که در صورت تحقق منجر به حضور مثمثمرر در کشورهای مختلف باشد.
وی با بیان اینکه باید بر اساس نیازها و الزامات بازار از جمله داشتن معرفی قوی، روابط عمومی، داشتن کاتالوگ ها به زبان روسی در کشورهای اوراسیا و زبان های محلی مورد قبول کشورهای مختلف باشد، ابراز کرد: معرفی مطلوب یک امتیاز برای شرکت تولیدی و صادراتی می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است.
سفیر ایران در ارمنستان با بیان اینکه جذاب بودن و متنوع بودن و حضور و معرفی بسیار پرقدرت حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: کشور ارمنستان دارای جمعیت سه میلیون نفری است و افزون بر آن ۱۰ میلیون ارامنه خارج از کشور دارد که لابی های بسیار پرقدرت در دنیا دارند و این مهم به معنای این بوده که اگر شرکت‌های مختلف خود را در بازارهای کشورها اثبات کنند ، می‌توانند از ارتباطات و لابی‌های ارامنه خارج از این کشور برای افزایش صادرات و فروش محصولات خود در بازارهای کشورهای دیگر استفاده کنند.
سفیر ایران در جمهوری ارمنستان با بیان اینکه ۲ کشور ایران و ارمنستان دارای روابط تاریخی قدیمی بوده و کالاهای ایرانی در این کشور مورد توجه و استقبال مردم این کشور است، گفتد: در ایران نیز ارامنه بسیاری حضور داشته و زندگی می کنند که موجب گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف و پیوندهای فرهنگی بین ۲ کشور شده است.
وی با بیان اینکه ارتباطات فرهنگی تاریخی بسیار خوبی بین ایران و ارمنستان وجود دارد که از آن جمله دوستی چند هزار ساله و شهدای ارمنی در طی جنگ هشت ساله دفاع مقدس و همچنین جانبازان و آزاده ها هستند، اظهار داشت: صادرات ایران به کشور ارمنستان افزایش پیدا کرده و در حال حاضر به ۵۶۰ میلیون دلار رسیده است که با همکاری مسئولان کشور ارمنستان در نظر داریم آن را به یک میلیارد دلار برسانیم که قابل تحقق است.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا