مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی ویژه کتابداران سراسر کشور در دانشگاه تبریز برگزار شد

مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی، با حضور یک‌صد نفر از کتابداران سراسر کشور و با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دانشگاه تبریز در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ارک خبر،این دوره ۶ روزه به همت دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با همکاری دانشگاه تبریز، در دو گروه ۵۰ نفری و با حضور یکصد نفر از کتابداران و مسئولان کتابخانه های سراسر کشور در هفت کلاس دو ساعته برگزار شد.
دوره اول با حضور فراگیرانی از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، تهران، زنجان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و همدان و دوره دوم با حضور فراگیرانی از استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان و یزد در دانشگاه تبریز اجرا شد.
مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی با سرفصل های آموزشی مدیریت اطلاعات و دانش شخصی از سوی رسول زوارقی، منابع اطلاعاتی علمی تخصصی یک و دو توسط هاشم عطاپور، منابع اطلاعات عمومی یک و دو از سوی اکبر مجیدی، منابع اطلاعات عمومی سه توسط سولماز زرداری و جستجوی پیشرفته وبی توسط افشین حمدی پور تدریس شد.
مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی با هدف توانمندسازی و ارتقای سطح مهارت‌های کتابداران به‌عنوان مشاوران اطلاعاتی و با رویکرد یادگیری تعاملی با استفاده از ظرفیت اساتید گروه های آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی برنامه ریزی و برگزار شد.
برگزاری آزمون ورودی برای انتخاب فراگیران، آموزش نظری و عملی مباحث، تولید محتوا بر اساس سنجش مهارت‌های اطلاع‌یابی کتابداران، برگزاری دوره به‌صورت مجازی و حضوری و سنجش اثربخشی آموزش‌ها از جمله مزیت های مدرسه تابستانی اطلاع یابی بود.
به گزارش ایرنا، مدرسه‌های تابستانی یک قالب آموزشی جهانی است که برگزاری آموزش‌های تخصصی را در بازه زمانی کوتاه فراهم می‌کند، این دوره‌ها به مباحث نظری محدود نمی‌شود و در واقع آموزش به‌صورت عملی نیز ارائه می‌شود. مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی دومین مدرسه تابستانی است که برگزار شد، نخستین دوره آن «مدرسه تابستانی خواندن» بود که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ برگزار شد.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز با اشاره به برگزاری این رویداد علمی به‌صورت حضوری و مجازی با حضور یک‌صد نفر از کتابداران از سراسر کشور افزود: این افراد از میان سه هزار نفر شرکت‌کننده در آزمون ورودی؛ انتخاب و در این دوره شرکت کردند و سرفصل‌ها و محتوای این دوره بر اساس همفکری اساتید گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز با کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و پیمایش نظرات حدود هزار کتابدار از سراسر کشور تدوین‌شده است.
هاشم عطاپور، هدف از برگزاری این دوره را توسعه مهارت‌های اطلاع‌یابی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی به‌منظور ارائه خدمات کارا و اثربخش توصیف کرد و افزود: با توجه به تغییرات و پیشرفت‌های متعدد درزمینهٔ علم منابع اطلاعاتی علمی، نحوه مدیریت اطلاعات، نمایه‌سازی اطلاعات علمی و رتبه‌بندی مراکز علمی بر اساس نمایه‌ها در عرصه ملی و بین‌المللی، بروز رسانی اطلاعات فعالان حوزه کتابداری برگزاری این دوره را ایجاب می کرد که نظر به پتانسیل غنی علمی اساتید دانشگاه تبریز در این زمینه این رویداد علمی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دانشگاه تبریز برگزار شد.
وی اضافه کرد: محتوای این مدرسه تابستانی به‌صورت ۲۰ ساعت فیلم آموزشی برای استفاده مجازی سایر کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی کشور تهیه شده که در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا