توسعه روابط تبریز و قازان، موتور محرک همکاری‌های راهبردی دو کشور

استاندار آذربایجان شرقی از توسعه روابط تبریز و قازان به عنوان موتور محرک همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه خبرداد و گفت: شناسایی ظرفیت‌ها و رفع موانع در مسیر گسترش روابط ضروری است.

به گزارش ارک خبر،عابدین خرم در نشست اقتصادی و تجاری استان آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان اظهار داشت: سفر هیأت اقتصادی و تجاری جمهوری تاتارستان به تبریز فرصت گران‌بهایی است تا زمینه‌های همکاری دو طرف را با یکدیگر مرور کنیم و شروع قدرتمندی در راستای توافق‌نامه همکاری‌های جدید ایران و روسیه داشته باشیم.
خرّم افزود: استان آذربایجان شرقی و جمهوری خودمختار تاتارستان، نقاط تحول‌ساز و البته تجارت‌محور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه به شمار می‌آیند و توسعه روابط تبریز و قازان، موتور محرک همکاری‌های راهبردی میان تهران و مسکو خواهد بود و فصل نوینی از روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور را آغاز می‌کند.
وی اظهار داشت: آذربایجان شرقی و تاتارستان در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا، محکوم به مودت و تحکیم روابط هستند تا در کوران دشمنی‌ها، دوشادوش یکدیگر قرار گرفته و پیشرفت‌های چشمگیری حاصل کنند.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: ما باید سهم خود را از حجم تجارت بین دو کشور روسیه و ایران که در سال گذشته ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است، ارتقا دهیم.
وی افزود: تعامل حداکثری با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم است و باید تلاش کنیم تا با شناسایی ظرفیت‌های مناسب همکاری و تبدیل این ظرفیت‌ها به فرصت‌های عملی و کارهای مشترک، الگویی برای توسعه روابط در سطح منطقه باشیم.
خرّم تاکید کرد: طراحی نقشه راه و ایجاد کریدور ارتباطی در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری، رفع مشکلاتِ تبادل مالی، زیرساختی و تعرفه گمرکی برای تسهیل در امور تجار و بازرگانان، فراهم کردن، برقراری و افزایش پروازهای مستقیم تبریز- قازان از جمله این الگوهاست.
وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی یکی از مسیرهای مطمئن ترانزیتی در محور شمال به جنوب و شرق به غرب است و به‌واسطه ظرفیت‌هایی چون منطقه آزاد ارس، منطقه ویژه اقتصادی سهلان و گمرکات، نقطه ثقل پایداری برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و مستقل بخش خصوصی به شمار می‌رود.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: امنیت فضای سرمایه‌گذاری و امنیت مرزهای ما در شرایط ایده‌آل قرار دارد و نوار مرزی استان یکی از امن‌ترین مسیرها برای هرگونه تردد و حمل‌ونقل کالا محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این استان به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تکنولوژی و ایده‌های فن‌محور دست یافته و این فرصت بی‌نظیری است تا زمینه همکاری‌های دانش‌بنیان فراهم آید و کریدور ارتباطی میان زیست بوم‌های نوآوری ایجاد شود.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: از دیگر مزیت‌های نسبی برای همکاری در زمینه دانش‌بنیان می‌توان به مشارکت در توسعه اکوسیستم نوآوری میان طرفین، ایجاد فضای اشتراکی تولید با شرکت‌های تاتارستان جهت حضور در بازار CIS، همکاری‌های علمی و اقتصادی میان استارتاپ‌های تاتارستان و آذربایجان‌شرقی و بهره‌مندی از بذرها و نهال‌های بهبودیافته آذربایجان شرقی اشاره کرد.
وی افزود: بار اصلی تولید در آذربایجان شرقی بر عهده بخش خصوصی، صنعت‌گران و اتاق بازرگانی تبریز است و کارآفرینان توانسته اند فضای تولید را رونق بخشیده و فرصت‌های امیدافزایی به سوی صنعت و کشاورزی فراهم آورده‌اند.
خرّم بر افزایش همکاری‌ها در زمینه تأمین فضای تولید و تسهیلات ترجیحی در زمینه‌های لوازم خانگی، قطعه‌سازی، صنایع فولادی و بتنی، محصولات UPVC و شیشه، مواد غذایی، شکلات و خشکبار، تحقق کشت فراسرزمینی، تأمین پروتئین و نهادهای دامی میان طرفین، همکاری در زمینه پول مجازی و ماینینگ با درنظر گرفتن مقررات دو کشور، ایجاد شهرک‌ها و نواحی مشترک صنعتی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های تاتار در منطقه آزاد ارس و بهره‌مندی از ظرفیت تولید مشترک، توسعه توریسم درمانی و ایجاد فضای مشترک گردشگری با جمهوری تاتارستان تاکید کرد.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا