ارتقای ۴پلهای سازمان استاندارد ایران در ردهبندی جهانی ایزو/ استاندارد خدمات پس از فروش خودرو اجباری شد
رییس سازمان ملی استاندارد ایران از ارتقای چهار پلهای جایگاه این سازمان در بین ۱۶۷ کشور عضو ایزو و دستیابی به رتبه بیست و دوم خبر داد و گفت: استاندارد خدمات پس از فروش خودرو اجباری شد.
به گزارش ارک خبر،سید مهدی اسلام پناه» امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته ملی استاندارد با اشاره به اجلاسیه بینالمللی اخیر سازمان جهانی استاندارد (ایزو) اظهار داشت: امسال هیئت ایرانی به گفته دبیرکل ایزو متفاوت از سالهای گذشته در این نشست شرکت کرد این تمایز متناظر با تعامل جمهوری اسلامی ایران در جهان در زمینه دیپلماسی استاندارد است.
وی گفت: در این اجلاسیه بینالمللی هیئت ایرانی با هیئتهایی از ۲۸ کشور جهان ملاقاتهای رسمی و تعیین کننده داشت که منجر به قراردادهای خوبی از جمله در زمینه تجاریسازی آزمایشگاههای مرجع و کشورهای هدف شد.
اسلام پناه خاطرنشان کرد: در ماههای اخیر بدهی چهار و نیم ساله ایران به سازمانهای بینالمللی تابعه ایزو از جمله حق عضویتها و سایر پرداختیهایی که پیش از این بهانه تحریم پرداخت نمیشد، یکجا پرداخت شد.
وی در پاسخ در خصوص انتقاد مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مبنی سختگیرانه بودن استانداردهای ۸۵گانه، تصریح کرد: این سازمان برابر قانون به مسوولیتهای خود عمل میکند و استانداردهای ۸۵گانه به عنوان سختگیرانه نیست؛ همچنان که در اروپا و برخی دیگر از کشورها شاهد استانداردهای سختگیرانهتری هستیم.
وی با تاکید بر اینکه پاسخ مدیرعامل ایران خودرو یا هر کس دیگری را نخواهیم داد، تاکید کرد: عمل به قانون و رفع گلایههای مردم در دستور کار ما قرار دارد. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: در نتیجه اعمال استانداردها امروز پنج خودروی ضعیف، پر عیب و غیر ایمن از خط تولید خارج شده است.
وی همچنین بیان داشت: در زمینه واردات خودرو، باید اتومبیلهایی وارد کشور شود که استاندارد بوده و کیفیتهای مدنظر ما را پاس کند و این هیچ ربطی به قیمت آن خودروها و اقتصادی یا غیراقتصادی بودن آنها ندارد.
اسلامپناه در ادامه از تدوین ۹۹۰ استاندارد ملی در یک سال اخیر خبر داد و گفت: به این ترتیب تعداد استانداردهای ملی کشورمان به ۳۴ هزار و ۸۰۰ مورد رسید.
وی اضافه کرد: بازنگری استاندارد بنزین یورو ۵، بازنگری استاندارد گاز طبیعی، بازنگری استاندارد نفت کوره، همچنین تدوین ۱۰ استاندارد تکلیفی در زمینه مدیریت پسماند، بهروزرسانی ۱۰ استاندارد از استانداردهای ۸۵گانه خودرویی و بازنگری اساسی استاندارد ملی برنج از جمله اقدامات انجام شده در ماههای اخیر است.
استاندارد خدمات پس از فروش خودرو اجباری شد
رییس سازمان ملی استاندارد در این جلسه همچنین از اجباری شدن خدمات پس از فروش خودرو خبر داد و گفت: همانطور که تولید خودرو اهمیت دارد، خدمات پس از فروش آن نیز حائز اهمیت است، زیرا با کالایی سرمایهای و بادوام روبهرو هستیم.
وی خاطرنشان کرد: این مهم در جلسه اخیر شورایعالی استاندارد به تصویب رسید و در شورای بعدی عالی استاندارد تا پیش از پایان سال برگزار میشود، خدمات پس از فروش لوازم خانگی نیز مشمول استاندارد اجباری خواهد شد.
کمفروشی محصولات کاهش یافت
اسلام پناه اظهار داشت: در آخرین رصد این سازمان از صنایع کشور که پیوست تکنیکال و آزمایشگاهی نیز دارد، مشخص شد که میزان کم فروشی محصولات مختلف کاهش یافته است.
وی بیان داشت: از ابتدای امسال طرح کنترل و پایش وزنی فرآوردههای تولیدی کشور در سطح وسیع و ابتدا از ۱۴ استان در محصولات غذایی و محصولات مرتبط با موضوع یارانه اجرایی شد.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با نمونهگیری از ۳۶۵ نمونه برند کالایی ۴۱.۶ درصد کم فروشی برای کالاها احصا شد و پایشهای انجام شده در قالب خرید از بازار بوده است.
وی ادامه داد: در طرح دوم که در محل کارخانههای تولیدی اجرایی شد، گستردگی کالاها بیشتر شد و در نمونهبرداری از ۶۹۹ نمونه برند، کمفروشی ۳۹.۶ درصدی احصا شد که به نوعی تایید کننده آمارهای مرحله نخست طرح بود.
اسلامپناه اظهار داشت: این طرح ادامه خواهد داشت و مقطعی نخواهد بود و اکنون در مرحله سوم این طرح هستیم و قرار است بهصورت ماهانه از استانها به سازمان ملی استاندارد گزارش ارسال شود.
انتهای پیام/