حداقل یک‌میلیون تومان برای هر کارمند

 دولت سیزدهم «لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری» را که در نشست ۶مهرماه هیات وزیران به تصویب رسیده بود، در روز ۱۲مهر ماه برای ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان به مجلس ارسال کرد. دو فوریت این لایحه روز یکشنبه ۱۷مهرماه به تصویب نمایندگان رسید. پس از تصویب کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس، لایحه مذکور به کمیسیون‌های تخصصی یعنی کمیسیون اجتماعی و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ارسال شد تا جزئیات آن مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ارک خبر،روز سه‌شنبه جزئیات لایحه متناسب‌‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در جلسه کمیسیون اجتماعی و برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت قرار بر این شد برای جمع‌بندی و ارائه گزارش به صحن علنی نشست مشترکی بین کمیسیون‌‌های اجتماعی و برنامه و بودجه در رابطه با این لایحه برگزار شود. این جلسه احتمالا در روز شنبه برگزار می‌شود و هفته آینده این لایحه در نوبت بررسی در صحن علنی قرار می‌گیرد.خلیل بهروزی‌‌فر، نماینده مردم فومن و شفت و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به بررسی لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری در کمیسیون متبوعش گفت: دولت برای افزایش حقوق کارمندان ۱۰درصد پیش‌بینی کرده است؛ چراکه مطابق با آنچه در قانون مدیریت خدمات کشوری پیش‌بینی‌شده مبنای افزایش حقوق تورم و نرخ یارانه‌ای است که در سطح کشور وجود دارد. اما حقوق کارکنان با تورم و افزایش قیمت تناسبی نداشت.او ادامه داد: بنابراین با توجه به تذکرات و پیگیری‌هایی که مجلس از دولت داشت، دولت پس از گذشت نیمی از سال بررسی‌هایی را انجام داد و لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرد. در کمیسیون برنامه و بودجه پیرامون این لایحه بحث و بررسی انجام شد و در نهایت در صحن مجلس کلیات آن به تصویب رسید. این لایحه دو شوری شد و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد.

 

حداقل افزایش حقوق کارکنان چقدر است؟

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون فرعی روز سه‌شنبه جلسه‌ای را برای بررسی جزئیات این لایحه برگزار کرد و لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری را مورد بحث و بررسی قرار داد. آنچه در کمیسیون تصویب شد، امتیازاتی بود که در نظر گرفتیم. برای افزایش حقوق کارکنان برای هر کارمند ۳هزار امتیاز مبنا بود و ما هم بر همان اساس پیش رفتیم. البته اعضای کمیسیون نظرات دیگری هم داشتند؛ اما ما نظر دولت را مدنظر قرار دادیم. بنابراین حداقل افزایش حقوق کارکنان دولت به‌طور میانگین یک‌میلیون تومان است.

 

احتمال افزایش بیشتر حداقل حقوق

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: احتمال دارد با توجه به پیشنهادهایی که نمایندگان مجلس در صحن می‌دهند، افزایش حقوق کارکنان دولت به ۵/ ۲میلیون تومان هم برسد. از سوی دیگر بحث افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت هم مطرح است. یعنی کسانی که کف حقوقشان پایین است، حقوقشان بیشتر افزایش پیدا کند و کسانی که حقوق بالاتری می‌گیرند درصد افزایش حقوقشان کمتر باشد. هدف و انگیزه این است که فاصله‌ها را کم کنند که متناسب با ریسک‌پذیری و خطری باشد که در پست‌ها وجود دارد.او درخصوص زمان ارسال لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری به صحن علنی مجلس گفت: بررسی این لایحه در کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون فرعی به پایان رسیده و به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادیم و تاجایی که کسب اطلاع کردم این کمیسیون هم بررسی‌هایش را به پایان رسانده است. با توجه به اینکه این لایحه دو فوریتی است، به نظر می رسد هفته آینده به صحن بیاید.

 

حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد چه می‌شود؟

همچنین حسن لطفی، نماینده رزن و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تاکید بر لزوم افزایش حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد گفت: حقوق و مزایای افراد تحت پوشش کمیته امداد باید حداقل ۵۰درصد افزایش داشته باشد و این موضوع در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید. او ادامه داد: بر اساس بند ۴ لایحه دولت حقوق شاغلان باید تا ۳۵درصد افزایش داشته باشند و کمیسیون هم همین نظر را داشت. نظر کمیسیون اجتماعی درخصوص فوق‌العاده ویژه کارکنان نظامی و انتظامی این است که با توجه به اینکه سقف اعتبارات ابلاغی با دستگاه اجرایی است پس تا ۵۰درصد افزایش داشته باشد. اما جلسه مشترک کمیسیون اجتماعی با کمیسیون برنامه و بودجه باید برگزار شود و نظر نهایی بعد از آن جلسه مشترک مشخص خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: میزان افزایش حقوق کارکنان دولت متفاوت است و چون قطعی نشده است، حداقل و حداکثر آن را نمی‌توان عنوان کرد. ۳هزار امتیاز برای کلیه کارکنان دولت در نظر گرفته شده که به‌صورت ثابت در احکامشان درج می‌شود و پایدار است. لطفی در خصوص زمان بررسی این لایحه در صحن مجلس گفت: به نظر می‌رسد شنبه کمیسیون اجتماعی و کمیسیون برنامه و بودجه جلسه مشترک برای بررسی نهایی لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهند داشت و در هفته آینده این لایحه به صحن ارجاع می شود و در نوبت بررسی در صحن قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا