همکاری‌های ما با سازمان همکاری اسلامی رو به افزایش است

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، همکاری کشورش با سازمان همکاری اسلامی رو به افزایش است.

به گزارش ارک خبر،سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی در یک کنفرانس خبری بعد از نشستی با حسین ابراهیم طه، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت:‌ امروز ما اعلام کرده‌ایم که گفتگوی ما با سازمان همکاری اسلامی تقویت شده و حوزه‌های جدیدی را در بر می‌گیرد.

لاوروف در گفتگو با خبرنگاران بعد از برگزاری این نشست در شهر مسکو گفت، روسیه در چند رویداد برنامه‌ریزی شده توسط سازمان همکاری اسلامی در سال جاری میلادی از جمله نشست‌های وزیران اقتصاد، دارایی و انفورماتیک شرکت خواهد کرد.

بر اساس اعلام لاوروف، سفر دبیر کل سازمان همکاری اسلامی به روسیه شامل امضای توافق با وزارت علوم و آموزش عالی روسیه می‌شود.

او تاکید کرد:‌ این سمبل تقویت هر چه بیشتر روابط در حوزه‌های علمی، آموزشی و انسانی است.

لاوروف در ادامه به سراغ اجرای توافق بر سر صادرات غلات اوکراین که اوایل سال جاری میلادی امضا شد رفته و گفت، روسیه از سازمان ملل درخواست ارائه اطلاعات درباره دریافت‌کننده‌های نهایی این محموله را داشته است.

وی بیان کرد، کشورهای اروپایی اذعان کرده‌اند، بخش عمده غلات اوکراین را دریافت کرده‌اند و توضیح می‌دهند که قرار است آن را در سراسر جهان از جمله فقیرترین کشورها توزیع کنند.

وزیر خارجه روسیه افزود: ما می‌خواهیم تصویر واضح‌تری داشته باشیم، بنابراین از دبیرخانه سازمان ملل که در کل این عملیات مشارکت و همه داده‌ها را در اختیار دارد، درخواست کردیم که آمار انتقال محموله‌های غلات به مقصد نهایی و جایی که مصرف کننده نهایی در آن قرار دارد، را ارائه دهد.

لاوروف اظهار کرد، بخش دوم توافق که پیشنهاد لغو تحریم‌ها بر صادرات مواد غذایی و کود روسیه را می‌داد، نادیده گرفته شده است.

وزیر خارجه روسیه گفت: “ما به معافیت‌های قانونی روشن و استثناهای قانونی از تحریم‌ها” علاوه بر مجوزهای مربوط به بیمه و باربری نیاز داریم تا کشتی‌های روسی بتوانند به بنادر اروپا وارد شوند و کشتی‌های خارجی نیز بتوانند به بنادر روسیه وارد شوند و این موارد “تأثیر قاطعی بر صادرات آزاد غلات روسیه برای پاسخگویی به نیازهای طرفهای مقابل دارند.”

لاوروف تاکید کرد، تمام مسائلی که مانع ارسال مواد غذایی و کود روسیه می شوند باید قبل از بحث در مورد تمدید توافق غلات حل‌وفصل شوند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین نسبت به سیاست غرب در مورد منابع انرژی ابراز نگرانی کرد و گفت این سیاست “تجارت انرژی را وارد پیچیدگی می کند.”

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره بیانیه اخیر وزارت دفاع روسیه مبنی بر اینکه اوکراین ممکن است از به اصطلاح “بمب کثیف” – بمبی با انفجاری غیرهسته‌ای اما با قابلیت ایجاد آلودگی رادیواکتیو – استفاده کند، گفت روسیه گامهایی را در سازمان ملل با هدف رسیدگی به وضعیت برداشته است.

او همچنین بیان کرد که از تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعزام هیاتی به اوکراین در واکنش به نگرانی‌ها درباره این موضوع بی‌اطلاع است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا