پنتاگون: جزئیات طرح کنترل بر مرزهای ترکیه-سوریه را فاش نمی‌کنیم

خبرگزاری ارک – سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که وزارت دفاع آمریکا قصد ندارد جزئیات طرح مشترک واشنگتن-آنکارا برای کنترل بر مرزهای ترکیه با سوریه را اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری “سی ان ان” آمریکا اعلام کرده بود: 75 درصد مرز ترکیه با سوریه بسته شده و آمریکا با همکاری دولت ترکیه برای بستن 98 کیلومتر باقیمانده تلاش می‌کنیم.

الیسا اسمیت، سخنگوی پنتاگون گفت: اگرچه جزئیات این عملیات را مطرح نمی‌کنیم، اما بیانیه جان کری بیانگر تصمیم ما برای ادامه همکاری‌ با ترکیه و تمامی شرکای ائتلافی برای دستیابی به این هدف است.

وی افزود: بستن مرز ترکیه با سوریه یکی از اهداف کلیدی ما در تلاش‌های مرزی برای شکست تروریست‌های داعش محسوب می‌شود.

ترکیه پیشتر برای بستن این مقدار از مرزهای خود با سوریه که در بخش سوری هنوز تحت کنترل داعش است، بارها خواهان ایجاد منطقه حائل در داخل خاک سوریه تحت عنوان “منطقه امن” شده بود که مورد قبول بازیگران بین‌المللی بحران سوریه قرار نگرفت.

بخش اعظم از 75 درصد مورد نظر کری در داخل سوریه در دست کردهاست و در مناطق کوچکی نیز مخالفان مورد تایید آمریکا مرز را در جانب سوری در اختیار دارند. ترکیه مرز مشترکی به طول 910 کیلومتر با سوریه دارد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد: محدود کردن فضایی که داعش می‌تواند در سوریه عملیات انجام دهد و سوق دادن دمشق به سمت سازش در نابود کردن این تهدید تروریستی بسیار مهم است.

پنتاگون همچنین اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری آمریکا عملیات‌هایش را با روسیه که از چندی قبل عملیاتی را علیه داعش در سوریه آغاز کرده هماهنگ نمی‌کند اما آماده است تا در صورت نیاز تغییراتی را در این خصوص ایجاد کند.

پنتاگون همچنین اعلام کرد که روسیه به ائتلاف ضد داعش از طریق مرکز عملیات هوایی ائتلاف در قطر درباره حملات جدیدش به داعش اطلاعاتی داده است.

وزارت دفاع آمریکا در ادامه اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف به ماموریت خود در سوریه ادامه می‌دهند اما با توجه به افزایش حملات روسیه این جنگنده‌ها بیش‌ترین سطح هوشیاری را اتخاذ خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا