معینی کرمانشاهی، شاعر افتادگی و آزادگی درگذشت

خبرگزاری ارک – رحیم معینی کرمانشاهی، زاده 15 بهمن‌‌ماه 1301 خورشیدی بود.  نام خانوادگی‌اش برگرفته از لقبی است که ناصرالدین‌شاه به پدر بزرگش داد و بعدها پسوند کرمانشاهی را خود بدان افزود تا با دیگر شاعر پرآوازه – رهی معیّری- اشتباه گرفته نشود.

در سال‌های کودکی و نوجوانی، تحت تأثیر طبیعت زیبای کرمانشاه به نقاشی و شعر روی آورد و در جوانی، هم‌زمان با جنبش ملی شدن نفت به عرصه  سیاست وارد شد. البته پیشینه خانوادگی‌اش نیز بی تاثیر در گرایش او به سیاست نبود.
پدر بزرگش، حسین‌خان معین‌الرعایا که بانی تکیه معاون‌الملک و از بزرگان کرمانشاه بود، در خلال جنبش مشروطه به صف آزادی‌خواهان پیوست و در هرج و مرج سال‌های پس از مشروطه به دست افراد ناشناس کشته شد.
 معینی کرمانشاهی در کنار شاعری و ترانه‌سرایی نقاشی چیره‌دست بود و سال‌ها در زمینه روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرد.
از اشعار ماندگار او می‌توان به شعر «عجب صبری خدا دارد» یا شعر «من نگویم که به درددل من گوش کنید» اشاره کرد.
در زمینه ترانه‌سرایی نیز معینی کرمانشاهی سرایش اشعار ترانه‌هایی خاطره‌انگیزی چون «به یاد کودکی»، «خواب نوشین» و «آشفته‌حالی»را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.
 کتاب‌های «ای شمع ها بسوزید»، «فطرت»، «خورشید شب»، «حافظ برخیز» و دوره‌ی منظوم تاریخ ایران با عنوان «شاهکار» از آثار منتشر شده این شاعر است.
او پیشینه‌ی هم‌کاری با استادان موسیقی و ترانه‌سرای ایران هم‌چون علی تجویدی، پرویز یاحقی و همایون خرم را در کارنامه‌ی خود داشت.
معینی کرمانشاهی که چند سال آخرعمرش را به دلیل کهولت سن با بیماری سپری کرد روز گذشته در سن 93 سالگی دربیمارستان جم چشم از جهان فروبست.
دکمه بازگشت به بالا