۳۵ اعدامی در آذربایجان غربی قصاص نشدند

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از سازش در ۳۵ پرونده قصاص در ۸ ماهه گذشته خبر داد.

به گزارش ارک خبر،ناصر عتباتی گفت: سازش ‌های ارزشمندی در پرونده‌های مهم از جمله پرونده‌های منجر به قصاص با زحمات و تلاش‌های اعضای شورای شورای حل اختلاف در استان محقق شده است که نشانگر توان بالای این نهاد مردمی در اصلاح ذات البین و برقراری صلح و سازش در جامعه هست که تاکنون و در هشت ماه تعداد ۳۵ فقره پرونده قتل عمدی منجر به قصاص در استان با سازش خاتمه یافته است.

عتباتی ادامه داد: رویکرد اصلی شورا‌های حل اختلاف حرکت به سمت و سوی سازش و قلع ماده نزاع به معنای واقعی است و این تلاش‌ها در ایجاد انس و الفت و شفقت بین شهروندان عبادت است و خداوند متعال و ائمه اطهار نیز بر این امر تاکید دارند.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه اظهار کرد: شورا‌های حل اختلاف با اصلاح ذات البین نه تنها به توسعه فرهنگ و سازش در جامعه کمک می‌کنند بلکه ظرفیت بسیار خوبی را برای محاکم به منظور رسیدگی به پرونده‌های مهم ایجاد می‌کنند که یکی از این پرونده‌ها که محکمه آن در چند روز آینده برگزار می‌شود پرونده معروف فساد در شهرداری ارومیه با بیش از ۸۰ متهم و ۴۷ جلد پرونده است.

وی به ظرفیت خوب شعب روستایی شورا‌های حل اختلاف هم اشاره و گفت: شورا‌های حل اختلاف روستایی برکات زیادی دارد و کمک بزرگی برای ایجاد صلح و سازش هستند که نباید از آن غافل شد و یک برنامه زمان بندی مشخصی برای استفاده حداکثری از این ظرفیت داشت و دادگستری استان نیز هر نوع امکاناتی را که لازم باشد در حد توان خود برای این امر فراهم خواهد کرد.

اسدی گزارشی از عملکرد شورا‌های حل اختلاف استان در هفت ماهه اول سال ارائه کرد و گفت: شورا‌های حل اختلاف در استان دارای ۲۱۸ شعبه شهری، ۱۲۴ شعبه روستایی و ۳۲ شعبه اجرای احکام می‌باشد که عمده فعالیت آن‌ها حل و فصل اختلافات است.

معاون قضایی و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان گفت: در هفت ماهه اول سال ۴۸ درصد از پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی استان وارد شورا‌های حل اختلاف شده که ۳۱ درصد از این پرونده‌ها منتج به سازش شده اند، در میان این سازش‌ها ۲۴ پرونده قصاص بود و با تقویت شعب، صلح یاران و استفاده از ظرفیت مساجد، و ارتباط صلح یاران با واحد‌های مددکاری کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و تقویت شعب روستایی و شعب زندان قصد داریم برای سال ۱۴۰۲ میزان سازش را به ۴۰ درصد افزایش دهیم.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان ادامه داد: واحد‌های اجرای احکام شورا‌های حل اختلاف استان هم در هفت ماهه اول سال جاری توانسته‌اند با کمک خیرین و کمک‌های مردمی تعداد ۱۳۸۵ زندانی را آزاد کنند و در این مدت شورا‌های حل اختلاف استان توانسته چهار هزار و ۳۰۰ اختلاف خانوادگی که ۹۰۰ اختلاف مربوط به دعوی طلاق است را با سازش زوجین ختم به خیر کند و از فروپاشی خانواده‌ها و مشکلات بعدی آن جلوگیری کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا