جزییات تمدید اعتبار کارت های هوشمند ملی
معاونت وزیر ریاست ثبت احوال کشور در برنامه صبح و گفتگو ی رادیو گفتگو به موضوع کارتهای هوشمند ملی و تمدید اعتبارشان پرداخت.
به گزارش ارک خبر،درباره کارتهای هوشمند ملی و تمدید اعتبارشان با هاشم کارگر معاونت وزیر ریاست ثبت احوال کشور گفتگو کرد جزییات این گفتگو به شرح ذیل است :
مجری: درباره تمدید اعتبار میفرمایید:
کارگر: همانطور که مستحضرید اولین سری کارتهای هوشمند ملی سال ۹۳ صادر شده و تقدیم هموطنان عزیز شده مهلتی که برای اعتبار این کارتها در نظر گرفته شده ۷ سال بوده بنابراین یک سری از این کارتها منقضی شده و یا انقضای آنها هم در پیش هست. مردم خیلی مراجعه میکردند در رابطه با این که باید چه اقدامی بکنند؟ ما دوباره برایشان کارت صادر کنیم و مسائلی از این دست، سازمانهای دولتی و مراکز خدماتی هم این موضوع را پیگیری میکردند ما به دلایل گوناگون از جمله این که این تکنولوژی و فناوری که در این کارتها استفاده شده مطالعه اش تقریبا برای ۱۵-۱۶ سال پیش است که ما گفتیم که باز مطالعهای در رابطه با این موضوع داشته باشیم و در عین حال این کارتها از لحاظ استفاده فیزیکش در بخشهای گوناگون استفادهای نشده پس بنابراین دچار فرسودگی نشده و از این دست و تصمیم گرفتیم که کارتهایی که تا پایان سال ۱۴۰۳ انقضا پیدا میکند تاریخ آنها تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید کنیم که مردم دغدغهای نداشته باشند و بتوانند به راحتی از این کارتها استفاده کنند و همین طور بخشهای دولتی و بخشهای خدماتی بتوانند براحتی این خدمت را در اختیار مردم قرار بدهند.
مجری: این که تا ۱۴۰۵ به صورت خودکار تمدید شد آیا این بعنوان خبر خوب تلقی کنیم؟ یا نه
کارگر: بله یک خبر خوب است بخاطر این که عرض کردم میخواهیم نسل جدیدکارتها را یک مطالعه جدیدی در موردش داشته باشیم، چون میدانید که این کارتها تابحال کاربردها و قابلیت هایشان آنچنان که باید و شاید در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و یکی از اهداف ما همین بود که آیا این پیش بینیهایی که در آن سالها برای این کارتها الان هم باید با همان روش و همان رویه برویم جلو؟ آیا این قابلیتها جواب میدهد یا هزینههایی که مترقب هست برای این کارتها مورد نظر ما قرار گرفته و خیلی از مسائلی از این دست که انشاالله در مطالعه جدیدمان به این میرسیم که آیا باید تغییراتی ایجاد کنیم یا خیر و موضوعاتی از این دست.
مجری: این را از این جهت پرسیدم که اگر بنا بود که ما کارت هوشمند را تمدید کنیم تا ۱۴۰۵ چرا برایش تاریخ بستیم و حالا که بستیم چرا دوباره تمدیدش میکنیم اگر قرار است عوض شود خوب بیاییم و عوضش کنیم؛ و نکته بعدی این که جوابش در این مستتر هست بخاطر این که ما همان موقع نتوانستیم تعهدی که ایجاد کردیم را به سرانجام برسانیم این تعهد ۱۵-۱۶ سال است ادامه پیدا کرده و رسیدیم به این جا الان هنوز خیلی از همشهریان و هموطنان ما این کارتشان را دریافت نکردند از جمله خود بنده وقتی دریافت نکرده صحبت از تمدید میکنیم.
کارگر: در ابتدا تصور بر این نبود که این کارتها طولانی میشود صدورش برای مردم و فکر بر این بود که این زمانی که برای کل کسانی که برای دریافت کارت شرایطش را داشتند چهار ساله بود آ نزمان، یعنی تصور این بوده که ظرف ۴ سال کلیه این کارتها صادر میشود و در اختیار مردم قرار داده میشود و بعد از آن هم از قابلیت هایش استفاده میشود بنا به دلایل گوناگونی انقضا را هفت سال در نظر گرفتند و حتی دلایل دیگری داشته، ولی با توجه به این که همانطور که فرمودید این اتفاق نیفتاد در این سالها و هدفی که در نظر گرفته شده بود محقق نشد ما به همین نتیجه رسیدیم که ضرورتی ندارد الان ما بخواهیم دوباره به همین روش برویم جلو، چون در این مدت تمام شرایط این کارت امتحانش را پس میداد که آیا این قابلیتها و کاربردها عملیاتی میشد مشکلی دارد، ندارد، درست هست و خیلی از مسائلی از این دست. برای همین ما تصمیم گرفتیم که این اتفاق، اتفاق به نظر من خوبی هم هست و تصمیم خوبی است و به نظر من صلاح هم در آن در نظر گرفته شده است و همین طور که فرمودید ما یک بار باید این را کلا به تمام کسانی که واجد شرایط بودند این کارت را بدهیم و پس از آن نسل جدیدی اگر مدنظرمان باشد یعنی کارتهای جدید را با فناوریها و تکنولوژیهای جدید در اختیار مردم قرار بدهیم.
مجری: این سرعت عمل را خواهیم دید یا نه؟
کارگر: بله شما مستحضر هستید من قبلا هم در همین رادیو خدمت شما و سایر عزیزان عرض کردم یک وقفه دو سال دو سال و نیمهای در تولید انبوه کارتها ایجاد شده بود که ما از دیماه سال گذشته تقریبا نزدیک به ده میلیون نفر از عزیزانمان ثبت نام کرده بودند، ولی کارتشان را دریافت نکرده بودند ما از اواخر دیماه سال گذشته که مستقر شدیم در سازمان ثبت احوال به همت همکاران عزیزمان و توان داخلی شروع کردیم دوباره تولید انبوه این کارتها را و تاحالا تقریبا بیش از هفت میلیون کارت را تقدیم عزیزان کردیم در همین مدت. با توان داخلی و بهره مندی از شرکتهای دانش بنیان داخلی این کار را انجام دادیم، الحمدالله نتیجه داده و انشاالله برای آن موضوعی که عرض کردم انشاالله برای کارتهای جدید تجربه این کارتها خیلی کمک میکند که پیش بینی داشته باشیم و به موقع و به راحتترین وجه ممکن بتوانیم این کار را انجام بدهیم.
مجری: و این سوالی که این جا پیش میآید این است که اگر این تاریخ انقضایش تمام میشد و این تمدید صورت نمیگرفت چه اتفاقی برای مصرف کنندگان و دارندگان کارت ملی میافتاد؟
کارگر: ما در کاربردی کردن این کارها و استفاده از قابلیتها در نرم افزارها این طور پیش بینی شده بود که آنهایی که تاریخ انقضایشان رسیده دیگر نمیتوانستند از این کارتها استفاده کنند با توجه به این که یکی از برنامههای جدی مان این است که قابلیتهای اینها را در جامعه مورد استفاده قرار بدهیم و الان هم با برخی از مراکز به نتیجه رسیدیم، در نرم افزارهای ما حتما باید یک تغییراتی ایجاد شود که زمان بهره مندی از آنها چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین، چون میدانید که به صورت آفلاین هم این کارتها قابل بهره برداری هست …
مجری: این احتیاج به یک سخت افزار دارد که همه ارگانها نهادها باید در دسترس داشته باشند، چون الان من استفاده حداکثری که از کارت ملی ام میشود این است که هنوز که هنوز است در سال ۱۴۰۱ یک سری ارگانها نهادها و سازمانها هنوز کپی این کارت را از ما میخواهند این نشان میدهد که آن درگاهش را ندارند …
کارگر: ببینید اصلا گرفتن کپی کارت ملی و شناسنامه به موجب قانون یک کار خلاف است و هیچکس نباید این کار را بکند ما تاکید داریم به این که مخصوصا کارتهای ملی هوشمند را کپی اش را مردم در اختیار دستگاهها قرار ندهند.
مجری: وقتی میخواهند چه بگوییم بگوییم نمیدهیم؟
کارگر: نباید بدهند این خلاف است و غیرقانونی است چرا؟
مجری: من جایی که با آن رابطه کاری دارم یا رابطه استخدامی دارم، من نمیتوانم بگویم نهاد بالادستی من است و نمیشود ندهم
کارگر: ما اعلام کردیم و قانون هم اعلام کرده در مورد کپی مدارک شما میدانید که این یک مسئله قانونی است نه در مورد شناسنامه و کارتها در مورد خیلی از مدارک اعلام شده با توجه به این که سرویسهای الکترونیک برقرار شده دستگاهها نمیبایست این مدارک را بگیرند شما مستحضرید بعضی از دستگاهها این مدارک را کپی میگیرند و بعدا به خودتان بر میگردانند که خیلی هم کار اشتباهی است بخاطر این که ما تمام سرویسهای الکترونیک مان را در اختیار دستگاهها قرار دادیم یعنی وقتی مثلا مراجعه میکنید به بانک، وقتی به بانک مراجعه میکنید الان درست است که کارت ریدرهای یا آن دستگاههایی که مربوط به خوانش این کارتها هست آنجا استفاده میشود، ولی ما سرویس الکترونیک داریم یعنی براحتی آن بانک وقتی شما کد ملی تان را اعلام میکنید مشخصات شما را فرا میخواند ..
مجری: یعنی دسترسی به دیتایی وجود داشته باشد
کارگر: و دارد ما الان به ۲۰۰ دستگاه در ۲۰۰ هزار نقطه کشور داریم سرویس برخط میدهیم یعنی در ۲۴ ساعت شبانه روز
مجری: مثلا من بیمارستانها را میدانم که اینطور هست یک ثبت احول دارند و یک دانگلی دارند که وصل میشود
کارگر: همه جا هست بیمارستانها سادهترین جایی است که شما میفرمایید بانکها، دستگاههای خدماتی و حتی یک نکته دیگری که ما تاکید داریم. حتی ما به دستگاههای دولتی تاکید داریم نشانی از مردم نگیرید، چون به موجب قانون نشانی قانونی افراد نشانی هست که در کارت ملی است و ما این را در اختیار کلیه دستگاهها گذاشتیم که سرویس نشانی را هم از ما استفاده کنند و آن فیلد درخواست نشانی را از تمام برگههای شناسایی خارج کنند و نشانی از افراد نگیرند اینها مواردی است که به موجب قانون تعریف شده، دستگاهها باید این را رعایت کنند ما هم به ۲۰۰ دستگاه دولتی و غیردولتی در ۲۰۰ هزار نقطه کشور در ۲۴ ساعت شبانه روز داریم خدمات را ارائه میدهیم و نیازی به دریافت کپی مدارک به هیچ وجه نیست.