در انتظار نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز

نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز به عنوان یکی از عناصر اصلی حمل و نقل ترکیبی، همراه با ناوگان اتوبوسرانی و خط اول قطار شهری تبریز، ضرورتی مغفول مانده است که در صورت تحقق می‌تواند ضمن تسهیل تردد شهروندان، در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

به گزارش ارک خبر،ناوگان تاکسیرانی تبریز روزانه حدود ۳۵۰ هزار نفر مسافر در سطح شهر جابجا می کند و نقش مهمی در کاهش تردد با خودروهای تک سرنشین و به تبع آن آلودگی هوا دارد، هر چند که کارشناسان از فرسودگی ناوگان تاکسیرانی به عنوان یکی از عوامل آلایندگی یاد می کنند.

به گفته ایرج شهین باهر، شهردار قبلی تبریز، ۷۹۵ دستگاه تاکسی این شهر در فاصله سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ شمسی نوسازی شده اند؛ این در حالی است که بشیریان، مدیرعامل سازمان پیشین سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز نیز اعلام کرده است که پنج هزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی، معادل ۵۳ درصد، از مجموع نزدیک به ۱۱ هزار دستگاه تاکسی در کلانشهر تبریز فرسوده است.

قرار بود سال گذشته ۲۰۰ دستگاه تاکسی هیبریدی تویوتا برای فعالیت در مسیرهای خاص مثل راه‌آهن، فرودگاه و پایانه اتوبوس های مسافری بین شهری تبریز به ناوگان تاکسیرانی تبریز اضافه شود که به دلیل تغییرات مدیریتی در این نهاد عملی نشد.

علاوه بر تاکسی های ناوگان تاکسیرانی شهرداری تبریز، بیش از دو هزار آژانس مسافربری شهری نیز زیر نظر سازمان تاکسیرانی به مردم خدمات رسانی می کنند که فعالیت آن ها به صورت مستمر رصد می‌شود و به تبعیت از الگوی حاکم بر ناوگان تاکسیرانی، بیش از نیمی از آنها نیز فرسوده هستند.

بدیهی است که آمار تاکسی های فرسوده و نیازمند نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز ۱.۸ میلیون نفری با لحاظ تاکسی های اینترنتی از عدد ۲۰ هزار دستگاه نیز فراتر می رود؛ تامل در این رقم، اهمیت تلاش و هم افزایی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز به معنای عام آن را دوچندان می کند.

البته بازار خانواده رانندرانندگان تاکسی های زرد قناری در تبریز همانند دیگر شهرهای کشور، رونق سابق را ندارد و ورود رقبای اینترنتی، فعالان این حوزه را نیز با مشکلات اساسی همچون کسادی بازار مواجه کرده است.

افزایش کرایه تاکسی از جمله مهم ترین ابعاد فعالیت تاکسیرانان تبریزی از نظر افکار عمومی و رسانه ها است و کارشناسان با اشاره به بحث و جدل های همیشگی در شورای اسلامی شهر تبریز درباره این موضوع، می گویند هزینه‌های خانوار به حدی نیست که بخواهیم با پایین نگه داشتن کرایه‌ها از هزینه عمومی شهروندان بکاهیم؛ در حالی که زندگی تاکسیرانان به دلیل این بی توجهی در معرض نابودی است.

 

دو هزار تاکسی با وام کم بهره نوسازی می‌شوند

شهردار تبریز نیز به عنوان کلیددار این کلان شهر از فرسودگی ناوگان تاکسیرانی آگاه است و در همین راستا از مساعدت و کمک شهرداری به رانندگان تاکسی برای نوسازی دو هزار دستگاه تاکسی با تسهیلات کم بهره در دوره فعلی خبر داد.

یعقوب هوشیار با اعلام این مطلب افزود: یکی از مهم ترین حوزه‌های شهری که در طول یک دهه گذشته با مشکل روبرو بوده، حمل و نقل عمومی است که با تدوین برنامه‌ای جامع در دوره فعلی مدیریت شهرداری و جلب حمایت و همراهی شورای اسلامی شهر، برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وی افزود: در این میان و در کنار برنامه‌ریزی‌های هدفمند برای افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی تبریز، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اثربخشی در حوزه تاکسیرانی نیز از سوی شهرداری صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به مساعدت در اعطای تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی و خرید و تزریق دو هزار دستگاه تاکسی جدید تا پایان سال جاری اشاره کرد.

شهردار تبریز در عین حال با اشاره به تبعات مثبت نوسازی ناوگان تاکسرانی تبریز افزود: کاهش مشکلات ترافیکی شهر، تسهیل تردد و جابجایی شهروندان، کاهش آلودگی هوا و افزایش سطح رضایت مندی مردم از جمله نتایج و تبعات مثبت این اقدام زیربنایی خواهد بود.

 

ضرورت استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد ارس برای نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی تبریز

معاون حمل و نقل شهردار تبریز نیز با تاکید بر اینکه تلاش برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز از اولویت های مدیریت شهری است، اعلام کرد: آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های زیادی برای استفاده دارد که از آن جمله منطقه آزاد ارس است که می توان از آن برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تبریز کمک گرفت.

یعقوب وحیدی کیا افزود: در حالی که خودروهای لوکس ارس پلاک اجازه تردد در شهرها را دارد، برای خرید تاکسی و اتوبوس از طریق این منطقه تدبیری نشده است.

وی اضافه کرد: ناوگان تاکسیرانی تبریز آخرین بار در سال ۹۶ با اضافه شدن سه هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شد و امسال نیز با تلاش های شهردار و تصویب شورای اسلامی شهر تبریز، مقرر شده است نوسازی دو هزار خودرو با استفاده از تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی انجام شود.

وی اضافه کرد: با مساعدت دفتر مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک وزارت کشور، منتظر رفع و رجوع مشکلات و تحویل خودروها برای نوسازی ناوگان هستیم.

 

ضرورت توجه ویژه به حمل و نقل عمومی

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در همه حوزه‌ها باید مورد توجه باشد.

علیرضا نوای باغبان، لایحه شهرداری مبنی بر نوسازی ناوگان تاکسیرانی، این اقدام را گام بلند شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی خواند و گفت: تاکنون در تبریز چنین اقدامی صورت نگرفته است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: ما باید سالانه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی برنامه ریزی داشته باشیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که ما در مترو و اتوبوسرانی هزینه های کلانی را متحمل می‌شویم با همان نگرش به حوزه تاکسیرانی هم توجه کنیم. حمایت از حمل و نقل عمومی یک گام مثبت از سوی شهرداری و شورا بوده که منجر به توسعه شهری خواهد شد.

این عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه شهرداری باید از همه ظرفیت ها و پتانسیل های قانونی برای تامین اعتبار لازم استفاده کند، اظهار کرد: شهرداری چانه زنی با بانک های عامل را در دستور کار خود قرار دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد تغییر چهره ناوگان تاکسیرانی در شهر باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا