تاخیر 6 ساله‌ی راه‌آهن مراغه – ارومیه

خبرگزاری ارک – آذربایجان غربی از استان‌های با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد به لحاظ هم‌مرزی با3 کشور ترکیه، جمهوری خودمختار نخجوان وعراق به‌شمار می‌رود که همین ویژگی ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل ونقلی به‌منظورگسترش مبادلات بین‌المللی با کشورهای همسایه و ورود به بازارهای جهانی از جمله اروپا را از طریق 3 مرز رسمی زمینی ایران با ترکیه دوچندان کرده است. ساخت راه‌آهن به‌طول 184 کیلومتر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای حمل و نقل از 14 سال پیش در آذربایجان غربی در دستور کار قرار گرفت، طرحی که قرار بود در کمتر از یک دهه و در سال 88 به طور کامل به بهره‌برداری برسد اما بعد از گذر از شهرستان‌های میاندوآب و مهاباد در نیمه راه متوقف شد.
«قربانعلی سعادت» استاندار آذربایجان غربی در گفت وگو با روزنامه ایران  با ابراز تأسف از روند کند اجرای طرح راه‌آهن ارومیه – مراغه بر سرعت بخشی این طرح به‌عنوان یکی از مهمترین مطالبات و نیازهای مردم استان تأکید کرد وگفت: راه‌آهن ارومیه از جمله طرح‌هایی به شمار می‌رود که سال هاست به‌دلیل اختصاص نیافتن اعتبار لازم به اتمام نرسیده، اما این طرح را در سفر رئیس جمهوری و هیأت دولت به استان پیگیری خواهیم کرد.
سعادت یادآور شد: راه‌آهن از مهم‌ترین طرح‌های زیربنایی آذربایجان غربی است و از نظر اقتصادی برای توسعه استان نقش مهمی دارد که با تسریع در ساخت و بهره‌برداری از آن شرایط رونق دهی به وضعیت اقتصادی استان فراهم می‌شود و باید همه برای به ثمر رساندن این طرح، تلاش کنیم.
«خلیل محبت خواه» مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه 85 کیلومتر از مسیر 185 کیلومتری راه‌آهن مراغه – ارومیه به اتمام رسیده، اظهار داشت: در مسیر باقی‌مانده به سمت ارومیه پیشرفت ساختمان ایستگاه 71 درصد و پیشرفت زیرساخت ریلی آن 36 درصد و در مسیر نقده نیز پیشرفت ساختمان ایستگاه 69 درصد و پیشرفت زیرساخت ریلی آن 49 درصد است و سرعت اجرای طرح نیز وضعیت مطلوبی ندارد.
  
محبت خواه ادامه داد: راه آهن مراغه – ارومیه یک طرح ملی است، اما در تمام بازه‌های زمانی از کلنگ زنی تاکنون با مشکل کمبود اعتبار و تأمین نشدن منابع مالی مورد نیاز برای ساخت روبه‌رو بوده است. از طرفی، به‌دلیل حضور مجری طرح در تهران اقدام جدی برای اتمام آن انجام نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه ایستگاه‌های به بهره‌برداری رسیده نیز در شهرهای کم جمعیت قرار دارد و با ظرفیت پایین در حال فعالیت است، اضافه کرد: برای رونق سایر ایستگاه‌های آذربایجان غربی و جلوگیری از تعطیلی آن‌ها، اتمام ایستگاه مرکز استان ضروری است. این مقام مسئول از اصلی‌ترین دلایل روند کند اجرای طرح راه‌آهن مراغه – ارومیه را ضعف مدیریتی دانست و تأکید کرد: از طرفی تغییر مدیریت در سال‌های گذشته مشکلی مضاعف را بر طرح تحمیل کرده است.
 محبت خواه، با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس به این طرح یادآور شد: کلنگ این طرح 15 سال قبل و به‌صورت همزمان با طرح‌های مشابه در سایر نقاط کشور به زمین خورد، اما طرح‌های دیگر به بهره‌برداری رسید و راه‌آهن ارومیه در گیر و دار مشکلات گرفتار شد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه پیگیری جدی نمایندگان مجلس می‌تواند گره ازمشکلات اعتباری این طرح ملی بازکند، عنوان کرد: تاکنون 295 میلیارد تومان برای ساخت طرح هزینه شده و برای اتمام آن 350 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.
  
«نادرقاضی پور» نماینده ارومیه درمجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نارضایتی از روند اجرای طرح راه‌آهن ارومیه گفت: 6 سال تأخیر برای این طرح به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید برای برون رفت از مشکلات طرح چاره اساسی اندیشیده شود. در جلساتی که با وزیر مربوطه برگزارشد، حل مشکلات پیمانکاران برای سرعت بخشی به روند اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت و باید ایستگاه نقده تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
  
 وی اختصاص نیافتن اعتبار و بی‌توجهی شرکت مربوطه به چگونگی اجرای طرح را از دلایل اصلی تعلل در ساخت راه‌آهن ارومیه دانست و افزود: شرکت مسئول در ساخت راه‌آهن، اندک اعتبارات تخصیصی را نیز درطرح‌های دیگری هزینه می‌کرد، اما با روشن شدن این کم کاری نسبت به تغییر شرکت و جایگزینی اقدام شد. متأسفانه در پرداخت بودجه مورد نیاز نیز برخی کم توجهی‌ها وجود دارد، طرح‌های جوان و مشابه در استان‌های دیگر از جمله راه‌آهن قزوین – رشت اعتبار مورد نیاز یک‌سال خود را به یکباره دریافت می‌کند، اما در مقابل طرح از پاافتاده راه‌آهن ارومیه – مراغه در تخصیص منابع مالی با مشکل روبه‌رو می‌شود. عملیات اجرایی 2 طرح راه‌آهن ارومیه و اصفهان به طور همزمان آغاز شد، اما مسیر کوهستانی و 524 کیلومتری اصفهان به پایان رسید و مسیر مسطح 185 کیلومتری ارومیه که معادل یک سوم طرح راه‌آهن اصفهان است، به نیمه راه نیز رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا