تأسیس داروخانه‌های هلال احمر مغایر با قانون است / سهم ۵۰ درصدی گردش مالی داروخانه‌های دولتی از بازار دارو

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: در اساسنامه هلال احمر چیزی به نام تاسیس داروخانه نداریم، برخی نیز اعلام می‌کنند که شرط تاسیس داروخانه توسط هلال احمر فروش داروهای تک نسخه‌ای است که در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و همه نوع دارویی را می‌فروشند.

به گزارش ارک خبر،سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگویی در واکنش به صدور مجوز برای تاسیس داروخانه‌های جدید هلال احمر اظهار داشت: در ایران در حال طی کردن مسیر معکوس خصوصی‌سازی هستیم و متاسفانه شاهدیم هر سال تعداد داروخانه‌های دولتی در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: زمانی که بحث کمبودهای دارویی پیش می‌آید برخی نهادهای دولتی مثل هلال احمر اعلام می‌کنند که به دنبال دریافت مجوز تاسیس داروخانه هستند تا مشکل کمبود دارو حل شود، در صورتی که مشکل کمبود دارو با تاسیس داروخانه حل نمی‌شود، در حال حاضر ۱۴ هزار داروخانه در کشور فعال هستند و در یک سال اخیر ۲۵ درصد به تعداد داروخانه‌های ایران افزوده شد.

فاطمی اظهار کرد: مشکل ما تامین دارو هست نه تامین داروخانه، اهداف اقتصادی پشت پردا این درخواست‌ها قرار دارد و برخی داروخانه‌های دولتی و داروخانه‌های هلال احمر فروش چند ده برابر داروخانه‌های عادی دارند و گردش مالی بالایی دارند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه وظیفه هلال احمر تامین دارو به صورت فوریتی با درخواست وزارت بهداشت است تاکید کرد: وزارت بهداشت درخواستی برای تاسیس داروخانه هلال احمر نداشته است. داروخانه‌های هلال احمر در حال رقابت با بخش خصوصی هستند و کار آن‌ها انتفاعی و این کار با مقررات صلیب سرخ جهانی مغایرت دارد.

فاطمی گفت: در اساسنامه هلال احمر چیزی به نام تاسیس داروخانه نداریم، برخی نیز اعلام می‌کنند که شرط تاسیس داروخانه توسط هلال احمر فروش داروهای تک نسخه‌ای است که در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و همه نوع دارویی را می‌فروشند.

وی ادامه داد: هلال احمر اعلام می‌کند که داروهایی را می‌فروشد که سود پایینی دارد و داروهایی مانند انسولین قلمی که ۶ درصد برای داروخانه سود دارد را برای حمایت از بیماران را توزیع می‌کند، این موضوع بدعت غلطی است و باید سودآوری دارو برای داروخانه به قدری باشد که همه داروخانه‌ها اقدام به فروش انسولین کنند تا شاهد صف‌های طولانی در داروخانه‌های هلال احمر نباشیم.

وی با بیان اینکه گردش مالی داروخانه‌های دولتی بیش از ۵۰ درصد سهم بازار است گفت: از سال ۸۲ به بعد گردش مالی داروخانه‌های دولتی افزایش چشمگیری داشته است و از ۲۸ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه با افزایش تاسیس داروخانه‌های دولتی به بخش خصوصی آسیب جدی وارد می‌شود افزود: انجمن داروسازان مخالفتی برای تاسیس داروخانه برای داروسازان جوان ندارد اما بارها اعلام کردیم باید به سمت خصوصی سازی برویم، دارو کالای رقابتی نیست و قیمتگذاری آن توسط دولت است. داروخانه دولتی مالیات پرداخت نمی‌کند، از کارمندان دولت استفاده می‌کند و به همین منظور هزینه‌های کمتری به بخش خصوصی را متحمل می‌شود و از سویی با این روند داروخانه‌های خصوصی ضعیف‌تر می‌شوند.

فاطمی گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی به دولت تکلیف کرده است که باید تصدی‌گری را کنار بگذارند، داروفروشی تصدی‌گری است و داروخانه‌های دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند، داروخانه‌های دولتی چند ده برابر داروخانه‌های خصوصی گردش مالی دارند و اگر این داروخانه‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند تعداد زیادی داروساز مشغول به کار خواهند شد.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر می‌بینیم که این روند به صورت معکوس پیش می‌رود که امیدواریم بر اساس قانون این روند متوقف شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا