سونامی مصرف گاز در بخش خانگی

در شرایط فعلی ۷۲ درصد تولید گاز کشور توسط بخش خانگی و تجاری بلعیده می‌شود؛ هرچند که طبق گفته‌ وزیر نفت ۱۵ میلیون مترمکعب تحویل گاز به نیروگاهها و صنایع افزایش پیدا کرده اما ادامه این روند ممکن است چالشهایی را ایجاد کند.

به گزارش ارک خبر،مصرف گاز طبیعی به ویژه در بخش خانگی و تجاری با افزایش سرمای هوا طی روزهای اخیر به ۶۰۷ میلیون مترمکعب رسیده است؛ تاجایی که طبق گفته های مجید چگینی – معاون وزیر نفت، با افزایش مصرف گاز در این بخش، محدودیت‌هایی در بخش صنایع و پتروشیمی‌ها اعمال می‌شود و آنها ناچار به مصرف سوخت مایع خواهند بود.

سال گذشته نیز با چالش های این چنینی مواجه بودیم که زیانهای زیادی نیز به کشور وارد کرد.

در بخش پتروشیمی عدم نفع از قطعی گاز حدود ۶۵۰ میلیون صادراتی بود که صورت نگرفت و ارز آن به کشور نیامد. در صنایع دیگر نیز شرایط به همین روال پیش رفت و این در حالی است که طبق گفته مسوولان تنها می توان با ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف شرایط و چالش های پیش رو را تغییر داد.

شرایط مصرف گاز در بخش خانگی تا جایی پیش رفت که جواد اوجی، وزیر نفت در روزهای گذشته از یک رکوردشکنی در این حوزه خبر داد و اعلام کرد: مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری ۶۰ میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته که این امر بی سابقه بوده است.

به گفته وی این مقدار افزایش مصرف معادل تولید حدود ۲.۵ فاز پارس جنوبی است؛ در حالی که هنوز وارد فصل زمستان نشده‌ایم. همکاران ما در مجموعه وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران نهایت تلاش خود را کردند تا در ایام پاییز گاز بیشتری به نیروگاه‌ها و صنایع تحویل دهیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۵ میلیون مترمکعب بیشتر بوده است تا سوخت مایع کمتری مصرف شود افزود: این در حالی است که پارسال، از اواخر شهریورماه، سوخت مایع به نیروگاه و صنایع تحویل شد. اکنون تولید گاز روزانه کشور ۲۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و با وجود این افزایش تولید، مصرف ما در بخش صنعت و خانگی غیرمتعارف است و مقدار مصرف گاز در بخش صنایع متناسب با رشد اقتصادی نیست که این امر نشان‌دهنده این است که گاز به مقدار زیادی اتلاف و اسراف می‌شود.

با این حال طبق گفته وزیر نفت، میزان گاز تحویلی به صنایع هفت درصد افزایش یافته و همکاران شرکت ملی گاز مجبورند به‌منظور حفظ فشار، گاز صنایع را محدود کنند، اما سوخت مایع برای صنایع در نظر گرفته شده و این سوخت نیز در تمامی صنایع عمده ذخیره‌سازی شده است.

در این بین استارت  طرح پایش مصرف گاز اداره‌های دولتی و اماکن عمومی در کشور زده شده است. آنطور که مسلم رحمانی – مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، خبر داده، رصد و پایش دائم میزان مصرف گاز در بخش اداری و عمومی انجام و نسبت به مستندسازی و تصویربرداری عملیات‌های شبانه‌روزی مأمورین و بازرسان اقدام می‌ شود.

به گفته وی اداره‌ها، سازمان‌ها و دیگر مراکز دولتی و عمومی باید وسایل گرمایشی را یک ساعت پیش از آغاز کار روشن و یک ساعت پیش از پایان کار خاموش کنند. همچنین دمای این اداره‌ها همواره به نحوی تنظیم شود که در طول ساعات کاری بیش از  ۱۸ درجه سانتیگراد نباشد. در صورت رعایت نکردن این موارد، اخطار صادر و چنانچه ترتیب اثر داده نشود، گاز مجموعه قطع خواهد شد. برخورد با استفاده‌کنندگان از گرماتاب‌ها در فضای باز که سبب هدررفت انرژی می‌شود، باید با جدیت انجام و از این طریق از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

برای تشویق مشترکان خانگی نیز طرحی مصوب شده، مشترکان خانگی که مصرف گاز آن‌ها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه سال پیش کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل ۳ واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره می‌شوند که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آن‌ها اعمال خواهد شد.

کاهش مصرف گاز در بخش خانگی امری مهم بوده؛ چراکه هم‌اکنون روزانه ۹۷۷ میلیون مترمکعب گاز غنی برداشت و ۸۴۳ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری کشور تحویل می شود؛ از این میزان  بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی کشور به مصرف می‌رسد که رقم بسیار بزرگی است.

مشترکان می‌توانند با رعایت شیوه‌های الگوی مصرف از جمله پوشیدن لباس گرم، خاموش کردن وسایل هنگام خروج از منزل، بهینه‌سازی سیستم موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی، کم کردن دمای محیط کار و … مصرف را بهینه کنند که همین موارد ۱۰ تا ۳۰  درصد کاهش مصرف را به همراه دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا