بورس؛ میزبان نقدینگی

پس از کمرنگ‌شدن مذاکرات برجام و کاهش امید‌ها به نتیجه مطلوب از توافق هسته‌ای و پس از ورود نقدینگی به بازار‌های موازی نظیر دلار و افزایش قیمت ارز آمریکایی، به‌نظر می‌رسد این‌بار نوبت به بازار سهام رسیده است؛ چراکه افزایش شدید نرخ ارز، ورق را به نفع عمده صنایع بورس تهران برگردانده است.

به گزارش ارک خبر،به نقل از دنیای‌اقتصاد، نماگر اصلی بورس تهران هفته گذشته را با ثبت بازدهی نزدیک به ۱۰/ ۱۰‌درصد به پایان رسانده و سومین هفته متوالی مثبت را برای این بازار رقم زده است. شاخص‌کل پس از ۶هفته متوالی از ۱۸ آبان سال‌جاری، بازدهی هفتگی بیش از ۱۰درصدی را به‌ثبت رسانده است.

همچنین میانگین رشد روزانه‌درصدی در هفته منتهی به ۷ دی، ۴۴/ ۲درصد و بازدهی شاخص‌کل از ابتدای سال‌تا پایان هفته معاملاتی گذشته، ۴۸/ ۲۰درصد بوده‌است. طی یک هفته اخیر، به‌طور میانگین، ۲۵۸میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد بازار شده‌است.

میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز روزانه عدد ۵‌هزار و ۲۸۹‌میلیارد‌تومان بوده‌است. بازار سهام هفته پیش را با روند صعودی پرقدرت آغاز کرد؛ به‌طوری که روز شنبه با افزایش ۴۱‌هزار‌واحدی شاخص‌کل توجه اکثریت بازار به نماگر اصلی جلب شد.

پس از کمرنگ‌شدن مذاکرات برجام و کاهش امید‌ها به نتیجه مطلوب از توافق هسته‌ای و پس از ورود نقدینگی به بازار‌های موازی نظیر دلار و افزایش قیمت ارز آمریکایی، به‌نظر می‌رسد این‌بار نوبت به بازار سهام رسیده است؛ چراکه افزایش شدید نرخ ارز، ورق را به نفع عمده صنایع بورس تهران برگردانده است.

در همین راستا روز یکشنبه نیز شاخص‌کل، با افزایش نزدیک به ۲۵‌هزار‌واحدی و رکوردزنی پی‌درپی ارزش معاملات نسبت به چند ماه گذشته به واسطه عبور ارزش معاملات از ۷‌هزار میلیارد‌تومان، امید‌ها را به خروج بازار سهام از رکود، افزایش داد.

این درحالی است که فعالان بازار به شیوع دوباره کرونا در چین و برخی نقاط جهان و همچنین صحبت‌های رئیس بانک‌مرکزی سابق، مبنی‌بر افزایش نرخ بهره، بی‌توجه بوده و به‌نظر اهالی بازار، متغیر ارزی بر سایر عوامل غلبه کرده‌است، چراکه با سیاست‌های دولت فعلی، متغیر اعتماد نیز روزبه‌روز در حال کاهش بوده و با افزایش شدید حجم نقدینگی خلق شده از ابتدای سال‌جاری، این بازار‌های دارایی هستند که از جریان نقدینگی منتفع خواهند شد.

روز دوشنبه با وجود تداوم روند صعودی بازار، شاخص‌کل بورس، به مقاومت بااهمیت یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحد نزدیک‌تر شد؛ اما قدرت عبور از این مقاومت را نیافت، به‌همین‌دلیل عمده فعالان بازار بر این عقیده بودند که روز معاملاتی چهارشنبه می‌تواند بر روند شاخص‌کل اثرگذار بوده و سرنوشت بازار را تعیین کند، چراکه با عبور نماگر اصلی از یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد، تداوم روند صعودی شاخص تا یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار واحد بسیار محتمل خواهد بود.

از طرفی ادامه روند افزایشی نرخ ارز، این ذهنیت را ایجاد‌کرده بود که عبور از مقاومت پیش‌رو، برای شاخص‌کل، چندان سخت نیست. روز چهارشنبه، بورس تهران آخرین روزکاری هفته را با یک صعود بزرگ روزانه به پایان رساند.

نماگر اصلی بازار سهام با افزایش ۵/ ۴درصدی بیشترین رشد روزانه از ۱۲ اردیبهشت ۹۹ را به‌ثبت رساند. یکی از دلایل اصلی رشد بالای بازار، علاوه‌بر افزایش نرخ ارز، دستور‌العملی بود که توسط بورس‌کالا برای قیمت‌گذاری برخی از محصولات گروه فلزات اساسی و پتروشیمی، منتشرشده بود.

در این دستورالعمل قیمت پایه محصولات، با نرخی بین قیمت دلار نیما و دلار بازار توافقی، تعیین می‌شود. در صورت تحقق این امر، نرخ محصولات این صنعت، به‌شدت افزایش یافته و سودآوری آن‌ها بهبود خواهد یافت. واکنش اهالی بازار به این خبر چنان مثبت بود که توانست چنین رکوردی را در رشد روزانه شاخص بورس به‌ثبت برساند.

انتظار می‌رود، این دستور‌العمل، آثار مثبت خود را بر گزارش‌های آتی شرکت‌ها برجای بگذارد. یکی دیگر از عواملی که بر رشد هفتگی بازار، موثر واقع شده‌است، گزارش‌های ماهانه آذر طی روز‌های معاملاتی اخیر بود. تاثیر افزایش نرخ برخی از محصولات دارویی و محصولات صنعت سیمان و گروه محصولات غذایی و همچنین افزایش نرخ برخی از شرکت‌های دلاری محور به واسطه افزایش نرخ ارز، موجب شد تا درآمد عمده شرکت‌ها، با رشد خوبی همراه باشد.

همچنین چشم‌انداز مثبت برخی از صنایع مانند صنعت خودرو به واسطه عرضه محصولات در بورس‌کالا و عمده صنایع دلاری بازار، می‌تواند تداوم روند صعودی بازار را به‌همراه داشته باشد. انتشار این گزارش‌ها سبب شد تا عمده سهم‌های بازار از مقاومت پیش روی خود با قدرت عبور کند.

روز پنج‌شنبه با استعفای صالح آبادی رئیس سابق بانک‌مرکزی، محمدرضا فرزین ریاست بانک‌مرکزی را بر عهده گرفت. فرزین پنج‌شنبه شب، طی اظهاراتی اعلام کرد، سیاست وی در قبال نرخ ارز، کنترل بازار نیما و تثبیت نرخ ارز نیمایی روی عدد ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومان است.

درضمن فرزین اذعان کرد که به‌دنبال کوچک‌ترشدن بازار آزاد است. با این اظهارات نگرانی در این خصوص که سکاندار جدید سیاست پولی کشور نیز مانند سایر روسای پیشین، تصمیم به اتخاذ سیاست دستوری گرفته و عزم خود را برای سیاست تثبیتی جزم کرده‌است، در میان بورسی‌ها شکل گرفت.

به‌نظر می‌رسد، از آنجا‌که این سیاست در گذشته نیز نتیجه خوبی برجای نگذاشته و در آینده نیز موجب کاهش انتظارات تورمی در کشور نخواهد شد، همچنین اختلاف میان نرخ نیما و بازار آزاد مانند رواج ارز ترجیحی، موجب توزیع فساد و رانت خواهد شد، انتظار می‌رود بازار نیز به این موضوع واکنش چندانی نشان نداده و مسیر خود را به‌درستی ادامه دهد؛ چراکه ادعای روسای سابق مبنی‌بر کافی بودن ذخایر ارزی، تاثیر بسزایی بر روند نرخ دلار نداشته است.

با تداوم وضعیت موجود، احتمالا شاخص نیز این توانایی را دارد تا از مقاومت یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار‌واحدی عبور کرده و بالاخره بورس تهران نیز، از رشد بازار‌های دارایی عقب نماند، اما در صورت اتخاذ سیاست شدید انقباضی و افزایش نرخ بهره توسط ریاست کنونی بانک‌مرکزی، ترمز شاخص‌کل کشیده شده و روند فعلی آن معکوس خواهد شد.

در هر صورت این سناریو نیز امکان‌پذیر است که هیجانات ناشی از اظهارات اخیر رئیس‌کل، بازار را در این هفته وارد فاز استراحت کند و پس از آن مسیر قبلی خود را ادامه دهد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا