۲۵ هزار نیرو استخدام می‌شوند/ افزایش ۴۲ درصدی بودجه نظام سلامت برای سال آینده

معاون توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۵ هزار نیرو شامل ۱۱ هزار نفر در حوزه درمان، ۱۰ هزار نفر در بخش بهداشت، سه هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه فوریت های پزشکی و به ازای هر تخت بیمارستانی، یک پرستار و مابقی در سایر بخش ها از جمله مراکز ناباروری استخدام می شود.

به گزارش ارک خبر،بهروز رحیمی روز سه شنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای وزارت بهداشت که در محل ستاد برگزار شد، افزود: در بخش استخدام نیروها در حوزه بهداشت و درمان به بحث بومی گزینی توجه ویژه ای شده و مشکلات رفاهی نیروها نیز در نظر گرفته شده است.

وی اظهارداشت: دستاوردهای حوزه بهداشت، درمان و آموزش در بعد از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده است ،به عنوان مثال امید به زندگی در ایرانیان از ۵۷ سال به ۷۸ سال افزایش یافته است.

رحیمی تصریح کرد: زیر ساخت های منابع فیزیکی، منابع انسانی، ارتقا و توسعه نظام سلامت، حوزه مالی و بودجه از مهمترین بخش های معاونت توسعه بوده که باید بدرستی مدیریت شود، دولت برای تامین حوزه سلامت یک درصد مالیات بر سلامت را تعیین کرده و سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه ما را همراهی کرده که این درصد برای‌ جامعه روستایی و حاشیه شهرها در بخش بهداشت و درمان هزینه می شود.

وی ادامه داد: این یک درصد مالیات بر سلامت امسال ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که محقق شده و برای سال آینده ۳۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده که درخواست ما آن است که این رقم به ۵۰ هزار میلیارد تومان ارتقا یابد.

به گفته رحیمی، بودجه نظام سلامت ۴۲ درصد برای سال آینده افزایش یافته است.

نیروهای طرحی بیکار شده در اولویت استخدام

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: با مساعدت دولت و وزیر بهدشت، نیروهای طرحی که اکثرا پرستار بوده و در دوران کرونا زحمات زیادی کشیدند و اکنون بیکار شدند در اولویت استخدام قرار دارند.

وی ادامه داد:در خصوص استخدام نیروی شرکتی نیز سعی داریم هیچ نیرویی تعدیل نشود و برنامه های خوبی در جذب آنها داریم.

به گفته معاون وزیر بهداشت ، در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در قالب هیات علمی و کارکنان در نظام سلامت مشغول کار هستند، سند جامع نیروی انسانی و ایجاد نقشه راه برای افق ۱۴۰۴ تدوین شده  و شرایطی ایجاد شده که در جذب نیروی انسانی موفق باشیم.

برگزاری آزمون خدمت بیش از ۳۱ هزار نفر

وی گفت: آزمون خدمت برای بیش از ۳۱ هزار نفر در بخش بهداشت و درمان برگزار شده، بحث جانشین پروری و تربیت نسل جوان در حوزه سلامت حائز اهمیت است به همین منظور یکصد دوره پودمانی اجرا شده و تبدیل وضعیت و ایجاد امنیت شغلی برای بیش از ۷۰ هزار نفر انجام شده است و قرار است تا پایان دولت سیزدهم کسری نیروی حوزه سلامت برطرف شود.

به گفته معاون توسعه وزارت بهداشت، چهار هزار نیروی بهورز نیز برای ارتقای نظام شبکه و پزشک خانواده جذب می شود که حضور آنها در سطح روستا امیدواری زیادی را می تواند ایجاد کند.

رحیمی از تعیین تکلیف ۲۹۶ پرونده مدافع سلامت خبر داد و گفت :۵۱ هزار تخت بیمارستانی در دست ساخت داریم و یک هزار و۲۶۰ پروژه تحویل داده شد، ۷۲ پروژه نیز در بخش بهداشت و درمان افتتاح می شود، دو هزار پروزه بهداشتی از جمله خانه بهداشت، مراکز جامع سلامت و غیره نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد تا به اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع آماده می شویم.

اعطای ۹۰ میلیون دلار وام به ایران

وی ادامه داد: با مشارکت بانک جهانی ۹۰ میلیون دلار وام برای ایران در اختیار سازمان جهانی بهداشت داده شده و تجهیزات آزمایشگاهی برای ایران خریداری شده و از اواخر سال وارد می شود .

وی اظهار داشت: این اقدام به منظور آن است که برای مقابله با ویروس کرونا و بیماری‌های نوپدید نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی است.

رحیمی تصریح کرد: باید بخش خصوصی در حوزه بیماریابی به خصوص در شهرهای کوچک نقش پر رنگ تری داشته باشند، اکنون ۴۶ مرکز تصویر برداری به بخش خصوص واگذار کردیم.

دو هزارمیلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی بیمارستانها نیاز است

وی افزود: دو هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی بیمارستانها نیاز است و سیاست وزارت بهداشت اولویت روستا بر شهر، مناطق محروم شهرهای کم برخوردار و مناطق مرزی بوده که بخش بهداشت و درمان را در آنها افزایش دهد.

رحیمی خاطرنشان کرد: اختیار احداث دو هزار پروژه مرکز بهداشتی و درمانی نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده و از این تعداد بیش از ۵۰۰ پروژه خانه های بهداشتی مراکز جامع سلامت در استان سیستان و بلوچستان است.

۲۵ بیمارستان در دست احداث است

وی اظهارداشت: ۲۵ بیمارستان نیز در دست احداث داریم که ۷۰ درصد آنها امسال پایان می یابد، در سالجاری یکهزار و ۲۶۰ پروژه تحویل داده شد که از این تعداد ۱۶ مرکز ناباروری بوده است.

وی همچنین درباره توجه به قانون جوانی جمعیت گفت: آیین نامه و قانون جوانی جمعیت بازبینی و اجرا شده و وزارت بهداشت ۴۲ محور را عملیاتی کرده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا