بیش از ۶ هزار سالمند در کشور از خدمات مراکز روزانه سالمندی استفاده می‌کنند

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۵۰ مرکز روزانه سالمندی در کشور فعالیت دارند که ۶ هزار و ۶۴۷ نفر سالمند از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

به گزارش ارک خبر، رامین رضایی در گفت و گویی افزود: در سال جاری توانستیم با تلاش همکاران خود در استان‌ها، مجوز تاسیس ۱۴۰ مرکز روزانه سالمندی را در مناطق محروم دریافت کنیم که به بخش قابل توجهی از این مراکز از طریق صرفه جویی‌های مختلف از اعتبارات، یارانه نیز تعلق گرفت.

وی با تاکید براینکه فعالیت مراکز روزانه سالمندی فقط نگهداری نیست و نگهداری در مراکز شبانه‌روزی اتفاق می‌افتد، گفت: در این مراکز بیشتر به ارتقای توانمندی‌های سالمندان توجه دارند. در واقع سالمندان بهره‌مند از خدمات این مراکز، آن دسته از سالمندانی هستند که خانواده آنها به دلیل مشغله محدودیت هایی برای نگهداری و مراقبت از سالمند در منزل دارند یا سالمند به دلیل کهولت سن یا به علت بیماری های مختلف با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این سالمندان نیازمند آن هستند که آموزش‌هایی را دریافت کنند، توانبخشی شوند یا به مهارت های دوره سالمندی نیاز دارند که در مراکز روزانه سالمندی به آنها ارائه می‌شود.

 

اجرای طرح ارتقای دهان و دندان برای کودکان معلول

رضایی به اجرای طرح ارتقای دهان و دندان برای کودکان معلول اشاره کرد و گفت: این طرح امسال در ۶ استان اجرا شد.

وی اضافه کرد: طرح ارتقای دهان و دندان برای کودکان معلول سال گذشته به صورت آزمایشی در استان کرمان اجرا شده بود و امسال در استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، بوشهر و سیستان و بلوچستان توسعه پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، اکنون ۸۴ میلیون و ۹۷۳ هزار نفر جمعیت کل کشور است که از این تعداد، هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر برابر با ۱۰.۴۳ درصد کل جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند. از هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت سالمند کشور، چهار میلیون و ۲۶۸ هزار نفر آنان مردان و چهار میلیون و ۵۹۵ هزار نفر آنان، زنان هستند.

همچنین حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند. طبق آمار جامعه جهانی، معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که در ایران این آمار ۱۰ درصد محاسبه می‌شود که سه درصد از آنها معلولیت شدید و خیلی شدید دارند. براین اساس جمعیت معلولان ایران بین هشت میلیون نفر برآورد می‌شود. حدود یکهزار کودک دارای معلولیت یا نیازمند درمان زیر ۱۶ سال نیز در مراکز بهزیستی به‌سرمی‌برند که بی‌سرپرست یا فاقد سرپرست مؤثر هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا