مظلومیت گز اصفهان باقدمتی ۴۵۰ ساله

علی گوهریان،عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی اصفهان نیز در این نشست به ویژگی‌های خاص گز این استان اشاره کرد و گفت: گز تنها صنایع غذایی اصیل ایرانی یاقدمتی 450ساله است در حالی که اکثر صنایع غذایی ازبیسکویت گرفته تا شکلات و غیره ریشه وارداتی دارند، اما متاسفانه  گز که ریشه بومی داردومظلوم واقع شده تاکنون بصورت شایسته مورد توجه قرار نگرفته است

به گزارش ارک خبر: علی سرشوقی،رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی استان اصفهان درنشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نقش بی‌بدیل صنایع غذایی اصفهان در کشور تاکید کرد: این استان در بسیاری از موارد در تولید صنایع غذایی و مواد خام مانند شیر خام، گوشت سفید و تخم مرغ رُتبه برتر را در کشور دارد، اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم این مواد خام را به یک برند تبدیل کنیم. در این زمینه نیاز به یک ارزش‌گذاری جدی‌تری در بحث صنایع غذایی استان اصفهان داریم.

وی ادامه داد: به جرات می‌توان گفت استان اصفهان می‌تواند یک سبد کامل در بحث غذایی جامعه را تامین کند با توجه به این امر در بخش کارآفرینی، صادرات، ارزآوری، ایجاد سرمایه و ثروت استان اصفهان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

سرشوقی با ابراز تاسف از نبود فضای باز کسب و کار در اصفهان تصریح کرد: گز اصیل اصفهان یکی از با قدمت‌ترین سوغات‌های اصفهان محسوب می‌شود. با توجه به اینکه تولید گز به زمان صفویه برمیگردد، و ظرفیت بالایی نیز برای اشتغالزایی و ارزآوری دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی استان اصفهان همچنین شناساندن گز اصیل اصفهان در سطح کشور و بین‌المللی را علتی برای ایجاد ثروت‌آوری در استان اصفهان دانست وبیان کرد: ۲۰۰مهندس درزمینه گزسازی فعالیت میکنند

وی عنوان کرد: همایش گز اصیل اصفهان با هدف معرفی قدیمی‌ترین سوغات اصفهان ۲۶ بهمن سال جاری با برنامه‌های متنوعی از جمله رونمایی از ترانه گز، رونمایی از سمفونی گز و بررسی تاریخچه آن توسط اساتید تاریخ کشور برگزار می شود.
علی گوهریان،عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی اصفهان نیز در این نشست به ویژگی‌های خاص گز این استان اشاره کرد و گفت: گز تنها صنایع غذایی اصیل ایرانی یاقدمتی ۴۵۰ساله است در حالی که اکثر صنایع غذایی ازبیسکویت گرفته تا شکلات و غیره ریشه وارداتی دارند، اما متاسفانه  گز که ریشه بومی داردومظلوم واقع شده تاکنون بصورت شایسته مورد توجه قرار نگرفته است 

وی ادامه داد: ما برندهایی از تولید گز در اصفهان داریم که از قبل از جنگ جهانی دوم فعال بودند و هنوز هم فعالیت می‌کنند.
عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی اصفهان اذعان داشت: ۲۶بهمن بعنوان “روز گز” در تقویم گردشگری کشورثبت شده است و هویت گز اصفهان یکی از هویت های فرهنگی و ملی کشور ماست که باید احیا شود.

گوهریان عنوان کرد:انجمن کارفرمایان صنایع غذایی استان با همکاری اتحادیه گز و شیرینی اصفهان همایش گز اصیل اصفهان را با هدف ارزشگذاری به جایگاه این سوغات اصیل ،۲۶ بهمن در سالن پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار می کند.

خبرنگار:محبوبه عزیز

دکمه بازگشت به بالا