آغاز رسمی پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان اعلام شد

نشست خبری و آئین رونمایی از پوستر رسمی پنجمین دوره از جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان برگزار شد.

به گزارش ارک خبر، نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر پنجمین دوره از جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان در پردیس هنر اصفهان برگزار شد.
این نشست که باحضور هئیت اجرایی جشنواره، مدیران شهری، اصحاب رسانه و هنرمندان اصفهانی برگزار شد به نحوه عملکرد پیشین و فعالیت آینده جشنواره پرداخت و رسما آغاز پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان اعلام شد.
در این نشست مجتبی شاهمرادی معاون فرهنگی شهردار اصفهان و رئیس پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان حاضر شد و اظهار کرد: جشنواره ملی خندستان در اواخر سال ۱۴۰۱ به طور رسمی کلید خورد و از اوایل اسفندماه سال جاری، اصفهان میزبان هنرمندان و گروه‌های مختلف عرصه تئاتر و نمایش خواهد بود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیز افزود: اتفاق مثبتی که در دو دوره برگزاری جشنواره خندستان افتاده، اهدای جایزه خندستان به منتخبین داوری شده هنرمندان جشنواره فجر بوده و همچنین با برگزاری جشنواره خندستان درتلاش هستیم تا ظرفیت‌های تئاتر اصفهان را شناسایی و آن را به کل کشور معرفی کنیم.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان بیان کرد: لازم به ذکر است که این جشنواره، بخش ویژه‌ای تحت عنوان 《زاینده‌رود》دارد که باهدف گسترش مسئله زاینده‌رود در مجامع بالاتر و ملی اضافه شده‌است و ما درتلاش هستیم تا رودخانه اصفهان را تبدیل به زاینده‌رود ایران کنیم.
وی ضمن ابراز خرسندی برای آینده تئاتر اصفهان گفت: امیدوارم که در پرتو این جشنواره، هنرمندان اصفهان بتوانند آثار برتر و استعدادهای خود را به خوبی نشان دهند.
سیدمحمدصادق سجادزاده نائب رئیس جشنواره ملی تئاتر‌ کمدی خندستان نیز اظهار کرد: بیش از صد سال از اجرای تئاتر میرزاده عشقی در اصفهان گذشته‌‌ است که این موضوع به زندگی و پویایی تئاتر در اصفهان اشاره دارد و لازم به ذکر است که تئاتر در اصفهان زنده خواهد ماند.
وی درخصوص تئاتر کمدی گفت: بستر طنز فرصتی برای گفت‌گو در جامعه‌ای است که فقدان آن وجود دارد و شاید هنر، یکی از ظرفیت‌های خوب برای گفت‌وگو باشد. همچنین بستر طنز فرصتی جدی برای نقد ایجاد می‌کند، چون در روزگاری که همه به گفت‌وگو و نقد نیاز داریم، استفاده از ظرفیت تئاتر طنز، فرصت مناسبی است که ورود جشنواره خندستان در این حوزه، کمک به گسترش گفت‌وگوی هنرمندانه و نقادانه، می‌کند.
نائب‌رئیس جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان خاطرنشان کرد: جامعه امروز به فضایی برای طنز فاخر نیاز دارد تا در حوزه ادبیات و نمایش رقم بخورد؛ فضای روانشناختی امروز جامعه، ایجاب می‌کند فضای طنز و کمدی که موجب رشد جامعه می‌شود، برای مردم بیشتر به وجود بیاید.
ایجاد زیرساخت‌های شهری برای ارتقاء آثار نمایشی در اصفهان
وی تصریح کرد: تلاش ما در مجموعه مدیریت شهری اصفهان این است که بتوانیم فرصت و زیر ساخت‌های لازم را برای ارتقاء کمی و کیفی آثار هنری به ویژه آثار نمایشی ایجاد کنیم؛ همچنین زیرساخت‌های ضروری حوزه نمایش و هنر را در شهر گسترش دهیم تا آثار نمایشی کیفیت خوبی داشته باشند.
سجادزاده گفت: کار کردن برای اصفهان، ارزشمند است؛ اصفهان در طول تاریخ مملوء از نمادهای مختلف است و شاید جشنواره خندستان بتواند نماد جدیدی را در کنار دیگر افتخارات ارزشمند اصفهان فراهم کند که این امر می‌تواند اتفاقی ملی و بین‌المللی بسیارخوبی را در حوزه تئاتر و طنز کشور برای اصفهان ایجاد نماید.
وی افزود: اصفهان بستری برای فراهم کردن فرصتی جهت اندیشیدن و خنداندن مردم بوده‌است؛ تلاش داریم آثار فاخری که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، هم در ایام برگزاری جشنواره و هم پس از آن در فضای شهری به نمایش درآید.
آقاخانی دبیر علمی پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان باحضور در اصفهان و شرکت در نشست خبری جشنواره، ضمن ابراز خرسندی برای جشنواره تئاتر خندستان در اصفهان، اظهار کرد: امیدوارم پنجمین دوره جشنواره تئاتر کمدی خندستان، آغاز یک مسیر حرکت جدی برای این جشنواره باشد.
وی افزود: اعتقاد دارم این جشنواره به عنوان یک رویکرد فرهنگی زاده شده از دل شهرداری اصفهان و به عنوان یک حرکت مازاد فرهنگی در سیستمی که چنین مطالبه‌ای را هم تجربه نکرده به دنیا آمده و آرام آرام پوست اندازی کرده است.
دبیرعلمی پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان خاطرنشان کرد: هر چه امروز هست پله‌هایی بوده که تاکنون طی شده و بعد از این خندستان برای ضعف خودش دیگر توجیهی ندارد و باید قوی عمل کند.
وی با اشاره به نکات بسیار مهمی که به جشنواره اضافه شده است اعلام کرد: اگر آثار بضاعتی را در یک رشته خاص جشنواره که قبلا پیش بینی نشده است از خود نشان دهند اما تعدد توفیق گروه‌ها در پرداختن به آن موضوع داوران را مجاب کندکه باید به آن بخش نیز توجه شود، با تشخیص داوران، این بخش به حوزه رقابتی افزوده می‌شود.
آقاخانی افزود: در بخش رقابتی حوزه تبلیغات نیز باید اشاره کرد که داوری صرفا در یکی از ابزار های فضای مجازی مانند اینستاگرام فقط مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد بلکه همه پلتفرم‌های مجازی بررسی می‌شود و در یک میانگین، در همه بسترهای مجازی این داوری صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره خندستان در پنجمین دوره حضور خود بین هنرمندان نمایشی کشور تازه به این نتیجه رسیده است که بخش‌های دیگری را نیز به بدنه خود اضافه کند و برهمین اساس می‌توان چنین بشارتی داد که در ادوار آینده خندستان بخش‌های بهتر دیگری نیز به آن افزوده خواهد شد، بنابراین باید پژواک نمایش‌گرانه جشنواره خندستان را از هرنظر با رسانه‌های مختلف پی بگیریم.
دبیرعلمی پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان افزود: امیدوارم در آینده برای به بار نشستن جایگاه واقعی اصفهان در قالب نمایش‌های کمیک و طنازی به نظاره بنشینم و سوالات خود را در پژوهش‌هایی پیدا کنم که در خندستان ثبت شده و در میراث ملی خندستان به مردم کشور تقدیم شده است.
در ادامه نشست علی عطریان‌ دبیر اجرایی جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان نیز اظهار کرد: جشنواره ملی خندستان در حال طی کردن پنجمین دوره خود می‌باشد؛ این دوره در دو بخش صحنه‌ای و بیرونی فراخوان داده‌شده که بخش ویژه زاینده‌رود نیز در بخش بیرونی جشنواره ایجاد شده است.
وی افزود: زاینده‌رود برای ایران یک رگ حیاتی است که شهرداری اصفهان بر این موضوع بسیار تاکید دارد و قصد داریم تا از دریچه تئاتر، مخصوصاً نمایش‌های کمدی به جریان دادن زاینده‌رود ایران کمک کنیم.
دبیر اجرایی جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان گفت: در بخش‌های صحنه‌ای و بیرونی شرایط خاصی داریم که نحوه دریافت و انتخاب اثر، ورودی‌ها و دسته‌بندی نوع جوایز در متن فراخوان کامل توضیح داده‌ شده‌ است اما آثاری که به دبیرخانه می‌رسد در دو بخش صحنه‌ای و بیرونی داوری می‌شوند که ۱۴ اثر در بخش صحنه‌ای و ۱۵ اثر با موضوع زاینده‌رود و آزاد در بخش بیرونی، پذیرفته خواهند شد و در نهایت به رقابت یا اجرای نهایی در اصفهان می‌پردازند.
در ادامه برنامه نیز هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر اصفهان، مدیران شهری و اصحاب رسانه در سالن نمایش پردیس هنر اصفهان که با آغاز پنجمین دوره جشنواره خندستان افتتاح گردید، حاضر و با مراسم رونمایی از پوستر جشنواره همراه شدند.
همچنین پس از رونمایی رسمی از پوستر پنجمین دوره از جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان، تمامی اعضای هیأت جشنواره و هنرمندان اصفهانی با امضای خود بر پوستر جشنواره، رسما آغاز پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان را در اصفهان کلید زدند.
جمعی از خبرنگاران و فعالان حوزه تئاتر، در کنار عوامل جشنواره نیز امضای خود را بر پوستر ثبت کردند و در راستای هویت‌بخشی به بخش ویژه زاینده‌رود در پنجمین دوره‌ از جشنواره، آرزوی قلبی مشترک خود را، جاری شدن زاینده رود اعلام نمودند.
به گزارش روابط‌عمومی جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان، ۶ الی ۱۱ اسفندماه، اصفهان میزبان هنرمندان نمایش ایران خواهد بود و پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان با آثار مختلف نمایشی در تالار هنر و پردیس هنر به صورت صحنه‌ای و پل خواجو و خیابان‌های آمادگاه و سپه به صورت بیرونی برگزار خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا