صدور مجوز انتقال بیماران روانی مزمن به باباباغی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی تبریز مجوز انتقال تعدادی از بیماران مزمن روان پزشکی بستری در مرکز آموزشی و درمانی رازی را به آسایشگاه باباباغی ( محل نگهداری بیماران مبتلا به جذام ) صادر کرد.

به گزارش ارک حبر،به نقل از آناج، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جریان بازدید از این مجتمع باباباغی از صدور مجوز انتقال بیماران مزمن روانپزشکی بستری از مرکز آموزشی و درمانی رازی تبریز به مجتمع درمانی باباباغی خبر داد که این موضوع از چند سال پیش مطرح بود و مورد اعتراض ساکنان این محل قرار گرفته است.

جواد احمدیان با اعلام اینکه مجوزهای لازم به منظور انتقال بیماران مزمن روانی بستری از مرکز درمانی رازی تبریز به مجتمع درمانی باباباغی صادر شده است، گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده این بیماران قرار است در سه مرحله به باباباغی انتقال یابند.

وی اظهار کرد: بر همین اساس در مرحله اول تعداد ۸۰ نفر از بیماران مزمن طی چند روز آتی از مرکز رازی به بخش روانپزشکی جدید مجتمع باباباغی انتقال می یابند و در مرحله دوم تعداد ۷۰ نفر و در مرحله سوم نیز تعداد ۱۰۰ نفر به بخش های جدید روان پزشکی این محل منتقل می شوند.

احمدیان با اشاره به اقدامات عمرانی دانشگاه علوم پزشکی در مجتمع باباباغی، افزود: تعدادی از بخش ها و سالن همایش این مجتمع در شرف افتتاح است و در گام بعدی نسبت به تغییر کاربری قسمت اداری و بازسازی سالن آمفی تئاتر مجتمع اقدامات لازم صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: بازسازی بخش های مجتمع درمانی باباباغی به دنبال اخذ موافقت اصولی بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با رعایت استانداردهای لازم از جمله ایمنی آتش نشانی، ایمنی بیمار، تجهیز به شیشه های نشکن، سیستم برق مرکزی ویژه بخش های روان و همچنین سیستم گرمایشی جدید و با رویکرد درب های باز، جهت ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت از بیماران انجام شده است.

بر اساس این گزارش، حدود چهار سال قبل ساکنان آسایشگاه و روستای باباباغی در نامه‌ای به استانداری آذربایجان شرقی، به آنچه که قصد دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای نابودی این مکان عنوان شده و از انتقال بیماران روانی به این مکان ابراز شکایت کرده بودند، نسبت به موضوع اعتراض داشتند.

در آن نامه، جذامیان آسایشگاه باباباغی با اشاره به اینکه این مکان جزو اراضی وقفی به‌نام جذامیان است، یادآور شده‌ بودند: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۳۸۳ سند این اراضی را به نام خود زده است و بر همین اساس تعدادی از خانه‌ها را خالی و سپس تخریب کردند.

ساکنان باباباغی از مسوولان و مدیران ارشد استانی خواسته بودند مسئولان به خواسته‌های به حق آنها گوش فرا دهند.

آسایشگاه «بابا باغی» ویژه بیماران جذامی، بیش از ۹۰ سال قبل در روستایی به همین نام در زمینی به وسعت ۷۵ هکتار در بخش شمالی تبریز برای زندگی دور از جامعه و هم نوعان احداث و تجهیز شد تا پناهگاه امنی برای آن دسته از بیماران باشد که جامعه به دلیل ناآگاهی از آنها رویگردان بود.

بر اساس آخرین آمارهای موجود هم اکنون ۱۷۶ نفر شامل ۷۱ نفر بیماران مرد، ۸۳ نفر بیمار زن، ۱۷ فرزند سالم دختر، پنج فرزند سالم پسر در کنار کارکنان اداری آسایشگاه جذامیان «بابا باغی» ساکن بوده و به گونه ای بسیار محدود با کارهایی مانند کشاورزی، دامداری و خدمات سر خود را گرم می کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا