۵۱۷۹ بیمار روانی تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی هستند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به نگهداری بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه روزی و روزانه‌ی بهزیستی، گفت: ۵۱۷۹ پرونده‌ی بیمار روانی مزمن در استان داریم که ۶۲ درصد آن‌ها مستمری بگیر ثابت بهزیستی استان هستند.

به گزارش ارک خبر،فرگل صحاف روز دوشنبه، ۱۹ مهرماه در نشست خبری، با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت روان، اظهار کرد: زمانی فقدان بیماری و حالت رفاه جسمی و روانی جزوی از سلامت تعریف می‌شد ولی اکنون این تعریف گسترده‌تر شده است، سلامت روان و نبود اختلالات روان شامل خوب بودن ذهن، ادراک خودکار، استقلال، خودمختاری، کفایت، خودشکوفایی و توانایی‌های فردی است.

وی با بیان این‌که اختلال روانی شامل تغییر در تفکر، خلق هیجان و اختلال در کارکرد زندگی فرد است، گفت: بهداشت روان حالتی از رفاه است که فرد بتواند توانایی خود را بشناسد، بهداشت روان برای همگان نیاز است و طبق تعریف جهانی اگر بهداشت روان نباشد، جامعه دچار اختلال می‌شود.

وی با بیان این‌که چهار مورد از بیماری‌ها از جمله افسردگی، اسکیزوفرنی، دو قطبی وبیماری‌های وابسته به الکل جزو بیماری‌های اولویت دار بهداشت روان است، گفت:  اختلالات افسردگی و اضطراب در کشور نیز شیوع زیادی دارد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط بهزیستی در راستای سلامت و روان، گفت:معاونت‌های پیشگیری و اجتماعی بهزیستی در این راستا برنامه‌های دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت و حاد انجام می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت ۶۰۰ مرکز فعال دولتی و غیردولتی در حوزه‌ی پیشگیری بهزیستی و ۱۷۰ مرکز مثبت زندگی در آذربایجان شرقی، گفت: بهزیستی از سال ۷۵ انجام مشاوره‌های تلفنی و حضوری را آغاز کرده است در حال حاضر ۱۷۱ مرکز مشاوره در استان وجود دارد که ۱۵۱ آن غیر دولتی و ۲۰ مرکز دولتی است.

صحاف با بیان این‌که طی یکسال گذشته بیش از ۹۷ هزار نفر از مراکز مشاوره‌ی بهزیستی به صورت تلفنی و حضوری خدمات مشاوره دریافت کرده‌اند، گفت: طی سال گذشته آموزش مهارت‌های زندگی و پیش از ازدواج به طور مجازی به ۳۳ هزار نفر ارائه شده است که این اقدامات شامل برنامه ریزی برای جلوگیری از طلاق در پنج سال اول زندگی بوده است؛ چرا که طبق بررسی‌ها، بیشترین میزان طلاق در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: طی یکسال گذشته، ۴۰۲  هزار مورد مشاوره طلاق انجام شده است که میزان سازش‌ها در طلاق توافقی به ۱۵‌و نیم درصد بود.

وی با بیان این‌که مشاوره‌ها در چندین سطح عمومی و تخصصی سلامت روان انجام می شود، افزود: خط ۱۴۸۰ خط دولتی بوده و به صورت رایگان از ساعت ۸ صب تا ۱۲ شب مشاوره ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به ارتباط تلفنی مشاوران خط ۱۲۳ در مواقع بحران با افراد، گفت: کسانی که دچار بحران‌هایی از جمله کودک همسری، همسر آزاری، خودکشی و غیره می‌شوند می‌توانند با خط ۱۲۳ تماس بگیرند، طی یکسال گذشته، ۱۵ هزار تماس با خط ۱۲۳ در خصوص بحران‌ها از جمله کودک همسری، خودکشی و غیره انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت افزایش مشاوره‌های تلفنی و اینترنتی، گفت: بعد از کرونا، انزوا، ترس، عدم اطمینان و آشفتگی اقتصادی در بین افراد جامعه زیاد شده و ارتباطات اجتماعی به حداقل رسیده است، ممکن است این عوامل، روان پریشی به دنبال داشته باشد، بنابراین باید در این زمینه انجام مشاوره‌های تلفنی و اینترنتی را بالا ببریم.

صحاف با بیان این که هفت مرکز نگهداری بیماران روانی، سه مرکز توانبخشی ارایه خدمات در منزل در استان فعالیت می‌کند، ادامه داد: ارایه خدمات توان بخشی از جمله آموزشی پزشکی و اجتماعی برای بیماران مزمن روانی ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که افراد تحت پوشش در مراکز شبانه روزی بهزیستی، ۵۴۵ نفر بیمار مزمن روانی در هفت مرکز بهزیستی استان است، گفت: خانواده‌ها از یاد نبرند بیماران مزمن روانی را باید با آن‌ها ارتباط داشته باشند حتی اگر شرایط محیا شود به آغوش خانواده بازگردند چرا که نیاز دارند در پیش خانواده نگهداری شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این که یک مرکز موقت نگهداری نیز برای طیف اوتیسم وجود دارد، گفت: البته هدف، بیشتر نگهداری کودکان اوتیسم در خانه است ولی خانواده‌ها برای انجام کارهای خود به تجدید قوا و تنفس نیاز دارند از این روز کودکان در خانه های اقامت موقت نیز به طور روزانه نگهداری می شود.

وی افزود: از بهمن ماه سال ۹۸ سامانه غربالگری سلامت روان به طور عمومی راه اندازی شد اگر فردی دچار استرس شده و یا احساس کرد که نیاز به مشاوره دارد از این سامانه اقدام کرده و به سوالات آن پاسخ دهد، همچنین خط ۱۴۸۰ نیز رایگان است تا خدمات مشاوره‌ای به افراد ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا