کسری مخزن ۱.۶ میلیارد متر مکعبی سفره های زیرزمینی آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: کمبود باعث افزایش فشار روی آب‌های زیرزمینی شده است؛ به طوریکه مجموع کسری مخزن و وضعیت آب‌های زیرزمینی یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب است.

به گزارش ارک خبر،یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در تبریز اظهار کرد: آب‌های زیرزمینی جزو منابع استراتژیک هر کشوری محسوب می‌شود و به عبارتی گنجیه‌های زیر زمینی هستند.

وی با بیان اینکه یکی دو سال است که با کمبود بارش روبه‌رو هستیم، ادامه داد: این کمبود باعث افزایش فشار روی آب‌های زیرزمینی شده است؛ به طوریکه مجموع کسری مخزن و وضعیت آب‌های زیرزمینی یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: این کسری صرفا با بارش‌ باران و کاهش برداشت آب در کشاورزی یعنی با آب کم بیشترین برداشت را داشته باشیم جبران خواهد شد.

وی ادامه داد: سیاست الگوی کشت و نحوه کاهش مصرف در بخش کشاورزی باید تبیین شود و کشاورز این آموزش را ببیند که با کمترین آب بیشترین محصول را بردارد.

غفارزاده با اشاره بر اینکه در دنیا با یک متر مکعب آب، سه کیلو محصول برداشت می‌کنند، افزود: اما در کشور ما با یک متر کعب آب فقط ۴۰۰ گرم محصول برداشت می‌شود و به عبارتی یک ششم دنیا.

وی با تاکید بر موضوع بهره‌وری که مورد تاکید اکید رئیس جمهور نیز است، گفت: ما باید با کمترین آب ارزش افزوده بیشتری تولید کنیم؛ در این موضوع نوع کشت بسیار مورد اهمیت است چراکه چه ارزشی دارد که هندوانه، سیب بکاریم و بریزیم کنار جاده؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یادآور شد: البته در مورد بهره‌وری در استان کارهای بزرگی انجام گرفته است به طوریکه در گلخانه‌های جلفا با ۱۰ هزار متر مکعب آب از هر هکتار، ۴۵۰ تن گوجه برداشت می‌شود در حالی که در کشاورزی معمولی با همین مقدار آب فقط ۳۰ یا ۴۰ تن گوجه برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش آگاهی کشاورزان، آموزش آنها، تسهیلات و غیره از جمله عواملی است که در مصرف آب بهینه تاثیرگذار است.

غفارزاده به وجود یک نقشه راه برای ایجاد کشاورزی به سبک گلخانه تاکید کرد و گفت: باید یک حالتی شود تا با یک نقشه راه بگوییم که الان در کدام قسمت هستیم و طبق این برنامه قرار است سال آینده در کدام قسمت قرار بگیریم و ۵ سال دیگر هم برنامه‌مان چیست! وگرنه نمی‌توان کشاورز را مجبور کرد که سبک کشاورزی‌اش را به یکباره تغییر دهد.

دکمه بازگشت به بالا