پرورش ماهی در قفس در سد خداآفرین اجرایی می شود

سرپرست مدیریت شیلات جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی پرورش ماهی در قفس مخزن سد خداآفرین را یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این طرح به زودی اجرایی می شود.

به گزارش ارک خبر،جواد گوزلی روز سه شنبه در بازدید از طرح پرورش ماهی در قفس در مخزن سد خداآفرین اظهار کرد: با استفاده از نظرات مشاوران مرکز تحقیقات شیلات کشور و بررسی های میدانی گروه اعزامی کارشناسان خبره شرکت آب منطقه ای و مدیریت شیلات به جمع بندی مناسب و امیدوار کننده ای جهت اجرایی شدن طرح رسیده ایم.

وی افزود: طبق پیشنهاد و بنا به نظر مشاور مرکز تحقیقات شیلات کشور و کارشناسان خبره مرتبط در استان، طرح به صورت آزمایشی در ۱۰ قفس با ابعاد ۱۰۰ متری در مساحتی به وسعت یک هکتار برای پرورش ماهیان خاویاری و قزل آلا در محل استقرار مخزن سد که توسط شرکت آب منطقه ای استان مشخص شده است اجرا می شود.

گوزلی با بیان اینکه برای دستیابی به امنیت غذایی و رشد اقتصادی باید از تمام ظرفیت های در دسترس به بهترین شکل بهره برداری کنیم، گفت: منبع آبی موجود در مخزن سد خداآفرین با استقرار قفس های مورد نیاز جهت پرورش ماهی بدون هیچ گونه تلفات آبی و با رعایت شرایط زیست محیطی ظرفیت تولید بیش از یکهزار تن ماهی را دارد که در حال حاضر هیچ گونه استفاده ای از این ظرفیت ارزشمند در استان انجام نمی شود.

سرپرست شیلات آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ظرفیت های استان به خصوص حاشیه رودخانه ارس برای پرورش ماهی، اظهار امیدواری کرد با تلاش کارشناسان اهل فن و همکاری مسئولان، دل نگرانی های سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه ناشی از اجرای ناقص طرح و تامین آب مطمئن برای تولید آبزیان رفع شود.

گوزلی ادامه داد: مسئولان شیلات در نظر دارند پس از اطمینان از آبدهی تعداد ۳۳ حلقه چاه در اراضی حاشیه ارس و تحت اجاره شرکت با حداقل دبی ۲۰ لیتر در ثانیه از هر چاه و به مدت ۷۲ ساعت به صورت همزمان، اجرای طرح را آغاز کنند.

از سال ۹۰ پرورش فیل ماهی از ماهیان خاویاری در قفس به صورت آزمایشی در دریاچه پشت سد ارسباران کلیبر با یک هزار قطعه ماهی یکصد گرمی آغاز شد.

بیش از ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان آذربایجان شرقی فعال است و سالانه در حدود ۶ هزار تن ماهی در این استان تولید می شود.

سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین‌دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر تبریز میان پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد. ظرفیت مخزن این سد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا