پیش‌بینی بارش‌های رگباری و کاهش دما در آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از امروز، رگبار باران و در نواحی مستعد بارش تگرگ استان را فرا می‌گیرد و دما کاهش می یابد.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ایرنا، محمد امیدفر افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی این سامانه بارشی به نسبت فعال بوده و موجب ناپایداری، ابرناکی و غرش آذرخش می شود.

وی با بیان اینکه این وضع تمام نواحی آذربایجان شرقی به ویژه شمالی و شرقی را دربر می گیرد، اظهار کرد: این سامانه تا روز دوشنبه در سطح استان فعال خواهد بود و روز یکشنبه نیز احتمال وزش باد گاهی تا به نسبت شدید پیش بینی می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با فعالیت این سامانه بارشی و تشدید بارش های رگباری، آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه های فصلی و مسیل ها دور از انتظار نیست.

امیدفر ادامه داد: در نواحی مستعد با توجه به بارش تگرگ، احتمال بروز خسارت به باغات وجود دارد بر این اساس کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند.

وی یادآور شد: در این مدت با توجه به وزش باد به نسبت شدید، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بر این اساس محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و فرسوده ضروری است.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی، خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر شد.

امیدفر، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای سه درجه و جلفا با دمای ۱۷ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهر آذربایجان شرقی بودند و دمای تبریز در خنک ترین زمان به ۱۱ درجه رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق آذربایجان شرقی قرار دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا