مونتاژکاران خودرو چقدر گران‌فروشی کردند؟

با گذشت چند روز از تایید قیمت‌ خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت و مشخص شدن گران‌فروشی برخی خودروسازان خصوصی، همچنان این پرسش مطرح است که آیا مبالغ اضافی به جیب مشتریان بازمی‌گردد یا خیر؟

به گزارش ارک خبر، با گذشت چند روز از تایید قیمت‌ خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت و مشخص شدن گران‌فروشی برخی خودروسازان خصوصی، همچنان این پرسش مطرح است که آیا مبالغ اضافی به جیب مشتریان بازمی‌گردد یا خیر؟

شورای رقابت در تاریخ ۳۰ فروردین ماه امسال طی نامه‌ای به سازمان حمایت اعلام‌کرد:‌ «هرگونه رویه‌ای که مغایر با دستورالعمل شماره ۵۴۳ این شورا مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ و همچنین مصوبه‌های شورا از جمله تعیین یا افزایش قیمت خودروسازان توسط ایشان باشد، مجاز نیست و باید رویه‌های مذکور متوقف شود».

یعنی در تاریخ یاد شده شورای رقابت اعلام کرده که بازار این خودروها انحصاری است و خودروسازان خصوصی از مورخ ۱۱ بهمن ماه گذشته نباید افزایش قیمت در محصولات خود اعمال می‌کردند؛ بر این اساس، هر شرکتی که افزایش قیمت داشته تخلف کرده است.

این در حالی است که مقایسه قیمت محاسباتی سازمان حمایت خودروهای مورد بررسی با سود ۱۷ درصد در بهمن‌ماه سال گذشته با قیمت فعلی کارخانه‌ای آنها نشان‌دهنده گران‌فروشی در خودروهای مختلف است.

کرمان‌موتور، در صدر گران‌فروشان

در این میان بیشترین گران‌فروشی مربوط به خودروی K7 (JIAYUE X7) کرمان‌موتور با ۷۱۳ میلیون تومان بوده است.

قیمت پایه اعلامی این خودرو از سوی شورای رقابت بیش از یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان، اما قیمت کارخانه‌ای آن یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان است که گران‌فروشی ۷۱۳ میلیون تومانی را رقم زده است.

پس از آن، خودروی تیگو ۸ پرو مدیران‌خودرو با تفاوت قیمت ۵۶۴ میلیون تومانی، رتبه دوم گران‌فروشی را به خود اختصاص داده است. در حالی که نرخ اعلامی شورای رقابت برای این خودرو یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان مصوب شده است، اما در کارخانه با ۲ میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان ارزشگذاری شده است.

برپایه این گزارش، جک S5 کرمان‌موتور با ۴۰۸ میلیون تومان گران‌فروشی، دیگنیتی پرایم بهمن‌موتور با ۳۶۱ میلیون تومان، فیدیلیتی هفت نفره همین خودروساز با ۳۶۰ میلیون تومان و فیدیلیتی پنج نفره با ۳۲۷ میلیون تومان در رده‌های بعدی گران‌فروشی خودروهای بررسی شده از سوی شورای رقابت قرار دارند.

همچنین میزان گران‌فروشی FMC T5 فردا موتور ۲۷۵ میلیون تومان، چری آریزو ۶ مدیران خودرو ۲۵۲ میلیون تومان، جک S3 کرمان‌موتور ۲۲۸ میلیون تومان، چری آریزو ۵ مدیران خودرو ۲۱۰ میلیون تومان، جک J4 کرمان موتور ۱۵۰ میلیون تومان، تیگو ۷ پرو مدیران‌خودرو ۹۶ میلیون تومان، ام وی ام X55 پرو ۸۹ میلیون تومان و دایون Y5 گروه ایلیا ۴۸ میلیون تومان است.

شایان ذکر است با توجه به اینکه همه شرکت‌ها تاکنون مدارک و مستندات خود را به‌منظور بررسی به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه نکرده‌اند، همه خودروهای خودروسازان خصوصی در این فهرست قرار نگرفته‌اند. در این زمینه پس از انجام فرآیندهای لازم، قیمت دیگر خودروها نیز اعلام خواهد شد که در صورت محرز شدن موضوع گران‌فروشی به اعداد و ارقام به مراتب بالاتری خواهیم رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا