بار اصلی جهاد تبیین بر دوش روابط عمومی هاست
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین، گفت: بار اصلی این موضوع بر دوش روابط عمومیهای سازمانها و نهادهاست.
به گزارش ارک خبر،جهانبخش سلمانیان، روز پنجشنبه در همایش روز ملی ارتباطات و روابط عمومی ها در استانداری آذربایجان شرقی، افزود: روابط عمومی ها بار بزرگ اطلاع رسانی، تعامل و وکالت سازمان ها در بطن جامعه را بر عهده دارند.
وی اظهار کرد: بخش عمده کار روابط عمومی ها معطوف به حوزه رسانه است و در این حوزه باید پاسخگو و فعال باشند چراکه رابط اصلی سازمان ها با رسانه و جامعه هستند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان شرقی گفت: روابط عمومی ها باید در کنار ارتباط و روابط سازنده با رسانه ها، به عنوان وکیل سازمان ها زبان سخنگوی آن ها و گوش شنوای مشکلات مردم باشند.
سلمانیان، افزود: به عقیده کارشناسان حوزه ارتباطات و روابط عمومی، عمر تثبیت شده روابط عمومی ها در دنیا به یک قرن و در کشور ما به ۷۰ سال بر می گردد.سلمانیان، با بیان اینکه به عقیده کارشناسان حوزه ارتباطات و روابط عمومی، عمر تثبیت شده روابط عمومی ها در دنیا به یک قرن و در کشور ما به ۷۰ سال بر می گردد، ادامه داد: علاوه بر کارکرد رسانه ای روابط عمومی ها، پیدا کردن و حل مشکلات حوزه فعالیت سازمان ها و نهادها از رسالت های روابط عمومی ها بوده و باید در جهت اعتمادسازی و جلب سرمایه اجتماعی تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه مولفه اصلی سرمایه اجتماعی، اعتمادسازی است، یادآور شد: روابط عمومی ها علاوه بر جامعه بیرونی، نگاه درون ساختاری نسبت به تعامل و گفت و گو با کارکنان مجموعه و انعکاس مشکلات و اقدامات انجام شده از سوی آنان برای حل این مشکلات را بر عهده دارند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان شرقی گفت: معرفی نقاط مثبت سازمان و نشان دادن نیمه پر لیوان به مردم و جامعه، پاسخگویی صادقانه و شفاف به مردم و جامعه و ایجاد تفاهم و رفع سوتفاهم ها بین سازمان و جامعه هدف، از دیگر رسالت های روابط عمومی هاست.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان شرقی گفت: معرفی نقاط مثبت سازمان و نشان دادن نیمه پر لیوان به مردم و جامعه، پاسخگویی صادقانه و شفاف به مردم و جامعه و ایجاد تفاهم و رفع سوتفاهم ها بین سازمان و جامعه هدف، از دیگر رسالت های روابط عمومی هاست.
سلمانیان، افزود: پیش آگاهی و آماده سازی عموم برای اجرای برنامه ها از دیگر وظایف روابط عمومی ها بوده و باید در این راستا، زمینه سازی و پیوست پیشینه کارها را انجام دهند.
وی اظهار کرد: پاسخگویی به ابهامات و شبهات، اجرای مناسب برنامه ها و مناسبات، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسوولان، بازنمایی درست فعالیت ها و افکار سنجی عمومی از دیگر رسالت های روابط عمومی هاست.
رئیس انجمن روابط عمومی ایران نیز در این همایش با بیان اینکه روابط عمومی کار ساده ای نیست و با خواندن کتاب و چند سال تجربه نمی توان مدیریت روابط عمومی را داشت، اظهار کرد: یکی از ضروریت های مهم مدیران روابط عمومی شناخت کامل از سازمان است.
خسرو رفیعی با بیان اینکه دچار یک تضاد در حوزه روابط عمومی در کشور هستیم، افزود: روابط عمومی در جهان غرب برای صنعت غرب جهت فروش بهتر ایجاد شده است در حالیکه روابط عمومی در ایران جایگاهی هزاران ساله دارد و ایرانیان از دیرباز دارای روابط عمومی قوی بودند.
رفیعی گفت: مدیرانی داریم که هرگز حاضر نشدند حتی در سازمان خود مدیران روابط عمومی در کنار سایر مدیران در جلسات حضور یابند در حالیکه بر اساس مصوبه و بخشنامه جایگاه مدیران روابط عمومی در شورای هیات مدیره به عنوان عضو غیر موظف در جلسات حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه مدیران روابط عمومی باید توجه کنند که روابط عمومیِ مدیریت نیستید، بلکه مدیریت روابط عمومی هستند، ادامه داد: متاسفانه با این وجود کتابهایی که در حوزه روابط عمومی در کشور چاپ شده همگی ترجمه شده است باید روابط عمومی در ادارات و سازمان ها بومی سازی شوند.
رفیعی گفت: مدیرانی داریم که هرگز حاضر نشدند حتی در سازمان خود مدیران روابط عمومی در کنار سایر مدیران در جلسات حضور یابند در حالیکه بر اساس مصوبه و بخشنامه جایگاه مدیران روابط عمومی در شورای هیات مدیره به عنوان عضو غیر موظف در جلسات حضور داشته باشند.
رئیس انجمن روابط عمومی ایران نیز در این جلسه افزود: مدیران دستگاه ها باید بدانند که روابط عمومی در سازمان نقش ارتباطی و اطلاع رسانی دارد و خبرنگاران باید با روابط عمومی ارتباط برقرار کنند.
وی اظهار کرد: مدیر روابط عمومی باید سخنگوی مدیر باشد و اطلاعات لازم را به خبرنگاران ارایه دهد.