فعال شدن ۴۲ معدن راکد در آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۵۵۴ معدن فعال در سطح استان وجود دارد، گفت: توسعه معادن از جمله برنامه های راهبردی دولت است و در این راستا در سال گذشته ۴۲ معدن راکد در استان فعال شد.

به گزارش ارک خبر، به نقل از ایرنا؛ جبار علی ذاکری روز چهارشنبه در مراسم راه اندازی پروژه فیلتر پرس باطله در معدن مس انجرد شهرستان اهر، با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۵ معدن راکد دیگر فعال می شود، افزود: ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی در حوزه معدن از دیگر برنامه های راهبردی دولت است .

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات معادن بزرگ در استان استفاده از ظرفیت‌های شبکه برق ماست، ادامه داد: ظرفیت شبکه‌های برق استان جوابگوی انرژی برقی معادن نیست، انتظار داریم معادن در کنار توسعه، بحث احداث نیروگاه را نیز در نظر داشته باشند.

ذاکری خاطرنشان کرد: به مدیران مس سونگون نیز اعلام شده تا هرچه سریعتر برای ایجاد نیروگاه برق برای مصارف خود اقدام کنند تا شاهد کاهش بار مصرف از شبکه برق استان باشیم.

وی گفت: برای افزایش بهره وری در معادن و کاهش اتلاف در معادن ضروری است شرکت‌های فعال از تکنولوژی های جدید و نوظهور استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی از سرمایه گذاران بخش خصوصی معدن مس انجرد شهرستان اهر نیز خواست در کنار بحث توسعه به انتظاراتی که مردم و روستائیان از آنها دارند رسیدگی کنند چرا که توسعه معادن در گرو توسعه منطقه است که باید توجه ویژه شود.

پروژه فیلترپرس معدن مس انجرد با هزینه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو با هدف بازچرخانی سالانه ۶۰۰ هزار مترمکعب آب و با استفاده از آخرین فناوری روز جهان به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی معدن و کارخانه کنسانتره مس انجرد در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و مهر ماه ۱۳۹۸ با سرمایه گذاری ٣٠ میلیون یورویی و ۲۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره برداری رسید که فعالیت آن در تامین بخشی از کنسانتره مس پروژه کاتد مؤثر است.

با انجام اکتشافات تکمیلی در معدن مس انجرد شهرستان اهر، ذخیره آن به میزان ۳۰۰ میلیون تن کانسنگ سولفوری با عیار متوسط ۰.۸۵ درصد تخمین زده شده است.

معدن مس انجرد از نوع کانسارهای پرفیری است و به روش روباز استخراج می‌ شود که در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده و زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در آن فراهم شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا