تخصیص ۳۳۶میلیارد ریال اعتبار سامانه های نوین آبیاری به آذربایجان شرقی

سرپرست معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سفر رئیس جمهور برای اجرای سامانه های تحت فشار در استان ۲ هزار میلیارد ریال برای سه سال مصوب شد و تاکنون مبلغ ۳۳۶ میلیارد ریال به صورت نقدی و اوراق خزانه اسلامی تخصیص و ابلاغ شده است.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایرنا، نادر نقیلی با بیان اینکه قرارداد عاملیت با صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مبادله و عملیات اجرائی طرح آغاز شده است، اظهار کرد: اعتبارات اجرایی طرح سامانه های نوین آبیاری در کشور، به صورت شناور است و در سطح استان تاکنون ۵۴۲ هکتار اجرا شده و ۶هزار و ۶۰۰ هکتار در دست اقدام است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ برای طرح نیمه تمام ساختمان شبکه های فرعی ۳ و ۴ غرب و شمال غرب کشور برای توسعه و بهره برداری از رودخانه ارس سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل سفر تصویب شد که ۴۶۰ میلیارد ریال از طریق وزارت جهاد کشاورزی و معاونت آب و خاک در وجه مطالبات پیمانکار شرکت جهاد نصر پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح در ۱۸ هزار و ۷۴۰ هکتار در اراضی پایاب سد خدا آفرین و جلفا به دلیل مطالبات پیمانکاران و مشاور مسکوت بود که با تامین اعتبار و پرداخت بخشی از مطالبات، کارگاه یکانات مرند در سطح ۱۰۶۵ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال تکمیل است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

نقیلی با اشاره به اینکه مطالعات و تهیه طرح و اسناد مناقصه و قراردادهای اجرایی لایروبی و مرمت قنات ها در سطح ۲۱ شهرستان استان برای ۴۶ رشته قنات برای سال اول مصوبه ( ۱۴۰۱) برنامه ریزی و آغاز شده استف گفت: از مصوبات سفر، در زیر بخش باغبانی، طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار استان (خارج از حوضه دریاچه ارومیه)۳۵۰ هکتار در سطح استان اجرا شده است.

وی همچنین گفت: برای احداث جاده های دسترسی به مزارع، مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال مصوبه برای سه سال از محل سفر منظور شده و مطالعات و تهیه طرح و اسناد مناقصه و قراردادهای عملیات اجرایی این طرح، در سطح ۲۱ شهرستان استان برنامه ریزی و آغاز شده است.

وی اعلام کرد: از محل موافقتنامه استانی مرتبط، طبق تخصیص ۷۳ درصدی اعتبارات استانی چهار کیلومتر جاده از تعهدات سفر در حال اجراست.

نقیلی خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور برای ساخت و بهسازی کانال های آبیاری عمومی، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای سه سال مصوب شده است که در سال اول، از محل موافقتنامه استانی طبق تخصیص۶۰ درصدی ۲۰ کیلومتر کانال از تعهدات سفر با اعتبار ۵۲۰ میلیارد ریال درحال اجراست.از محل اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور برای ساخت و بهسازی کانال های آبیاری عمومی، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای سه سال مصوب شده است که در سال اول، از محل موافقتنامه استانی طبق تخصیص۶۰ درصدی ۲۰ کیلومتر کانال از تعهدات سفر با اعتبار ۵۲۰ میلیارد ریال درحال اجراست.

وی همچنین ادامه داد: برنامه ریزی و انعقاد قراردادهای اجرایی و تکمیل عملیات باقیمانده شبکه های فرعی ۳ و ۴ پایاب سدهای علویان بناب، مراغه و ستارخان اهر در سطح ۲۵۰ هکتار آغاز شده است.

وی ادامه داد: از ردیف تکمیل زیرساخت عملیات اجرایی و مطالعه شهرک های کشاورزی (دامپروری، گلخانه ای، شیلات و آبزیان) در سطح آذربایجان شرقی برای ساخت شهرک های کشاورزی تاکنون ۱۹۰ میلیارد ریال تخصیص ملی داشتیم که برای شهرک کشاورزی بناب هزینه شده است.

نقیلی اظهار کرد: برای احیاء و اصلاح باغات درجه ۲ و حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ در سطح استان، تاکنون ۱۰۹ هکتار محلول پاشی، ۸۲ هکتار نظارت برسرشاخه کاری،۲۲ هکتار نظارت بر نهالستان ها و یکهزار و ۴۷ هکتار نظارت بر هرس، تغذیه و اصلاح سیستم آبیاری انجام یافته است.

وی همچنین گفت: در زمینه ساماندهی و صدور اسناد کشاورزی مشتمل بر عملیات رفع تداخلات و حدنگاری (کاداستر)، از ۱۲۳۴ روستای دارای تداخل هدفگذاری شده، تاکنون در ۷۶۲ روستا عملیات رفع تداخلات اراضی کشاورزی با اراضی ملی انجام یافته و تعیین تکلیف شده است.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: در زمینه تسهیلات اشتغال زنان روستایی، جمع اعتبارات تخصیص یافته از محل تسهیلات اشتغال زنان استانی تاکنون هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و نیز تسهیلات مرتبط با طرح ملی دفترتوسعه فعالیتهای زنان روستائی و عشایری برابر هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال ( در مجموع برابر با ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال ) جذب شده است.

 در جریان سفر خرداد ۱۴۰۱ رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی ، مصوبات بخش کشاورزی در ۲۵ ردیف طرح و پروژه با ۲۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مدت سه سال پیش بینی و تصویب شد که تا کنون ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال برای تعهدات سال اول تخصیص یافته است .

رییس جمهور در بیست و سومین دوره سفرهای استانی خود، ۱۲ خردادماه سال ۱۴۰۱ به آذربایجان شرقی سفر کرد که نتیجه این سفر تصویب ۱۷۵ مصوبه با اعتبار ۱۹.۹۴۸ همت (هزار میلیارد تومان) بود که مقرر شد در یک دوره سه ساله پرداخت شود.

دکمه بازگشت به بالا