میانگین سن اعتیاد در آذربایجان‌شرقی ۲۴ سال است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی میانگین مصرف مواد مخدر در استان را ۲۴ سال اعلام کرد و گفت: متاسفانه بیش از یک هزار نوع روان گردان توسط فراجا شناسایی شده است.

به گزارش ارک خبر، به نقل از آناج، امیر رنجبر، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: شیوع گسترده مواد مخدر در سطح بین المللی و به واسطه همجواری کشورمان با افغانستان و قرار گرفتن در مسیر اصلی ترانزیت قاچاق مواد مخدر، ایران نیز به نوعی قربانی این پدیده شوم شده است.

وی افزود: میزان شیوع در کشور خودمان نیز ۵.۴ و در استان آذربایجان‌شرقی ۱.۲۲ بر اساس آخرین شیوع‌شناسی از سوی ستاد مواد مخدر انجام گرفته است، اعلام شد.

رنجبر با تاکید بر اینکه افزایش تقاضای مواد مخدر باعث شده است تا عرصه جولانگاه قاچاقچیان مواد مخدر شود، گفت: انگیزه و نگرش مالی در قاچاقچیان مواد مخدر وجود دارد، باعث شده است تا دنبال مشتری خود باشند که مشتری این مواد نیز جوانان و نوجوانان می‌باشند تا به نوعی آنها را به سمت و سوی خود بکشند! تا زمانی که تقاضا برای مواد مخدر است عرضه تعطیل‌بردار نیست.

وی با بیان اینکه برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه توازن کاهش عرضه بر تقاضا در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، افزود: خسارت‌های وارد شده توسط این پدیده شوم به کشور در هر سال معادل  ۱۶۷ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

آسیب‌های مواد مخدر به جامعه کدامند؟

رنجبر با تشریح این خسارت‌های وارد شده به بخش‌های مختلف جامعه اعم از بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی گفت: توسعه بیماری‌های جسمی و روانی، ایدز و هپاتیت(چهارمین عامل از مرگ و میر سو مصرف مواد مخدر است)، همسرآزاری، طلاق، کودک آزاری، قتل عمد، خشونت‌های منکراتی، ضربه به بودجه کشور، شکل‌گیری و نگرش باورهای غلط در جامعه جزو این آسیب‌های ناشی از مواد مخدر در جامعه است.

وی با اشاره بر تاکیدات اکید رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با مواد مخدر، گفت: ایشان  در سال ۸۵ سیاست کلی در باب مبارزه با مواد مخدر نه تنها به دولت بلکه به قوای سه گانه ابلاغ کرده‌اند که این نشان دهنده اهمیت و ضرورت این موضوع است. ایشان اعتیاد را اولویت اول آسیب‌های اجتماعی برشمردند.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان با بیان اینکه ۹۰ درصد مردم کشور نگرانی خود درباره گسترش مواد مخدر را نشان داده‌اند، گفت: طبق ارزیابی از عوامل خانواده‌ها در استان نشان داده شده است که ۷۳ درصد خانواده‌ها معتقدند که خانواده عامل موثر در کنترل و مدیریت در این مبارزه هستند.

وی افزود: طبق ارزیابی صورت گرفته، اصلی‌ترین دلایل در روی آوری مردم به مواد مخدر بیکاری با  ۶۳ درصد و دسترسی آسان با ۵۴ درصد است.

رنجبر متذکر شد: تا زمانی که برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای مبارزه با مواد مخدر نداشته باشیم، نمی‌توان کاری از پیش برد؛ تنها راهکار برای برون رفت، کاهش تقاضای مواد مخدر است و اصلی‌ترین مولفه نیز پیشگیری اولیه از اعتیاد است. یعنی اطلاع رسانی به خانواده و جوانان و نوجوانان در این کاهش  تقاضای مواد مخدر کمک خواهد کرد و این نیازمند صبر و حوصله است چراکه هیچ آسیب اجتماعی یک شبه به وجود نیامده است که یک شبه از بین رود.

وی خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان‌شرقی، طرح توانمندسازی محلات آسیب پذیر به عنوان نقشه راه برنامه‌ریزی شده است  تا اقدامات و انتقال در کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر سوق داده شود.

رنجبر ادامه داد: در حال حاضر در جامعه ما پیشگیری اولیه از اعتیاد، امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه تمام آحاد جامعه، گروه‌های اجتماعی، نخبه‌ها، قشر فرهیختگان جامعه، ما را در این مبارزه و جهاد یاری کنند و حجم تهدید را به مردم ملموس کنید، گفت: جوانان و نوجوانان هدف اصلی دشمن هستند.

دبیر شواری عالی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اقدامات استان در حوزه پیشگیری گفت: در محیط‌های مختلف اعم از آموزشی، خانواده، محلات فعالیت‌هایی توسط دستگاه‌های مربوطه صورت می‌گیرد.

شناسایی ۱۰۰۰ نوع روان گردان

وی یادآور شد: متاسفانه بیش از یک هزار نوع روان گردان توسط فراجا شناسایی شده است که البته هر لحظه با تغییر عنصر شیمیایی تبدیل به یک چیز دیگر می‌کنند.

دبیر شواری عالی مبارزه با مواد مخدر استان متذکر شد: وقتی این مواد خطرناک لحظه به لحظه در حال تغییر و تبدیل هستند باید قوانین، بودجه و توانمندی و مسوولیت نیز لحظه به لحظه بروز و قابل انعطاف شود.

وی به ساماندهی معتادین متجاهر در سطح کشور و استان اشاره کرد و گفت: در سطح کشور  ۳۲ هزار نفر و در استان آذربایجان‌شرقی نیز سه هزار نفر در عید نوروز جمع‌آوری شده است.

 رنجبر با تاکید بر اینکه استان آذربایجان‌شرقی در اجرای طرح جمع آوری معتادین متجاهر در سطح کشور است، گفت: آرامش و آسایش شهروندان در راستای ارتقای امنیت اجتماعی جزو اولویت استان ماست و این سرمایه عظیم و نعمت را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه مبارزه حرفه‌ای قاچاق مواد مخدر با توسعه اقدامات اطلاعاتی با کشف ۶۹۴ تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران در جهاد مبارزه با مواد مخدر انجام گرفته است، ادامه داد: این میزان کشفیات با وجود افزایش تحریم‌های ظالمانه و اعمال محدودیت در دستیابی و فناوری بروز  بوده است.

دبیر شورای عالی مبارزه با مواد مخدر در استان به اقدامات جمهوری اسلامی ایران حوزه دیپلماسی، برای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی پرچمدار جهاد مبارزه با مواد مخدر است و چندین دفعه مورد تقدیر دفتر مقابله با جرم سازمان ملل قرار گرفته است.

وی به توسعه تعاملات و همکاری‌های ملی و اطلاعاتی، برنامه حوزه دیپلماسی، امضای سند برنامه همکاری توسط دبیرکل و دفتر مقابله با جرم سازمان ملل را از جمله اقدامات در حوزه دیپلماسی برشمرد.

رنجبر با تاکید بر اینکه دغدغه‌مندی و حساس‌سازی و جلب مشارکت حداکثری مردم و گروه‌های مرجع، اصحاب اندیشه، خیرین وسازمان‌های مردم نهاد و فرهیختگان و غیره باید انجام گیرد، گفت: طرح یاری‌گران زندگی در حوزه آموزش در مدارس، دانشگاه‌ها، محیط ورزشی، کاری، محلات، فضای مجازی در دستور کار قرار دارد.

وی به یک اقدام خوب در تبریز هم اشاره‌ای کرد و گفت: روز چهارشنبه خانه یاری‌گران زندگی در یکی از مناطق آسیب‌پذیر شهر تبریز به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر افتتاح شد.

رنجبر خاظرنشان کرد: ضرورت توجه و نظارت والدین بر فرزندان با برقراری ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین اقدامات در مدیریت و مبارزه با مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه شعار سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر “ابتدا مردم انگ و تبعیض را متوقف و پیشگیری را تقویت کنیم” است، ادامه داد: اعتیاد جرم سازمان یافته جهانی است و یک آسیب اجتماعی معمولی نیست و نباید سر سری از روی آن گذشت.

افزایش مصرف مت‌آفتامین در استان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کل کشفیات سال گذشته مواد مخدر در استان را ۴ تن و ۷۰۰  کیلوگرم از انواع مواد مخدر عنوان کرد و ادامه داد: این آمار حاکی از آن است که ۶۲ درصد متآمفتامین و شیشه افزایش داشتیم؛ این رقم در کل کشور ۱۷ درصد بود.

وی ادامه داد: چهار هزار ۷۶۳ نفر قاچاقچی و توزیع کننده مواد مخدر در استان دستگیر شده است و همچنین افزایش ۱۳ درصدی در جمع‌آوری معتادان متجاهر داشتیم و در مجموع جمع آوری معتادین نیز ۱۶ درصد افزایش نسبت به سنوات گذشته داشتیم.

رنجبر با بیان اینکه تعداد معتادین متجاهر سال گذشته یک هزار و ۱۴۶ نفر در سال ۱۴۰۰ بود، افزود: در سال گذشته نیز یک هزار و ۳۰۰ معتادین متجاهر شناسایی و جمع‌آوری شدند.

وی یادآور شد: معتاد در واقع یک مجرم است ولی اگر به مراکز هشت گانه موضوع ماده ۱۵ مواد مخدر مراجعه کند منع تعقیب صادر شده و به عنوان بیمار شناخته می‌شود.

دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خاطرنشان کرد: ۲۵۸ مرکز در حوزه درمان وجود دارد که بیش از ۸۳ هزار نفر با افزایش ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: ۲۵ مرکز کاهش آسیب در سطح استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد.

جان باختن ۱۷۵ بر اثر مصرف مواد مخدر

رنجبر با بیان اینکه سال گذشته تعداد فوتی ناشی از مصرف مواد مخدر ۱۷۵ نفر بود که در سال، رقم ۱۷۹ نفر بود.

وی گفت: در حوزه مشارکت مردمی ۱۰۳ سمن فعال در حوزه فرهنگ و پیشگیری، کاهش آسیب، صیانت، توانمندسازی و اشتغال بهبودیافتگان وجود دارد.

دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: در راستای اشتغال بهبود یافته، ۴۵۰ نفر تحت پوشش برنامه‌های اشتغال‌زایی قرار گرفته‌اند که ۲۰۰ نفر در مرکز ماده ۱۶ هستند.

وی گفت: یک کارگاه تولید مواد مخدر (مت آفتامین) در سال گذشته در مرند کشف شد.

رنجبر با بیان اینکه قاچاق مواد مخدر در دو بخش است یک بخش برای ترانزیت و یک بخش در توزیع، توضیح داد: یک و نیم تن مواد از طریق تزانزیت در استان کشف شد.

وی در خصوص میانگین سنی اعتیاد در استان گفت: میانگین مصرف مواد مخدر در استان ۲۴ سال است که این میزان در بین از یک نوزاد کوچک شیرخواره که از طریق شیر مادر معتاد شده است بگیرید تا یک فرد و شصت و خرده‌ای سال را شامل می‌شود.

شناسایی ۲۰۲ نقطه آسیب پذیر

رنجبر با بیان اینکه معتادین در مصرف مواد روان گردان اصلا اعتقادی به این ندارند که معتاد هستند، ادامه داد: طرح توانمندسازی مخصوص محلات آسیب پذیری و محلاتی است که نمود عینی استفاده از آنها مشاهده نشده است به طوریکه ۲۰۲ نقطه آسیب پذیر شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه اگر من به عنوان یک مسوول در مبارزه با مواد مخدر به این اعتقاد نداشته باشم که این مواد مخدر وارد شده به کشور احتمال دارد، به دست بچه خودم هم برسد،  نمی‌توان کاری کرد، گفت: هیچ کسی در امان نیست ساعت کاری ما را قاچاقچی و معتاد تنظیم میکند.

رنجبر ادامه داد: ما افسران رابط مواد مخدر  در مرزها داریم که برای شناسایی قاچاقچیان ترانزیتی هستند. در استان‌ها نیز سفیرهای پیشگیری اولیه از اعتیاد انتخاب شده اند که خبرنگاران جزو این سفیران هستند.

وی با اشاره بر اینکه طبق قانون مرکز ماده ۱۶ توسط چندین ارگان می‌تواند مدیریت شود، گفت: طی صورت جلسه‌ای متولی گری ماده ۱۶ تا تعیین تکلیف شود با نظارت شواری عالی هماهنگی استان و مدیریت بهزیستی به موسسه خیریه نجات سبز آذربایجان داده شد که در این موضوع حمایت و تدبیر استان به صورت مشارکتی مدیریت خواهد شد زیرا به نفع تمامی مردم بود و اینجا باید تمامی دستگاه ها مشارکت کنند.

وی گفت: جیره خشک توسط شهرداری، هزینه تیم درمانی با علم پزشکی، اِن جیو توسط ببهزیستی، دستور قضایی توسط دادگستری و دستگیری توسط نیروی انتظامی انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا