راه‌اندازی شهرک فرآوری سیر در شهر تیمورلو

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از راه‌اندازی شهرک فرآوری سیر در شهر تیمورلو خبر داد.

به گزارش ارک خبر،اکبر فتحی در پنجمین جشنواره سیر تیمورلو – قراغیل که در سالن ورزشی شهدای تیمورلو برگزار شد، گفت: سطح زیر کشت محصول سیر استان حدود ۸۲۰ هکتار بوده و سالانه ۲۴ هزار تن محصول از این اراضی برداشت می‌شود، جایگاه استان از لحاظ سطح زیر کشت سیر در کشور رتبه ششم و از لحاظ میزان تولید نیز رتبه چهارم را دارا است.

وی با اشاره به ویژگی‌های محصول سیر، افزود: سیر، محصولی است که مقاومتش نسبت به ناملایمات محیطی زیاد بوده و آب کمتری نسبت به سایر محصولات سبزی و صیفی لازم دارد. این محصول کشت پاییزه دارد و به علت زودرس بودن آن در خردادماه قابل برداشت است.

وی افزود: عمده محصول تولیدی سیر استان در خود استان یا استان‌های همجوار مصرف شده و در مواقعی مقصد مصرف آن عراق است. سیر ارقامی داشته و در استان ما نیز ارقام سیر محلی، صورتی، قرمز، سفید و رقم آذر کشت می‌شود ولی بیش از ۸۰ درصد اراضی به زیرکشت سیر صورتی می‌رود.

فتحی خاطرنشان کرد: عمده مشکل موجود در مورد محصول، عدم وجود واحدهای سیر خشک کنی و ماشین آلات بسته بندی در شهرستان‌های تولید کننده است؛ عمده مشکل دیگر این بخش، عدم مکانیزه شدن و استفاده از ادوات کشاورزی است چرا که در تیمورلو، قطعات اراضی کوچک به زیر کشت سیر می‌رود و بایستی یکجا زراعی و یکجا کشتی انجام گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی شهرک فرآوری سیر در تیمورلو، ادامه داد: فرآوری سیر در شهرکی که ایجاد خواهد شد انجام می‌گیرد و این شهرک به صورت تعاونی خواهد بود.

وی با اشاره به جشنواره امروز درباره سیر تیمورلو، گفت: باید جشنواره‌ها را به همایش تبدیل کنیم و مقاله‌های علمی در این همایش‌ها ارائه شود و مراکز علمی نیز برای پیشرفت بیشتر این موضوع تلاش کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: سیر در الگوی کشت قرار گرفته است و سعی می‌کنیم به عنوان یک محصول کم آب بر به جای محصولات پر آب بر جایگزین شود و کشت آن افزایش یابد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا