نقش سفرهای استانی رئیس جمهور در رشد تولید ناخالص آذربایجان‌ شرقی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه این استان مستعد پیشرفت بوده و دولت سیزدهم با تکمیل طرح‌های نیمه‌ تمام به دنبال امیدآفرینی و پیشرفت روزافزون است، گفت: دو سفر رئیس‌ جمهور به آذربایجان‌ شرقی در رشد تولید ناخالص استان بسیار موثر بوده و رشد اقتصادی را تسریع کرده است.

به گزارش ارک خبر،به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، محمد فرشکاران در شورای اداری مراغه، اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی استان در سال گذشته ۴.۹ درصد و هم ردیف با متوسط کشور بوده است که آثار آن به تدریج مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: این رشد اقتصادی نشان می‌دهد که سرانه درآمدی استان به متوسط سرانه درآمدی کشور نزدیکتر می‌شود و به نوبه خود روی رفاه عمومی استان تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: سفر اول رئیس‌ جمهور به استان ۲۲.۷ همت اعتبار و ۱۸۸ مصوبه به ارمغان آورد که ۴۴ مصوبه از این تعداد به موضوع‌های کسب مجوز و ۱۴۴ مصوبه به تکمیل طرح‌های بالای ۱۶ سال مربوط بود.

فرشکاران با اشاره به اینکه در سال گذشته به واسطه تلاش و پیگیری استاندار آذربایجان‌شرقی، بودجه استان از برنامه و بودجه بیش از ۱۰۰ درصد جذب شد، خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز به دنبال جذب حداکثری اعتبارات هستیم تا بخش دیگری از پروژه‌ها تکمیل شود.

وی با اشاره به برخی دیگر از آثار سفرهای استانی بیان کرد: تسهیل امور، تجمیع منابع، توان‌افزایی و نشان دادن اهمیت طرح‌ها به تصمیم‌گیران کشوری از جمله این برکت‌هاست و از دیگر مزیت‌ها نیز می‌توان به جذب اعتبارات ملّی با حضور وزرا اشاره کرد.

وی به اهمیت جذب سرمایه‌گذاران نیز اشاره کرد و ادامه داد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان ۲۲۰ همت تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف منعقد شد که بخش قابل توجهی از آنها به حوزه مس مربوط است.

فرشکاران اضافه کرد: صنعت مس برای استان از اهمیت ویژه برخوردار است و در فاصله دو سفر رئیس جمهور به استان، فرآیندهای اداری استقلال مس آذربایجان طی شد که توسعه صنایع بالادستی و پایین‌ دستی آن را در پی خواهد داشت و تاثیر اقتصادی خودش را در استان نشان خواهد داد.

هیچ یک از شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی از برکات سفر بی‌بهره نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: برش‌های استانی در دور دوم از سفر رئیس‌ جمهور به استان مشخص است و هیچ یک از ۲۱ شهرستان استان از برکات این سفر بی نصیب نیست.

وی تشریح کرد: اعتبارات سفر استانی رئیس‌ جمهور در برخی از شهرستان‌های دارای پروژه‌های ملّی به ویژه در حوزه راه بیشتر است.

وی گفت: در دور نخست از سفر رئیس جمهور به استان طی سال گذشته، ۶۶۸ میلیارد تومان برای بهسازی راه‌ها، توسعه راه‌های روستایی، آزادراه مراغه – هشترود، اصلاح نقاط حادثه‌خیز و نوسازی مدارس اختصاص یافت که تاکنون ۲۸۶ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

فرشکاران ادامه داد: در سال جاری نیز همین روند تخصیص اعتبار طی می‌شود و اعتبارات بر اساس آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی، برای التیام دردهای گذشته و توسعه شهرستان‌ها و استان اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر توزیع اعتبارات عمومی استان با توجه به آمایش سرزمین و به صورت متوازن، بیان کرد: غرب و شرق استان چهره متفاوت دارد و مدار توسعه برخی از شهرستان‌ها از استان نیز عقب‌تر است.

وی افزود: اقتصاد استان زمانی خودش را نشان می‌دهد که توسعه متوازن باشد و مهاجرت کاهش یابد، بر همین راستا مراغه و محرومیت‌زدایی از برخی مناطق آن نیز مورد توجه قرار دارد.

مراغه ۴۸ طرح نیمه‌تمام و در حال اجرا دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ شرقی، بیان کرد: مراغه ۴۸ پروژه نیمه‌تمام و در حال اجرا دارد که امیدواریم سال جاری تکمیل بخشی از آنها در سایه همگرایی مسئولان جهادی در اولویت قرار گیرد.

وی در خصوص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی مسیر سلامت مراغه که تاکنون تزریق نشده است، افزود: اعتبارات سفر در دور اول سفر رئیس جمهور به استان به پروژه‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی اختصاص یافت و در دور دوم نیز شرایط اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و محدودیت پیشرفت ۷۰ درصدی در برخی از موارد اعمال نشد.

در شورای اداری مراغه برخی از مسئولان نیز نیازها و مطالبه‌های مربوط به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را در میان گذاشتند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا