۲۰ درصد عدس کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بخشی از نیاز کشور به عدس از طریق واردات تامین می شود، گفت: کشاورزان استان حدود ۲۰ درصد عدس موردنیاز کشور را تولید می‌کنند.

به گزارش ارک خبر،اکبر کرامتی در چهارمین جشنواره برداشت عدس در روستای آبخواره شهرستان ورزقان با اشاره به نقش جشنواره ها در معرفی ظرفیت های کشاورزی و گردشگری ادامه داد: با برنامه ریزی مناسب و همکاری مردم منطقه می توان جشنواره های باشکوه و در شان مردم و کشاورزان برگزار کرد.

وی بیان کرد: باید سعی کنیم در سال های آینده درجه مکانیزاسیون در مزارع را افزایش دهیم تا عملکرد محصول عدس را در شهرستان ورزقان بیش از این افزایش دهیم.

کرامتی با اشاره به اینکه ورزقان کانون بومی عدس است، تاکید کرد: ما برای اولین تولیدکننده بذر عدس در این شهرستان مجوز صادر کردیم و حمایت هم می کنیم انتظار داریم مرکز تحقیقات نیز در خصوص خالص سازی کلون بومی اقداماتی انجام دهد تا ما به سمت کشت پاییزه این محصول برویم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره گفت: ضروری است کشاورزان ورزقان از تکنولوژی و علم در کنار تجربه بهره ببرند تا رتبه اول بودن خود را در زمینه تولید عدس حفظ کنند.

جلال رحیم زاده با بیان اینکه موسسه تحقیقات دیم کشور در ۲ سال اخیر قدم های خوبی به منظور خالص سازی توده ای که در ورزقان کاشته می شود برداشته است، افزود: مقایسه ای که با رقم بیله سوار و کیمیا شده است نشان می دهد که رقم عدس ورزقان هم در کیفیت و هم پخت رقم بهتری است که باید در سطح کشور مطرح و توسعه داده شود.

وی ادامه داد: کشاورزان ورزقان باید در کنار مروجان و کارشناسان کشاورزی سعی کنند نسبت به خالص سازی توده اقدام کنند و با همکاری شرکت تولیدکننده برای توسعه استفاده از رقم عدس ورزقان در سایر مناطق کشور تلاش کنند.

آذربایجان شرقی رتبه دوم تولید عدس کشور را دارد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اعتمادی به بارندگی های بهاره نیست، اضافه کرد: بهتر است کشاورزان به کشت پاییزه عدس به جای کشت بهاره اقدام کنند چرا که با کشت پایلوتی که انجام شد مشخص شد که در کشت پاییزه عدس نسبت به بهاره افزایش عملکرد وجود دارد و رقم عدس ورزقان مقاوم به سرما است.

وی به اهمیت افزایش ضریب مکانیزاسیون نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تسهیلات خوبی در این زمینه ارائه می شود و کشاورزان با دریافت تسهیلات با بهره چهار درصد از بانک ملی می توانند نسبت به خرید ادوات دنباله بند اقدام کنند.

وی به اهمیت افزایش ضریب مکانیزاسیون نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تسهیلات خوبی در این زمینه ارائه می شود و کشاورزان با دریافت تسهیلات با بهره چهار درصد از بانک ملی می توانند نسبت به خرید ادوات دنباله بند اقدام کنند.

رحیم زاده خاطرنشان کرد: با استفاده از این ادوات کشت به صورت ردیفی انجام می شود و در این صورت مبارزه با علف هرز تسهیل می شود و عملکرد نیز افزایش می یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی رتبه دوم تولید عدس در کشور را بعد از استان اردبیل به خود اختصاص داده است، گفت: در سال زراعی جاری ۲۱ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان به ویژه در منطقه ورزقان به زیر کشت محصول عدس رفته بود که از این میزان سطح زیر کشت، بیش از ۱۳ هزار و ۶۵۰ تن محصول با عملکرد ۶۵۰ کیلوگرم برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفیت محصول عدس ورزقان در رتبه نخست کشوری قرار دارد و عدس ورزقان دارای شهرت ملی و جهانی است، ادامه داد: محصول عدس استان آذربایجان شرقی به علت تولید به شکل ارگانیک از مرغوبیت و سلامت بالایی برخوردار است .

رحیم زاده افزود: بعد از شهرستان ورزقان، شهرستانهای اهر، سراب، میانه و هریس به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت عدس را در استان به خود اختصاص داده اند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان نیز در این جشنواره با بیان اینکه سطح زیر کشت عدس در شهرستان ورزقان، ۱۴ هزار هکتار است، گفت: تولید محصول عدس این شهرستان بالغ بر ۱۰ هزار تن است.

۷۴ درصد عدس آذربایجان شرقی در ورزقان تولید می شود

پرویز عزتی مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان با بیان اینکه این شهرستان با ۷۴ درصد تولید رتبه نخست تولید عدس استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است، افزود: تولید ۱۲ درصد عدس کشور به شهرستان ورزقان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه عدس از محصولات اصلی زراعی شهرستان ورزقان است و در شهرستان بعد از گندم در رتبه دوم قرار دارد، ادامه داد: عدس در تناوب با غلات کشت می شود و نقش بسزایی در بهبود حاصلخیزی، ساختار خاک و افزایش عملکرد دارد .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان با اشاره به درآمد پنج هزار میلیارد ریالی این محصول در ورزقان افزود: امسال کلیه مزارع عدس زیر کشت شهرستان در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها کشت شده است و کشاورزان طرف قرارداد از توصیه های آموزشی ترویجی و توزیع رایگان کودهای بذر مال و اسید آمینه بهره بردند.

وی با توجه به اینکه کشت پاییزه این محصول به دلیل استفاده بهینه از بارش ها تولید بالایی نسبت به کشت بهاره دارد، گفت: مدیریت جهاد کشاورزی تلاش دارد با برگزاری مزارع نمایشی و کلاسهای آموزشی ترویجی کشت پاییزه این محصول را افزایش دهد .

مهدی نعمتی فرماندار شهرستان ورزقان پیشنهاد کرد: به همت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان تعاونی عدس کاران در این منطقه تشکیل شود تا با حمایتهای دولتی و ارائه تسهیلات ویژه به عدس کاران نسبت به فرآوری عدس اقدام شود.

محمد اسکندری مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه ۸۴ درصد جمعیت شهرستان ورزقان را روستاییان تشکیل می‌دهند بر حمایت از روستاییان در راستای تامین امنیت غذایی تاکید کرد .

وی با اشاره به اهمیت فرآوری محصولات کشاورزی افزود: لازم است مسئولان محلی و استانی نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان ورزقان همت کنند تا محصولات تولیدی مردم منطقه به ویژه عدس برندسازی شوند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون شهرستان ورزقان۲.۴۷ اسب بخار است، اظهار کرد: هر چند این ضریب مکانیزاسیون رقم خوبی است ولی در حوزه مکانیزاسیون باید اقدامات جهشی انجام دهیم.

براساس آمار سازمان فائو در حالی که در بخش تولید عدس کشورهای کانادا، هند و استرالیا پیشرو هستند ایران نیز جایگاه دوازدهم تولید این محصول را به خود اختصاص داده است و کمتر از ۱.۲ درصد در این تولید سهم دارد.

میزان تولید عدس در ایران برابر با ۸۰ هزار تن است که ۹۱ درصد آن را کشت دیمی و ۹ درصد باقی مانده را کشت آبی تشکیل می‌دهد. استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و لرستان به ترتیب در رتبه های اول، دوم و سوم استان های پیشرو در تولید عدس قرار دارند و سرانه مصرف در ایران در حدود سه کیلوگرم است و نسبت به سایر حبوبات محبوبیت بیشتری در میان مصرف کنندگان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا