ورزقان در آذربایجان‌شرقی سومین شهر سرد کشور ثبت شد

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای ۸.۲ درجه سانتی گراد زیر صفر سومین شهر سرد کشور ثبت شد.

به گزارش ارک خبر،«محمد امیدفر» افزود: در این بازه زمانی روستای «هزارکانیان» در شهر دیواندره کردستان با دمای منفی ۹.۶ درجه و «شهرستانک» کرج با دمای منفی ۸.۶ درجه سانتی گراد به ترتیب اولین و دومین مناطق سرد کشور ثبت شدند.
وی با اشاره به روند افزایش نسبی دمای استان در هفته جاری، اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته خداآفرین در گرمترین زمان با دمای ۲۳ درجه گرمترین شهر استان بود و دمای تبریز در گرمترین زمان به مثبت ۱۲ درجه سانتی گراد و در سردترین زمان به صفر درجه رسید.
رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: دمای فعلی تبریز حدود ۹ درجه بالای صفر ثبت شده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه افزایش یافته است.
امیدفر، ادامه داد: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای، تا روز چهارشنبه جوی پایدار در استان حاکم بوده و احتمال افزایش غلظت آلاینده های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی وجود دارد.
وی یادآور شد: از ظهر چهارشنبه سامانه بارشی جدیدی وارد جو استان می شود که موجب کاهش غلظت آلاینده های جوی و بارش باران در مناطق گرمسیر و بارش برف در مناطق کوهستانی و سردسیر استان می شود.
امیدفر، با اشاره به اینکه این سامانه تا ظهر یکشنبه هفته آینده به فعالیت خود در استان ادامه می دهد، افزود: شدت فعالیت این سامانه روز پنجشنبه این هفته است که موجب رگبار باران و آبگرفتگی معابر در مناطق گرمسیر و کولاک و لغزندگی جاده ها در مناطق کوهستانی می شود.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
آذربایجان شرقی همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا