چگونه یک سخنرانی موفق داشته باشیم

نشست هم اندیشی نگار پرنده با رییس اداره نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان خمینی شهر در روز ۲۵ مرداد ماه در کتابخانه الغدیر برگزار شد.
به گزارش ارک خبر:در این نشست پرنده ضمن اشاره به ترفندهای کاربردی و سریع برای استفاده از زبان بدن در سخنرانی افزود: لبخند زدن قدرتمندترین ابزار زبان بدن است، لذا این امر باعث می شود مخاطب به شما خوشبینانه تر بنگرد. قطعاً وقتی استرس دارید یا عصبی هستید لبخند زدن کار سختی به نظر می رسد اما یادتان باشد تحقیقات نشان می دهند لبخند زدن حتی می تواند استرس را هم کاهش بدهد؛ با اینکار نه تنها ارتباط صمیمی تری بین شما و مخاطبانتان برقرار می شود بلکه استرس خودتان هم کاهش پیدا می کند.
دومین ابزار در زبان بدن صاف ایستادن است، در سخنرانی شانه های آویزان و افتاده شما را بی اعتماد به نفس نشان می دهند و تا جایی که می توانید صاف بایستید. وقتی شانه ها را کمی عقب می برید و صاف می کنید این پیام را به دیگران می رسانید که اعتماد به نفس دارید و به همه چیز مسلط هستید.

یکی دیگر از نکات مهم در استفاده از زبان بدن استفاده از فضای اطراف به بهترین شکل است؛ مثلا به جای اینکه یک جا بایستید و صحبت کنید بهتر است که روی سن راه بروید. با این کار مخاطب شما متوجه می شود که شما کاملاً با شرایط راحت هستید و اعتماد به نفس دارید علاوه بر این راه رفتن باعث کاهش بی قراری و اضطرابتان هم می شود.
تمرکز روی حالات چهره نقش بسیار مهمی در علاقه مند نگه داشتن مخاطب و متقاعد کردن او برای باور حرف های شماست. اگر چهره تان سرد و بی روح باشد و مثل یک ربات صحبت کنید دیگر اهمیتی ندارد که موضوعتان چقدر جذاب است؛ خیلی زود همه از شنیدن حرف هایتان خسته می شوند. در اجرا اجازه بدهید دیگران شور و شوق را در چهره شما ببینند تا به شنیدن حرف هایتان علاقمند شوند. البته نکته بسیار مهمی که حتما باید به آن توجه کنید این است که مصنوعی نباشید! اگر حالت ها و حرکات چهره تان اغراق آمیز و بیش از حد باشند مخاطب متوجه می شود و شما را پس می زند.

در اجرا سخنرانی از حرکات دست هایتان کمک بگیرید زیرا حرکات دست به شما کمک می کنند که بتوانید روی قسمت های مهم و جنبه های با اهمیت تر موضوع تاکید و تمرکز کنید. علاوه بر این حرکات دست اشتیاق و علاقه شما به موضوع را هم نشان می دهند چون معمولا وقتی ما درباره موضوعی با جنب و جوش و شور و اشتیاق حرف می زنیم حرکات دستمان هم بیشتر می شوند.
ایشان با اشاره به غلبه بر ترس در اجرا راهکار آن را با سخنرانی های کوتاه و مختصر دانست و افزود:
بدون یاد گرفتن مقدمات یک درس یا یک رشته ورزشی نمی توان در آن خبره شد. غلبه بر ترس هم درست مثل همین قضیه است. باید با تمرینات کوچک و مختصر شروع کرد. اگر صحبت کردن جلوی جمع برایتان سخت است اولین سخنرانی شما نباید طولانی باشد. به جای اینکار بهتر است یک سخنرانی کوتاه و عمومی را انتخاب کنید. برای مبتدی ها معمولاً توصیه می کنیم کارشان را با یک تا سه دقیقه صحبت کردن جلوی جمع شروع کنید. این سخنرانی کوتاه می تواند درباره هر چیزی باشد. می توانید درباره یک فیلم، یک خبر خاص و یا سخنرانی یک شخص دیگر حرف بزنید. در این مرحله اصلاً از شما انتظار نمی رود که برای مدت طولانی و بی وقفه صحبت کنید.
درویشی رییس اداره نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان خمینی شهر نیز از برگزاری سوگواره آوای حرم با موضوع اربعین و ارتباط امام حسین(ع) با قرآن در بخش های مختلف از جمله مسابقه کتابخوانی، شعر، اجرای تعزیه و نقاشی خبر داد و افزود: اداره نهاد کتابخانه ها حامی نوجوانان با استعداد است که برگزاری این سوگواره نیز گواهی این مدعاست.

دکمه بازگشت به بالا