اولین بانک طلاعاتی آنلاین در شهرسوخته راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری ارک – در این بانک اطلاعاتی که مراحل اولیه راه‌اندازیش را طی می‌کند،  تمامی اطلاعات اشیا مانند گمانه‌ی محل کشف شی، نام کارگاه، نام ساختمان، محل کشف، تاریخ بدست آمدن، نوع شی، دوره تاریخی،  توضیحات ظاهری نظیر سالم یا شکسته بودن و همینطور منقوش بودن، رنگ شی، رنگ نقش، تزیینات، اندازه، جنس و ساختار آنها با یک شماره دیتا بیس ذخیره می‌شود. آنگاه هر شی با شماره دیتا بیس‌ آن قابل شناسایی وبازیابی است.
سید منصور سید سجادی اظهار داشت:  تا کنون اطلاعات 4000 شی به صورت فایل Word  یا PDF وارد شده است، که در مرحله بعدی عکسها و طرحها و نیز اطلاعات کتابشناسی هر شی به بانک اضافه خواهد شد. و در نهایت این بانک اطلاعاتی برای همه به صورت آنلاین قابل استفاده خواهد بود.
 وی در مورد زمان تکمیل این بانک اطلاعات و در دسترس قرار گرفتن آن گفت:  اطلاعات زیادی برای وارد کردن وجود دارد و حداقل باید  اطلاعات 200 هزار شی وارد بانک شود که تا بحال 4000 مورد آن وارد شده است.  این بانک پس از تکمیل اطلاعات قابل دسترسی خواهد بود.
سجادی در ادامه خاطر نشان ساخت : در این مرحله از کار اطلاعات این 4000 مورد به عنوان پایلوت کار جامع بانک اطلاعاتی شهر سوخته مورد بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت تا ایرادهای احتمالی کار استخراج شود.
سرپرست هیات کاوش در شهرسوخته در خصوص تفاوت بانک اطلاعاتی این سایت  با  دیگر سایتهای باستان شناسی تاکید کرد: در حال حاضر خیلی از سایتهای باستان شناسی بانک اطلاعاتی دارند اما این بانکها به صورت فایلهای WORD  و EXCEL  قابل دستیابی است و بسیار جزءی است. اما بانک اطلاعاتی شهرسوخته بسیار جامع و کامل است و زمانی که اطلاعات آن کامل شود  به صورت آنلاین قابل استفاده خواهد بود .
دکمه بازگشت به بالا