رواج ازدواج، موجب وحدت و پویایی جامعه می‌شود

استاد دانشگاه تبریز رواج ازدواج را موجب وحدت و پویایی جامعه عنوان کرد و افزود: بدون تشکیل خانواده نمی‌توانیم جامعه‌ای سالم و پویایی داشته باشیم و همچنین تشکیل خانواده موجب می‌شود که جامعه در برابر هجمه و شبیخون های اجتماعی و فرهنگی مقاومت کند.

به گزارش ارک خبر،حجت الاسلام والمسلمین عباس عباس‌زاده به عوامل ایجاد پیوند و تشکیل خانواده اشاره کرد و افزود: خداوند میل جنسی را عاملی برای کشش و جذابیت میان جوانان قرار داده همانطور که حس کنجکاوی را برای تحمل رنج تحصیل علم و حس مالکیت را برای تحمل رنج کار و تلاش قرار داده است و باید در راستای رفع این امیال از راه های سفارش شده و مناسب بهره برد.
وی افزود: رفع میل جنسی باید در چارچوب خانواده باشد ولی اگر چشم و دل زنان و مردان به خارج از خانواده برای وصلت و تشکیل خانواده معطوف گردد موجب افزایش تجرد، آسیب روانی و عاطفی زنان و مردان می‌شود.
وی به راهکارهای ازدواج آسان از منظر قرآن کریم اشاره کرد و افزود: در دین اسلام، ازدواج امری مستحب و مبارک است که تحقق نیافتن آن، موجب تنوع گناهان جنسی در جامعه می‌شود و خداوند متعال و پیامبر اسلام(ص) در راستای ایجاد جامعه‌ای شاداب، آرام، پویا، امن و سالم  از ازدواج آسان حمایت و به آن توصیه کرده اند.
عباس زاده به حمایت دولت و خانواده‌ها از جوانان برای ازدواج آسان تاکید کرد و ادامه داد: دولت باید با تدبیر سیاست‌های مناسب در زمینه‌های مسکن، شغل، خودرو و درآمد  از مشکلات و هزینه های ازدواج بکاهد و خانواده ها هم باید در مسئله شیربها و مهریه سختگیری زیادی اتخاذ نکنند و همچنین جوانان نیز باید زمینه کار مانند مهارت آموزی در زمینه های مختلف خدماتی را برای خود فراهم کنند که بتوانند صاحب شغل با جایگاه اجتماعی مناسب شوند و همچنین جوانان در اوایل زندگی سطح توقع بالایی از طرف مقابل و خانواده نداشته باشند.
وی تبیین مسائل فرهنگی و اجتماعی را یکی از راهکارهای موثر در حل مشکلات جوانان عنوان کرد و گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری در راستای حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و معیشتی جوانان، جهاد تبیین در زمینه های مختلف می‌تواند راهکار باشد و راه حل‌های مناسب و کارآمد را مشخص و نشان دهد.
وی افزود: رفع میل جنسی باید در چارچوب خانواده باشد ولی اگر چشم و دل زنان و مردان به خارج از خانواده برای وصلت خانواده و تشکیل خانواده معطوف گردد موجب افزایش تجرد، آسیب روانی و عاطفی زنان و مردان می‌شود.
عباس‌زاده ضمن اشاره به آیه قرآنی( وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) به مودت و رحمت میان جوانان و زوجین تاکید کرد و ادامه داد: خداوند روحیه مودت و رحمت را در وجود همه انسان ها نهادینه کرده ولی افراد به ویژه زوجین برای حفظ این روحیه باید مراقب رفتار و اعمال خود باشند.
وی به عوامل و راهکار های زیست بهتر میان زوجین اشاره کرد و ادامه داد: جوانان باید انسان شناس باشند یعنی زنان از مردان و مردان نیز از زنان شناخت کامل و جامع داشته باشند و سلیقه های فردی یکدیگر را درک کنند. زوجین باید ظرفیت اخلاقی عذرخواهی و عذرپذیری را داشته باشند و همچنین در راستای افزایش مهرومحبت در مناسبت های مختلف برای یکدیگر هدیه و کادویی مناسب حتی کم ارزش بگیرند.
استاد دانشگاه تبریز افزود: زوجین با تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش های یکدیگر می‌توانند به حلاوت و شادابی زندگی خود بیفزایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا