تعداد دانشگاه های ایران باید به ۵۰۰ واحد کاهش یابد

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر کاهش تعداد دانشگاه های کشور، گفت: بر اساس برآوردهای مجامع جهانی تعداد دانشگاه های ایران باید به عدد ۵۰۰ واحد کاهش پیدا کند.

به گزارش ارک خبر،«قاسم عمو عابدینی» روز چهارشنبه در جلسه‌ کارگروه آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی آذربایجان شرقی، افزود: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی و آموزش عالی در کشور وجود دارد و کاهش واحدهای دانشگاهی ضرورت ارتقابخشی به وضعیت آموزش عالی در کشور است.

وی با اشاره به لزوم اجرای دقیق طرح آمایش آموزش عالی، اظهار کرد: هم اکنون رتبه‌ دانشگاه تبریز در جهان بین ۸۰۰ و ۷۰۰ است که اگر طرح آمایش اجرا و دانشگاه‌های آذربایجان شرقی تجمیع شوند، این رتبه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ ارتقا پیدا می کند.

عموعابدینی با اشاره به اینکه بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی مشمول طرح آمایش آموزش عالی نیستند و همچنان به رویه قبلی، فعالیت های خود را ادامه می دهند.، ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از رشته‌ها بازار کار ندارند یا تعداد محدودی جذب می‌ شوند، باز هم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و به همین دلیل تاکنون یک هزار و ۱۰۰رشته‌ را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف کرده‌ایم.

وی در ارتباط با ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، گفت: برخی از دانشگاه‌ها به رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت می‌شوند، اما قرار نیست همه‌ دانشگاه‌ها هر نوع ماموریتی را برای خود تعریف کنند.

عموعابدینی خطاب به رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، اظهار کرد: همه شما باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیرید و این طور نباشد که تمرکزتان تنها بر روی دانشگاه متبوع خود باشد که بر همین مبنا نباید کاری کنیم که با فارغ التحصیلان بیکار عصبانی مواجه شویم.

وی کیفیت و توانمندی دانشجویان را خط قرمز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواند و یادآور شد: اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم پروری باشد تا دانشگاه‌ها به سمت تمدن سازی حرکت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه نخستین بار است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی قصد داریم در قالب طرح آمایش اختیارات را به استان‌ها بدهیم تا برخلاف همیشه که از مرکز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ می‌شود، این بار خود استان‌ها با محوریت مرکز استان تصمیم بگیرند، گفت: کشورهای بزرگ دنیا به حقیقت حدیث «العلم سلطان» امام علی (ع) پی برده‌اند و از طریق تولید علم و فناوری، برای مردم خود رفاه، ثروت و قدرت به ارمغان می‌آورند و ما نیز باید در همین مسیر حرکت کنیم.

عموعابدینی با طرح این سوال که آیا واقعا” دانشگاه‌های ما به‌ صورت ۱۰۰ درصدی منطبق با تمدن ایرانی- اسلامی هستند؟، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها، ما از مسیر اصلی که عبارت است از قرار گرفتن در ریل تمدن سازی دور شده‌ایم و باید تحولی در ساختار، برنامه‌ها، شاخص‌ها ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه نخستین دانشگاه دنیا در ایران به وجود آمده و ما از نظر تعالیم اسلامی و تمدن ایرانی مبتکر دانشگاه حکیم پرور هستیم، اما بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل دانشگاه‌های خود را به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگرد پروری و حکیم پروری سوق داده‌اند، در حالیکه هنر و حکمت هدیه‌ ایرانی‌ها به دنیا است.

رییس دانشگاه تبریز نیز در این جلسه، گفت: بعد از استقرار دولت سیزدهم تحولات بسیار خوب و بزرگی در موضوعات مختلف از جمله حوزه‌ آموزش عالی دیده می‌شود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز جزو پیشگامان این تحولات است که هدفی جز ایجاد دانشگاه‌های حکمت بنیان ندارد.

«صفر نصرالله‌زاده» اظهار کرد: طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی یکی از کارهای مهمی است که باید بدون داشتن تعصب و با نیت حل مشکلات و موضوعات استان اجرایی شود و با یکدیگر میثاق ببندیم که این کار بزرگ را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه این کار چالش‌هایی را خواهد داشت، یادآور شد: ما از رزمندگان دفاع مقدس آموخته‌ایم که هیچ کاری غیرممکن نیست.

نصرالله زاده ادامه داد: طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی در واقع پاسخی به این سوال است که آیا وجود تعداد زیاد دانشگاه در کشور لازم است؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا