حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان آذربایجان شرقی ۴۰ درصد است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیشترین حوادث کار مربوط به بخش ساختمان در استان است گفت: حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان ۴۰ درصد است.

به گزارش ارک خبر،فتحی در همایش ارتقای ایمنی در کار و تولید در شهرستان آذرشهر با اشاره به وظایف ذاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حفظ و صیانت از نیروی ارزشمند کار گفت: مهمترین رویکرد این اداره کل در حوزه ایمنی در کار و تولید نگاهی پیشگیرانه است.

وی با بیان مولفه‌های حمایت از منابع انسانی افزود: وزارت تعاون در کنار حمایت‌های مادی و معنوی از نیروی ارزشمند کار نگاه سلامت محور به جای نگاه درآمد محور به منابع انسانی دارد زیرا منابع انسانی یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی بوده و منابع انسانی سالم نیز محور توسعه کشور هستند منابع انسانی کارآمد و اثربخش می‌توانند اقتصاد کشور را تامین کنند.

وی در خصوص اهمیت ایمنی در جلوگیری حوادث ناشی از کار تشریح کرد: حوادث هر چند که جزیی باشند اما درد و رنجی برای کارگر و خانواده وی تحمیل کرده و چالش‌های بسیاری برای آن‌ها ایجاد می‌کند از سویی هرچقدر جمعیت فعال یک کشور بیشتر باشد آن کشور می‌تواند فعالانه در اجتماع حضور یابد و نقش ایفا کند.

فتحی تصریح کرد: کارگر که به عنوان عضو فعال جامعه محسوب می‌شود اگر گریبان‌گیر حادثه یا بیماری ناشی از شغل شود مشکلات اجتماعی بسیاری را ایجاد کرده و باعث می‌شود تا حتی نرخ مشارکت نیز کاهش یابد.

وی با بیان این‌که از نگاه اقتصادی نیز حوادث ناشی از کار هزینه‌های بسیاری برای کارگر، اجتماع، ارزش افزوده منطقه و کشور و زیان‌های روحی و روانی تحمیل می‌کند اظهار کرد: ارزش دارایی یک کشور را معمولا با منابع انسانی آن محاسبه می‌کنند منابع انسانی با دانش و کارآمد و در سن کار جزو جمعیت فعال یک کشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقاتی که سازمان بین المللی کار و وزارت تعاون منتشر کرده است سالانه دو میلیون نفر درگیر بیماری ناشی از شغل و تقریبا ۴۰۰ هزار نفر گریبان حوادث ناشی از شغل می‌شوند در واقع بیماری ناشی از کار شش برابر حوادث است گاه مسایل ایمنی را جدی می‌گیریم و وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد سریعا اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهیم ولی در حیطه بیماری اینگونه نیست و معضلات آن بعد از بازنشستگی افراد به جامعه تحمیل می‌شود.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی کار روزانه ۶۳۰۰ نفر به بیماری ناشی از کار مبتلا شده و حدود ۱۰۰۰ نفر در دنیا دچار حادثه ناشی از کار می‌شوند این در حالی است که بر اساس تحقیقات مرکز تحقیقات کشور و سازمان بین المللی کار ۹۸ درصد حوادث ناشی از کار قابل پیشگیری هستند و می‌توان با اقدامات ایمنی از این حوادث جلوگیری کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تاکید کرد: در جنگ اولین اشتباه آخرین اشتباه است مسایل ایمنی هم اینگونه است. یک سهل انگاری کوچک مشکلات اجتماعی و امنیتی بسیاری به واحد‌های کسب و کار تحمیل می‌کند.

وی گفت: بر اساس اعلام وزارت تعاون بیشترین حوادث ناشی از کار در استان ما در بخش ساختمان است که در راستای بهبود این وضعیت شروع به برگزاری همایش‌های ایمنی ویژه ساختمان در برخی شهرستان‌های استان با همکاری شرکای اجتماعی کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان آذربایجان شرقی ۴۰درصد بوده و بالاتر از میانگین کشوری با نرخ ۳۸ درصد است اظهار کرد: بیشترین سنینی که دچار حوادث ناشی از کار در استان شدند بین ۲۵ تا ۳۷ سال است و علت اصلی این حوادث در استان ما سهل انگاری و بی احتیاطی خود حادثه دیدگان و سپس عدم تهیه وسایل لازم ایمنی و عدم آموزش استفاده از این وسایل است.

فتحی در خصوص مدارک تحصیلی حادثه دیدگان کار در استان نیز گفت: بالغ بر ۲۴ درصد حادثه دیدگان دارای مدرک ابتدایی، ۱۹ درصد راهنمایی و ۱۰ درصد نیز دبیرستان هستند بنابراین ۵۳ درصد از حادثه دیدگان کار در استان ما در این سطح مدرک تحصیلی قرار دارند.

وی افزود: همچنین ۲۰ درصد حادثه دیدگان دارای مدرک دیپلم، دو درصد دارای مدرک فوق دیپلم و چهاردرصد دارای مدرک لیسانس بوده و هیچ فردی با مدرک دکتری دچار حادثه نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا