خط قرمز برای دریافت ویزای آمریکا، گردشگری ایران را فلج می کند

خبرگزاری ارک – هرچند این روزها با  نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام امیدها برای توسعه صنایع بخصوص صنعت گردشگری بیشتر شده است و توجه جهانیان به ایران و جاذبه هایش حتا تا معرفی ایران به عنوان یکی از مقاصد برتر مورد علاقه گردشگران بریتانیا پیش رفت اما طرحی که از سوی نمایندگان آمریکا به تصویب رسید می تواند توسعه این صنعت را با چالش هایی روبه رو سازد.
براساس این طرح، شهروندان کشورهای دارای وضعیت لغو ویزا با آمریکا که بعد یک مارس 2011 (زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه) به سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند نمی توانند بدون ویزا به آمریکا بروند.
هرچند گفته می شود در این طرح مستقیما از ایران نام برده نشده اما شامل کشورهایی می شود که از نظر دولت آمریکا “حامی تروریسم” هستند و ایران در این فهرست قرار دارد.
همچنین در بند دیگری از این طرح آمده است؛ شهروندانی که تابعیت دوگانه این چهار کشور را دارند هم باید برای سفر به آمریکا ویزا بگیرند. به عنوان مثال اگر یک شهروند ایرانی – فرانسوی بخواهد با استفاده از گذرنامه فرانسوی به آمریکا سفر کند باید ویزا دریافت کند این درحالی است که شهروندان فرانسه برای سفر به آمریکا نیازی به دریافت ویزا ندارند.
به گزارش CHN، آمریکا با حدود 40 کشور جهان قراردادی دایر بر معافیت شهروندان آنها از ویزای آمریکا دارد و تخمین زده می شود که سالانه 20 میلیون نفر از این کشورها به آمریکا سفر می کنند. این کشورها شامل آندورا، استرالیا، اتریش، بلژیک، برونئی، شیلی، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لتونی، لیختناشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، موناکو، هلند، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، سن مارینو، سنگاپور، اسلوواکی، اسلوونی، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، بریتانیا، تایوان، کانادا، برمودا می شود.
“محمدعلی واقفی” عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با تاکید برآنکه بیش از 70 درصد مسافران تورهای ایران را گردشگرانی از کشورهای اروپایی تشکیل می دهند به CHN می گوید: «اگر از آن بخش از گردشگرانی که در قالب هیات های اقتصادی، تجاری و سیاسی به ایران سفر می کنند بگذریم و بخواهیم در مورد گردشگران و افرادی که توسط تورها می آیند صحبت کنیم باید بگویم که بیشتر مسافران ما از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوئد و سوییس و سایر کشورهای اروپایی است.»
او ادامه می دهد: «البته نمی توان ازمسافرانی که از سنگاپور و ژاپن می آیند چشم پوشی کرد این درحالی است که اگر این طرح به امضای مسئولان امر برسد قطعا می توان گفت گردشگری ایران دیگر رونقی نخواهد داشت چراکه بیش از 70 درصد از گردشگران ما از کشورهایی هستند که نام آنها در این لیست قرار دارد.»
به اعتقاد واقفی، تحقق این طرح بر کار آژانس های مسافرتی تاثیر بسیاری خواهد داشت چنانکه در حال حاضر نیز رزرو تورهای سال های آینده انجام شده است و می توان گفت تقریبا برای فصل بعد و بهار حداقل 80 درصد تورها رزرو شده است.
به گزارش CHN با توجه به آنکه این طرح با 407 رای در مقابل 19 رای تصویب شد و پیش از آنکه رسمیت یابد باید در مجلس سنا هم تصویب شود و به امضای رئیس جمهور برسد، فعالان گردشگری امید دارند بتوان در این مدت شرایط را تغییر داد.
درعین حال فعالان این حوزه می گویند: «با توجه به آنکه تصویب این طرح به نوعی دور زدن برجام است اما نتیجه آنرا طی دو هفته آینده خواهیم دید. چراکه درحال حاضر از یک سو با تورهای در حال اجرا روبه رو هستیم و از دیگر سو تورهای رزرو شده ای داریم که باید دید با توجه به این طرح، چه اتفاقی برای آنها می افتد.»
به گزارش CHN، طرح کنگره آمریکا مبنی بر لغو روادید افرادی که به ایران سفر می کنند با انتقاد گروه لابی شورای ملی ایرانیان آمریکا و نیز اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا روبرو شده که آن را “تبعیض آمیز” خوانده اند.
مجلس نمایندگان آمریکا در توضیح این طرح گفته است: چنین طرحی را تصویب کرده ایم که محدودیت‌های جدیدی برای ممانعت از ورود «عناصر رادیکال» به این کشور اعمال کنیم. سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان، خط قرمز جدید برای دریافت ویزای آمریکا خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا