حفاظت از محیط‌زیست با مشارکت یک‌هزار نفر از تشکل‌های مردمی استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی وی از این استان به عنوان یکی از استان های پیشرو در حفاظت مشارکتی نام برد و گفت: لازمه حراست از محیط زیست توسعه و گسترش فعالیت های مربوط به حفاظت مشارکتی است

به گزارش ارک خبر،

،شهنام اشتری، اظهار کرد: در این استان گروه های مردمی با اداره کل حفاظت محیط زیست از سال های گذشته همکاری و هماهنگی دارند که آثار و مزیت های آن در حوادثی مثل آتش سوزی ها، مقابله با شکارهای غیرمجاز، اطلاع رسانی عمومی و آموزش های اهالی محلی نمود عینی داشته است.

وی اعلام کرد: هم اکنون تعداد یکهزار نفر از جوامع محلی و تشکل های مردمی آذربایجان شرقی کارت همیاری حفاظت محیط زیست دارند که ظرفیتی بسیار مهم برای منطقه به شمار می رود.

وی حمایت از گونه های مختلف جانوری و گیاهی را از جمله رویکردهای مهم حفاظت مشارکتی بیان کرد و افزود: بر این اساس می توان از امکانات مالی و نیروی انسانی واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی برای حمایت از این گونه ها با عنوان اختصاصی وارد عمل شدو از آن به عنوان برند ( ویژند ) بهره برداری کرد.

اشتری وجود واحدهای مختلف کوچک و بزرگ صنعتی و تولیدی را از ظرفیت های بسیار مهم اقتصادی آذربایجان شرقی نام برد و یادآور شد: با اجرای حفاظت مشارکتی این واحدها همکار و کمک حال اداره کل حفاظت محیط زیست می شوند.

وی هدف از حفاظت مشارکتی را دخیل سازی تمام افراد و نهادهای ذی نفع اعم از صنایع، جوامع محلی و تشکل های مردمی برای حراست و مراقبت از حیات وحش، محیط زیست و منابع طبیعی بیان کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت ها در حوزه نیروی انسانی، لجستیکی و منابع مالی ترویج و توسعه حفاظت مشارکتی می تواند بسیاری از مشکلات مربوطه را در سریع ترین زمان ممکن حل و فصل کند که در این راستا حمایت های قانونی و بودجه ای از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی بسیار ضروری است.

اشتری گنجاندن قانون حفاظت مشارکتی در برنامه ششم توسعه را یکی از مهمترین اقدامات حاکمیتی در راستای پوشش نقاط ضعف و کمبودهای محیط زیست عنوان و اظهار کرد: انتظار می رود در قانون برنامه هفتم توسعه کشور نیز همین ریوه تداوم داشته و ردیف های مستقلی به این موضوع مهم اختصاص داده شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به تنهای امکان اجرای برنامه ها و مسئولیت های محوله را ندارد، حفاظت مشارکتی را بهترین و کامل ترین طرح برای جبران کمبودها و کاستی های این حوزه مهم زندگی مردم و جغرافیای کشور برشمرد.

اشتری افزایش سطح اطلاعات عمومی مردم و به موازات آن افزایش روز افزون افرادی که خواهان بهره برداری بیشتر از محیط زیست هستند، را یکی از دلایل اصلی و مهم آسیب به محیط زیست دانست و ادامه داد: بر همین اساس قدرت انسان برای دخالت در طبیعت بالاتر رفته است اما توان سازمان محیط زیست برای مقابله با انواع تهدیدات و مشکلات روز به روز کاهش می یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا