بودجه ۱۴۰۳ واقع بینانه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت : هر چند بودجه سال ۱۴۰۳ عاری از ایراد نیست اما به لحاظ واقع بینی نسبت به بودجه سال های اخیر واقع بینانه تر است.

به گزارش ارک خبر،«محمد کلامی» در نشست بررسی لایجه بودجه سال ۱۴۰۳ که در اتاق بازرگانی و با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد با انتقاد از کسانی که در تحلیل بودجه سال اینده ، دوگانه دولت و ملت را مطرح می کنند، افزود: هدف دولت در تدوین بودجه بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و مردم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی به افزایش سهم استان در بودجه سال بعد تاکید کرد و گفت: شاید نگاه ها و نظرات مختلفی در مورد بودجه وجود داشته باشد، اما همه دلسوزان استان به دنبال این مهم هستند که سهم استان آذربایجان شرقی در بودجه را ارتقا ببخشیم.

کلامی ایجاد مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی را گامی مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این مرکز در مطالعات خود باید توجه داشته باشد، نگاه تک عاملی به موضوعات اقتصادی نمی تواند ما را به سمت نتایج درست رهنمون کند و باید تمامی عوامل موثر را در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه که در سال ۱۴۰۰ میزان ۵.۵ همت از محل فرار مالیاتی در استان مالیات اخذ شده است، افزود: افزایش پایه مالیاتی با افزایش نرخ مالیات متفاوت است و دولت برای خدمت دهی باید پایه های مالیاتی را افزایش و جلو فرار مالیاتی را بگیرد تا از این محل، میزان خدمات دولتی برای شهروندان ارتقاء یابد.

کلامی گفت: هر چقدر در تدوین بودجه نظرات بخش خصوصی لحاظ شود، برنامه تدوین شده واقع بینانه تر خواهد بود، چرا که بازیگر اصلی اقتصاد بخش خصوصی است.

اعتراض اصناف نسبت به معافیت مالیاتی برنامه بودجه
حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه اصناف نسبت به معافیت مالیاتی برنامه بودجه اعتراض دارند، بر لزوم اعمال برخی اصلاحات در این برنامه تاکید کرد و خواستار انجام اقدامات جدی در این زمینه شد.
وی با اشاره به تلاش نمایندگان مجلس برای حفظ سقف بودجه عمومی گفت: مجلس سرسختانه در برابر تصویب برخی بندها و لوایح مقاومت می‌کند.
میرتاج‌الدینی در خصوص بحث یارانه حامل‌های انرژی گفت: سیاست حاضر، حفظ شرایط فعلی است، با این حال یک روزی ما ناگزیر خواهیم بود، انرژی را به قیمت واقعی به مصرف‌کنندگان ارائه دهیم و یارانه آن را برداریم، وگرنه طی سال‌های آینده ما واردکننده بنزین و گاز خواهیم شد.

عدم توجه به صنایع پایین‌دستی در حوزه معادن
اللهوردی دهقانی؛ نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه به بحث اخذ مالیات از مواد خام و نیمه‌خام اشاره کرد و گفت: عدم توجه به صنایع پایین دستی در حوزه معادن قابل قبول نیست و ما باید تمرکز خود را بر فرآورده‌های این بخش متمرکز کنیم تا صادرات صرف مواد خام و نیمه‌خام.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کالاها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، افزود: اگر این محصولات از طریق مبادی رسمی وارد کشور شوند، منابع سرشاری از مالیات بر آنها نصیب دولت خواهد شود.
دهقانی دو نرخی بودن ارز و قیمت پایین انرژی را از دیگر چالش‌های اساسی کشور عنوان کرد.

ابهامات بودجه ۱۴۰۳ برطرف شود
روح‌الله متفکر آزاد؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ابهاماتی در لایحه برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ وجود دارد که باید برطرف شود، با این حال باید اذعان کرد، بودجه ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های قبلی، واقع‌بینانه‌تر نگاشته شده است.
وی در خصوص حذف یارانه انرژی گفت: تمامی سیاست‌های حاکم در راستای تعدیل قیمت‌ها باید به‌مرور انجام شود، تا فشار اقتصادی بیشتری به مردم وارد نشود.

لزوم حفظ منابع طبیعی در بودجه
مسعود پزشکیان؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: باید هنگام تدوین برنامه بودجه به این موارد نیز توجه شود، تا فرزندان ما صاحب سرمایه سوخته نشوند.

برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ اشکالات اساسی دارد
غلامرضا نوری قزلجه؛ نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه‌های زیاد و راحتی برای سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی و انتقال پول وجود دارد، گفت: با این حال همواره از مسیر سنگلاخ گذر کرده‌ایم.
وی اظهار کرد: برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ اشکالات اساسی دارد که باید اصلاح شود.
نوری قزلجه با تاکید بر اینکه همچنان دولت تمایل زیادی به رشد اقتصادی شبه‌دولتی دارد، گفت: تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد با شرایط موجود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم در برنامه آتی، فشار مضاعفی بر واحدهای تولیدی وارد نکنیم و حتما انضباط در بودجه رعایت شود.

دولت باید از بازار در تدوین برنامه بودجه بهره ببرد
علیرضا منادی؛ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی از بازار به‌عنوان بزرگترین دانشگاه یاد کرد و افزود: دولت باید از بازار و تجربیات عملی در تدوین برنامه بودجه بهره ببرد.
وی، افزایش مالیات را به بهانه کاهش وابستگی به نفت، نادرست عنوان کرد و افزود: بهتر است اهتمام دولت بر جلوگیری از حیف و میل منابع باشد.

کسری در بودجه ۱۴۰۳ به حداقل می رسد
کریم عابدینی؛ سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان شرقی هم در این نشست با بیان اینکه در لایحه برنامه بودجه سال‌ آتی، برخلاف سال‌های گذشته، اول منابع طرح شده و بر اساس آن، مصارف تدوین شده است، گفت: با این اقدام کسری بودجه به حداقل ممکن می‌رسد.
وی درصد رشد منابع و مصارف در لایجه بودجه سال ۱۴۰۳ را ۱۸.۲ درصد عنوان کرد و افزود: منابع عمومی بودجه سال آینده ۲ هزار و ۴۶۲ همت و جمع درآمدهای دولت، یک هزار و ۴۹۸ همت است.
عابدینی با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۳ گفت: این رقم در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۴۸ همت بود که در سال آینده یک هزار و ۱۲۲ همت پیش‌بینی شده است، که نسبت به سال قبل، رشد ۴۹ درصدی دارد.
عابدینی با تاکید بر اینکه در این برنامه میزان مالیات افزایش یافته است، نه پایه مالیاتی افزود: اهتمام دولت بر این است تا تورم را کنترل کند.
وی در ادامه به تبصره ۶ ماده ۲۷ قانون برنامه هفتم اشاره کرد و افزود: براساس بند الف ماده ۳۲ هر گونه معافیت، تخفیف، بخشودگی، کاهش نرخ و… ممنوع است. همچنین مالیات و عوارض موضوع کالاهای بند الف ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان جزئی از قیمت تمام شده این کالاها منظور شده و قابل استرداد نیست.

ضرورت ریل‌گذاری صحیح مدیریت کلان
سیدباقر شریف‌زاده؛ رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز گفت: اگر مجلس شورای اسلامی به دنبال تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه است باید بودجه سال ۱۴۰۳ را از یک بودجه حسابداری به یک بودجه اقتصادی (سند حکمرانی) تبدیل کند و همه اجزای آن را همسو با برنامه هفتم به تصویب برساند.
شریف‌زاده بر لزوم ریل‌گذاری صحیح مدیریت کلان در کشور تاکید کرد و افزود: در صورتی که محور اساسی بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش تولید و بهرهوری باشد، باید بستر لازم برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی نیز فراهم شده و جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی عادی‌سازی شود و مقررات حاکم بر داد و ستد جهانی از جمله FATF رعایت شود.
شریف‌زاده با بیان اینکه نقدهایی بر لایحه برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ وارد است، افزود: مالیات یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت محسوب می شود که نقش پررنگی در تراز بودجه دولت و ایجاد یک اقتصاد باثبات دارد.
وی ادامه داد:‌ نقطه عطف افزایش درَآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۹۷ است و مهمترین دلیل افزایش درآمد مالیاتی بعد از سال ۱۳۹۷، تورم است.

شریف زاده با اشاره به اینکه در این سال میزان تورم افزایش شدیدی داشته و به همین دلیل نیز میزان درآمد مالیاتی افزایش داشته استف افزود: در حالت کلی درآمدهای مالیاتی تابعی از درآمد ملی (تولید ناخالص داخلی) است.

وی با بیان اینکه برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید بستر تولید در یک کشور فراهم شودف گفت: روند رشد درآمد مالیاتی در ایران نشان از آن دارد که با افزایش رشد اقتصادی در ایران، درآمد مالیاتی نیز افزایش یافته است و با کاهش رشد اقتصادی نیز، درآمد مالیاتی کاهش یافته است.
شریف‌زاده گفت: بررسی روند رشد اقتصادی و رشد درآمد مالیاتی در ایران حاکی از آن است که در مواقعی که رشد اقتصادی افزایش یافته است، رشد درآمدهای مالیاتی نیز بالا بوده است.

رئیس جمهور ۱۴ آذر بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه را به مجلس تقدیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا