چه بر سر ابرهای دریاچه ارومیه می آید؟

سازمان هواشناسی پیش بینی کرد پاییز ۱۴۰۲ گرم اما بارندگی باشد. این اتفاق نیفتاد و پیش‌بینی‌ها اشتباه بود. زمستان گرمتر از حد معمول است و هنوز هیچ بارندگی چشمگیری رخ نداده است.

به گزارش ارک خبر،سوال اینجاست که آیا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، دشمنان دریاچه ارومیه را با تشعشعات خشکانده و ابرهای باران‌زا را از ایران دور کرده‌اند؟ چرا ابرهای باران زا به مرز ایران می رسند و در ترکیه می بارند؟ چرا پاییز که گرم و پربار پیش بینی می شد بدون باران گذشت و زمستان مانند بهار؟ آیا دشمنان دریاچه ارومیه را با تشعشعات خشک کردند و با استفاده از فناوری های پیشرفته ابرهای باران زا را از ایران دور کردند؟

هارپ مسئول کم‌بارشی امسال کشور است؟!

سازمان هواشناسی پیش بینی کرد پاییز ۱۴۰۲ گرم اما بارندگی باشد. این اتفاق نیفتاد و پیش‌بینی‌ها اشتباه بود. زمستان گرمتر از حد معمول است و هنوز هیچ بارندگی چشمگیری رخ نداده است. در روزهایی که چشمان مردم از آسمان بی ابر و آلوده خشکیده بود، تصاویری از نقاط مرزی ایران و ترکیه منتشر شد که کوه های پوشیده از برف آن سوی مرز و مناطق خشک و بی آب ایران را نشان می داد. این تفاوت همه را شگفت زده کرد و باعث تکرار تئوری های توطئه دهه ۹۰ شد.

حتی علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در آخرین روزهای پاییز درباره احتمال تداخل در وضعیت بارندگی کشور گفت: بعید است خشکسالی در ایران نتیجه اقدامات دشمن در مقیاس کوچک باشد. ، اما هنوز کارهای تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده است. سلاجقه همزمان با اظهارات خود مبنی بر افزایش مشکوک تشعشعات در دریاچه ارومیه و محو شدن ابرها در این بستر خشک، از بررسی علت ناپدید شدن ابرها بر فراز دریاچه ارومیه توسط سازمان ملی حفاظت اقلیم و پژوهشگاه محیط زیست خبر داد.

مگر در جنگ ستارگان اتفاق بیفتد

آیا فناوری پیشرفته ای وجود دارد که از تشعشعات برای حذف ابرها از دریاچه ارومیه استفاده کند؟ سپیده رحمان پوریک محقق در زمینه تغییرات آب و هوایی و امنیت محیطی به زومیت می گوید: این روزها شایعاتی در مورد نقش ابرقدرت ها و فناوری های پیشرفته در راندن ابرها و استفاده از تشعشعات برای افزایش دمای یک منطقه برای جلوگیری از خشکسالی و ب. خشک شدن دریاچه ارومیه، یادآور فیلم های علمی، تخیلی و زیر مجموعه ای از جنگ ستارگان است. اگر چنین فناوری وجود دارد و کشورهای دیگر از آن علیه ما استفاده می‌کنند و ما هنوز آن را به رسمیت نشناخته‌ایم، باید بپذیریم که دانش و فناوری ما از دنیا بسیار دور است.»

شایعات درباره نقش ابرقدرت ها و فناوری های پیشرفته در حذف ابرها اکنون یادآور فیلم های علمی تخیلی و زیر مجموعه های جنگ ستارگان است.

او توضیح می‌دهد: «روشن است که عوامل متعددی در پیدایش این مشکل نقش داشته است. از سوء مدیریت و سدسازی غیر اصولی گرفته تا تغییرات اقلیمی. با وجود این عوامل اثبات شده، مقصر دانستن سایر کشورها و مداخلات آنها در مقایسه با عوامل داخلی توجیه پذیر نیست. بیشتر مداخلات خارجی مرتبط با خشکسالی و تشدید اثرات تغییر اقلیم در ایران ناشی از طراحی غیراصولی سدها و تفکر هیدرونومیکی مانند پروژه های «گپ» و «داپ» ترکیه و همچنین ناتوانی دیپلماتیک برای حل این موضوع است نه فناوری های پیشرفته.

به گفته این محقق، علت عبور ابرها از ایران و ریزش نکردن آن در محدوده جغرافیایی اطراف دریاچه ارومیه، مستندات خشک شدن رودخانه ها و تغییر مسیر عمدی رودخانه ها به سمت سدها و گاه استفاده در آن است. صنعت و علاوه بر این تغییرات در الگوهای دمایی ناشی از انعکاس انرژی تابشی، این خورشید است که از طریق مناطق خشکی سطوح و همچنین پدیده هایی مانند واگرایی ارتفاع و افزایش میانگین شناخته می شود. دمای هوای منطقه

بر اساس مستندات، چالش‌های مرتبط با تغییر الگوهای باد و بارش و جابه‌جایی فصل‌ها و خشکسالی برای خاورمیانه از پیامدهای تغییر اقلیم است، اما در بیشتر موارد این مسائل از سوء‌مدیریت‌های ادوار گذشته و مداخلات نابه‌جای انسان در طبیعت و اولویت‌بخشی به توسعه و رشد اقتصادی ناشی می‌شود.

چرا تشعشعات دریاچه ارومیه افزایش یافته است؟

پدیده دیگری که امروزه «عجیب» نامیده می شود، افزایش تشعشعات دریاچه ارومیه و احتمال ربوده شدن ابرها از این منطقه است. بازگشت به اواسط دهه ۹۰ یکی یکی از کارکنان مرکز بهداشت دریاچه ارومیه گفت: از زمان خشک شدن دریاچه، اشعه ماوراء بنفش در این منطقه دو و نیم برابر شده است و همه این مشکلات سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

تحقیقی با عنوان بررسی تغییرات آلبدوی سطح و نواحی ساحلی دریاچه ارومیه که فروردین ۹۶ که در دهمین کنگره ملی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد، مؤید این گفته هاست.

آلبیدو ضریب بازتاب و درصد نور منعکس شده از سطح یک جسم است. در این مطالعه، آلبدوی سطحی به این صورت تعریف می‌شود: «مقدار کل انرژی منعکس شده در مقایسه با کل انرژی دریافتی در طول موج کوتاه».

در این تحقیق تأثیر تغییرات سطح آب دریاچه ارومیه بر آلبدوی سطح دریاچه و نواحی خشک در دو طیف طول موج کوتاه و امواج فرابنفش در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۲ مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تایید می‌کند که در محدوده قرار دارند. از طول موج های کوتاه، با کاهش میانگین آلبدوی سطح دریاچه و نواحی خشک به ترتیب ۴ و ۱٫۵ برابر افزایش یافته است. در ناحیه امواج فرابنفش، با نصف شدن سطح دریاچه، مقدار آلبدو سه برابر شده است و مقدار آلبدوی قسمت خشک بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ به طور مداوم ۵۰ درصد افزایش یافته است. فرابنفش بالاتری دارند.

وضعیت بارندگی در این منطقه در حالی عجیب توصیف می شود که بسیاری از مطالعات علمی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر نوسانات تراز آب دریاچه ارومیه را تایید کرده و گفته اند آنچه اکنون رخ داده با پیش بینی های قبلی مطابقت دارد. در سال ۱۳۹۲ مطالعه ای با موضوع «پیش بینی تغییر پارامترهای اقلیمی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بازه زمانی ۹۰-۱۳۹۰» انجام شد که نشان دهنده کاهش بارندگی در ایستگاه های ارومیه و تبریز در ۲۰ سال آینده بود. و افزایش بارندگی در سقز نسبت به دوره پایه علاوه بر افزایش دما. وی حداقل و حداکثر را در ارومیه، تبریز و سقز پیش بینی کرد.

تکرار تئوری های قدیمی

فیلم برف ترکیه در نقطه مرزی و صحبت از سرقت ابرها از دریاچه ارومیه یادآور شایعات دهه ۹۰ است. محمود احمدی نژاددر سال خشک سال ۲۰۱۰، رئیس جمهور وقت گفت که “دستگاه هایی وجود دارد که به شما امکان می دهد ابرهای آسمان را به طور کامل تخلیه کنید” و اروپایی ها از این فناوری برای ایجاد بارندگی بی سابقه در کشور خود و بارندگی کمتر در کشورهای شرقی استفاده کردند. بودن

در آن زمان، مجله Live Science پاسخ داد. آرلن هاگینزیک دانشمند جوی در موسسه تحقیقات بیابان و مدیر برنامه اصلاح آب و هوای نوادا، گفت که چنین فناوری برای حذف ابرها وجود ندارد. به نظر وی پراکندگی و از بین بردن ابرها در مقیاس کوچک امکان پذیر است اما با تغییر الگوی آب و هوای یک منطقه و ایجاد خشکسالی نمی توان چنین کاری را انجام داد.

برخی از کارشناسان تغییرات اقلیمی و هواشناسی در روزهای اخیر مقایسه وضعیت آب و هوای ایران و ترکیه را نادرست دانسته و آن را با مقایسه هوای تهران و شهرهای ساحلی جنوب کشور مقایسه کردند.

بار دیگر در سال ۲۰۱۷، نقل قولی از غلامرضا جلالیرئیس وقت سازمان پدافند غیرعامل ایران با اشاره به دخالت مشکوک بیگانگان در آب و هوای کشور و صحبت از بررسی‌هایی که نشان می‌دهد ابرها را قبل از ورود به کشور در نقاط خاصی عقیم کرده‌اند، تبدیل به چهره‌ای جنجالی شد. البته این اظهارات خیلی زود توسط ارتش اسرائیل تکذیب شد: «برخلاف فضاسازی‌هایی که صورت گرفته، موضوعی که در سخنرانی رئیس ارتش اسرائیل درباره سرقت ابرها و تغییرات عمدی اقلیم به آن اشاره شد، صرفاً یک دیدگاه علمی از آینده.” فاز فعلی نیست و این که آیا دشمنان و رژیم غاصب صهیونیستی ابرها را می دزدند، رویایی بیش نیست.

در آن زمان، تمام توجهات معطوف به بارورسازی ابرها بود و برخی قول دادند که این فناوری می تواند بر الگوهای بارش تأثیر بگذارد و در برابر خشکسالی محافظت کند، اگرچه جامعه علمی تنها بارورسازی ابرها را به عنوان یک راه حل تحقیقاتی پذیرفت. برخی از کارشناسان تغییرات اقلیمی و هواشناسی در روزهای اخیر مقایسه وضعیت جوی ایران و ترکیه را نادرست دانسته و آن را با مقایسه آب و هوای تهران و شهرهای ساحلی جنوب کشور مقایسه کردند. آنها ناگزیر تغییر آب و هوا را دوباره توضیح می دهند و اثرات آن را توصیف می کنند. به نظر می رسد با وجود این شایعات، فصول خشک پیش رو سخت تر از گذشته خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا