سیاست های جمعیتی باید ثابت و مدون باشد

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه سیاست های جمعیتی باید ثابت و مدون باشد، گفت: متاسفانه در کمتر از ۱۰۰ سال گذشته چهار بار این سیاست را تغییر داده ایم.

به گزارش ارک خبر، امیر تقی زاده روز دوشنبه با تشریح فعالیت ها و برنامه های این معاونت به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر و روز جوان، اظهار کرد: قانون فعلی حمایت از جوانی جمعیت نیز زنان شاغل را در بر می گیرد که به دلیل مشغله کاری، تمایلی برای فرزندآوری ندارند و بیشتر به یک بچه اکتفا می کنند.

وی ادامه داد: این قانون باید روی زنان خانه دار تمرکز کند که شرایط و تمایل بیشتری به فرزندآوری دارند و این رویه باید به طور ثابت ادامه یابد و بجای تغییر، باید تقویت شود.

تقی زاده به برنامه های معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در هفته جوان و دستاوردهای این معاونت در طول یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: سی ام بهمن تا ششم اسفند ماه هفته جوان نامگذاری شده که برنامه های گرامیداشت این هفته از امروز سی ام بهمن – با همایش ایده یابی و کار تیمی آغاز می شود و فردا با همایش سرباز جوان در ۵۰ یگان مسلح مستقر در استان ادامه می یابد.

۳۰ جوان برتر استان تجلیل می شوند

تقی زاده با بیان اینکه شعار امسال هفته جوان “جوان ایرانی ، پرچمدار پیشرفت” تعیین شده است، گفت: یکی از برنامه هایی که در طول این هفته برگزار می شود تجلیل از جوانان برتر استان در محورهای مختلف است که با همکاری دستگاه های مختلف انتخاب شده اند.

وی ادامه داد: برای برگزاری جشنواره معرفی جوانان برتر استان،۱۱۷ نفر شناسایی و به مرحله داوری راه یافته اند که این تعداد از سوی ۵۶ داور مورد ارزیابی قرار گرفته اند و ۳۰ جوان برتر در ۱۰ محور فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی انتخاب و معرفی خواهند شد.

تقی زاده افزود: این جوانان در رشته های قرآن و خادم اهل بیت، ادبیات، فیلم، موسیقی، کنشگر فعال رسانه ای، کارآفرینی، دانش بنیان، ورزش، فعالیت های اجتماعی و جهادگری به عنوان جوانان برتر استان به جشنواره ملی معرفی خواهند شد.

وی اضافه کرد: باید به جوانان بها داده شود و در این میان حضور خیران و ایجاد بنیاد ملی جوانان در استان ضروری است.

برنامه های هفته جوان با محوریت ایجاد نشاط و هویت آفرینی برگزار می شود

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی به اهداف برنامه های گرامیداشت هفته جوان در استان اشاره کرد و گفت: این برنامه ها در سه محور ارائه خدمات به جوانان، آشنایی جوانان با هویت انقلاب اسلامی و آشنایی جامعه با جوانان و بر اساس ارتقا نشاط و هویت آفرینی برگزار می شوند.

تقی زاده ادامه داد: تقویت جایگاه جوانان در افکار عمومی، توجه مسئولان به مسائل جوانان و اهتمام برای رفع آنها، توانمندسازی جوانان و ایجاد خودباوری در آنها و ایجاد ارتباط سازنده میان جوانان و مسئولان از دیگر اهدافی است که این معاونت در ارتباط با جوانان پیگیری می کند.

تخصیص و پرداخت بیش از ۱۱۲ میلیارد ریال تسهیلات به جوانان در حوزه های مختلف

تقی زاده به مهمترین اقدامات این معاونت در سالجاری اشاره کرد و گفت: در حوزه ساماندهی امور جوانان و همچنین مشارکت های اجتماعی، ۱۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات به جوانان تخصیص یافته که این تسهیلات از محل هدفمند سازی یارانه ها، تبصره ۱۶ و ۱۸ است.

وی ادامه داد: نگاه حمایتی نسبت به سمن ها وجود دارد و از ایده های آنها حمایت می کنیم در سالجاری ۱۱ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال به طرح ها و ایده های سمن ها تخصیص یافته که تاکنون چهار میلیارد ریال به ۳۳ طرح پرداخت شده است.

تقی زاده افزود: ۴۲ میلیارد ریال نیز از محل هدفمند سازی یارانه ها و از راه صندوق کارآفرین امید برای ۵۹ طرح تسهیلات داده شده است و از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ نیز که از سوی اداره کار تایید و استانداری پرداخت می شود ۶۸ میلیارد ریال برای ۱۸ طرح تصویب و پرداخت شد.

 

افزایش مهارت های زندگی از طریق آموزش و مشاوره

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان به اهمیت دوره های مهارت افزایی در دوران جوانی اشاره کرد و گفت: این معاونت با برگزاری دوره های مهارت افزایی در ۱۵۰ مدرسه دخترانه و مهارت افزایی و رهنمون زندگی در پادگان ها، به دنبال آگاهی بخشی به این قشر در آستانه ازدواج است.

تقی زاده ادامه داد: ۲۶ هزار سرباز در استان از این آموزش ها در سالجاری بهره مند شده اند ضمن اینکه این معاونت در زمینه نحوه گذراندن اوقات فراغت در پادگان ها نیز وارد شده و نسبت تجهیز سالن های ورزشی در پادگان ها و ارایه مشاوره رایگان برای سربازان و خانواده هایی که در خانه های سازمانی مستقرند، اقدام کرده است.

وی همچنین به دوره های آموزشی مهارت شغلی در قالب برگزاری اردوهای راهیان امید اشاره کرد و گفت: این اردوها که امروز در قالب راویان پیشرفت برگزار می شود تاثیرگذاری بسیاری در هدایت شغلی جوانان داشته و بازدید از مراکز عملی و فنی و دانشگاهی رهنمونی برای آنها برای انتخاب شغل بوده است.

 

۳۲۲ سمن در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند

تقی زاده به فعالیت ۳۲۲ سازمان مردم نهاد در قالب تشکل های غیردولتی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۳ هزار جوان به طور داوطلبانه و خیرخواهانه در این سمن ها فعالیت می کنند که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بسیاری از آسیب های اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: به لحاظ تعداد سمن در کشور رتبه اول را داریم و دلیل آن، تمرکز روی کارهای خلاقانه و متناسب با فعالیت سمن ها با کارکرد صنوف مختلف است.

ازدواج آگاهانه و به هنگام در پایداری آن نقش کلیدی دارد

تقی زاده با بیان اینکه در حوزه ازدواج ، بیشتر مسئولیت بر دوش وزارت ورزش و جوانان است، گفت: قانون تسهیل ازدواج بر عهده این وزارت گذاشته شده و این وزارت برای اجرای بهینه این قانون، پروتکلی را تعریف کرده و مراحلی را برای اجرای این قانون تکلیفی تعریف و به اجرا گذاشته است که شامل ازدواج آگاهانه، به هنگام، آسان و پایدار است.

وی ادامه داد: ازدواج آگاهانه و به هنگام، نقش مهمی در پایداری آن دارد از این رو، این معاونت با برگزاری دوره های آموزشی قبل ازدواج برای زوجین و ارایه مشاوره های رایگان، به دنبال تحقق این مهم است.

تقی زاده افزود: در موضوع ازدواج آگاهانه، آموزش ها و مشاوره های لازم قبل از ازدواج در مدارس و پادگان ها از سوی ۴۵ مرکز مختص این کار داده می شود و ارایه این آموزش ها و مشاوره ها، نگرش مردم به مراکز مشاوره را تغییر داده و از بروز بسیاری از مشکلات بعد از ازدواج نیز جلوگیری کرده است.

در موضوع ازدواج آگاهانه، آموزش ها و مشاوره های لازم قبل از ازدواج در مدارس و پادگان ها از سوی ۴۵ مرکز مختص این کار داده می شود و ارایه این آموزش ها و مشاوره ها، نگرش مردم به مراکز مشاوره را تغییر داده و از بروز بسیاری از مشکلات بعد از ازدواج نیز جلوگیری کرده است.

 

وی گفت: در موضوع ازدواج آسان نیز مقدمات ازدواج را فراهم می کنیم ضمن اینکه دستگاه ها مکلف به قراردادن ۲۰ درصد امکانات خود به جوانان به صورت رایگان هستند.

تقی زاده بیان کرد: در این ارتباط ، فرمانداری تبریز تاکنون ۱۷۶ مکان حائز شرایط برای این تکلیف قانونی را در تبریز شناسایی کرده و نیاز است دیگر فرمانداران نیز چنین اقدامی را انجام داده و از امکانات دستگاه ها در راستای تسهیل ازدواج استفاده کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کودک همسری، رتبه استان در بالای جدول است و این موضوع با سبک و محل زندگی افراد در ارتباط مستقیم است، در شهرهای صنعتی و بزرگ افراد بیشتر دنبال آسایش و تامین خانه، خودرو و شغل اند از این رو متوسط سن ازدواج بالا رفته است اما در شهرهای کوچک و روستاها که افراد بیشتر به دنبال آرامش هستند و امکانات و آسایش در رتبه های بعدی قرار دارند این متوسط پایین آمده است.

 

خلا قانونی در مورد مراکز همسریابی موجب سودجویی برخی افراد شده است

تقی زاده از فعالیت قانونی ۶ مرکز همسان گزینی دائمی در استان خبر داد و گفت: تاییدیه و استعلام های این مراکز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی انجام و مجوز از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر می شود که این مجوز تنها برای همسریابی برای ازدواج دایم است.

وی با بیان اینکه وجود برخی خلاءهای قانونی موجب سوءاستفاده و سودجویی برخی افراد در این زمینه شده است، افزود: مراکز قانونی برای همسریابی یا همسان گزینی، دائمی هستند و به طور نامحسوس از سوی وزارت و سازمان تبلیغات اسلامی نظارت می شوند.

از جمعیت سه میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفری استان، یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۷۶ نفر در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بوده و جوان به شمار می روند.

دکمه بازگشت به بالا