راهکار استاندار آذربایجان شرقی برای احیای دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: مشکل اصلی ما در هر دو استان آذربایجان شرقی و غربی مدیریت منابع آبی است و اگر همین منابع موجود را بهینه مدیریت کنیم خودبخود به احیای دریاچه کمک کرده ایم.

به گزارش ارک خبر،مالک رحمتی در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه که با حضور استاندار آذربایجان غربی تشکیل شد، خاطرنشان کرد: شخص رئیس جمهور و دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به احیای دریاچه ارومیه دارند؛ به طوری که در این دولت انتقال آب از سد کانی سیب شتاب گرفت و حیات و سرزندگی خاصی به دریاچه بخشید.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته اقدامات مطلوب و تاثیرگذاری توسط شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان در جهت احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است.
مدیر ارشد استان افزود: برای اینکه برنامه‌های احیا شتاب بیشتری بگیرد اعتباری به میزان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با محوریت اولویت دادن به اصلاح الگوی کشت و بکارگیری شیوه‌های آبیاری نوین مورد نیاز است.
رحمتی اذعان داشت: در مورد وضعیت کنونی دریاچه ارومیه زیاد صحبت می‌شود؛ اما باید به یاد داشته باشیم این دریاچه یک شبه به این روزگار نیفتاده بلکه به دلیل قریب به دو دهه غفلت تاریخی به تدریج دچار خشکی شده و یقینا احیای آن نیز تدریجی و زمان بر خواهد بود.
استاندار آذربایجان شرقی در عین حال خاطرنشان ساخت: شخص رئیس جمهور و دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به احیای دریاچه ارومیه دارند به طوری که در این دولت انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه شتاب گرفت و حیات و سرزندگی خاصی به دریاچه بخشید.
وی با اشاره به انتقال پساب تصفیه خانه تبریز به دریاچه ارومیه، اضافه کرد: نگاه دولت به موضوع احیاء راهبردی بوده و برنامه‌ریزی ها و پیگیری های لازم هم صورت گرفته است.
رحمتی توضیح داد: منابع اعتباری مطلوبی هم صرف برنامه های احیا شده اما کافی نیست و لازم است در سال ۱۴۰۳ منابع بیشتری به برنامه های احیای دریاچه ارومیه تخصیص یابد.
استاندار آذربایجان شرقی توضیح داد: احیای دریاچه ارومیه برای کل کشور بویژه استان های آذربایجان شرقی و غربی مهم و حیاتی است به طوری که اگر میزان آب این دریاچه به حد استاندارد نرسد، با مشکلات عدیده زیست محیطی و بهداشتی مواجه خواهیم شد؛ پس بر ما فرض است که احیای دریاچه ارومیه را شتاب بخشیم.
این مسوول اذعان داشت: مشکل اصلی ما در هر دو استان آذربایجان شرقی و غربی مدیریت منابع آبی است و اگر همین منابع موجود را بهینه مدیریت کنیم خودبخود به احیای دریاچه کمک کرده ایم.
وی بر ضرورت جلوگیری از حفر چاه و انسداد چاه های غیرمجاز، اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه های آبیاری نوین، اصلاح بذرها و در نهایت بروزرسانی کشاورزی تاکید کرد.
استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه یک کار دانش پایه بوده و اگر از خرد جمعی و دانش فنی کشور بهره گیریم اقدامات احیا سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.
رحمتی در عین حال خاطرنشان ساخت: آذربایجان شرقی در ارتباط با موضوع احیای دریاچه ارومیه با تمام توان و ظرفیت در خدمت کارگروه ملی و استانی ستاد احیا خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا