۳۴ روستای مرند در وضعیت قرمز آبی قرار دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۸ روستای شهرستان مرند دارای تنش آبی هستند، گفت: عملیات آبرسانی پایدار به این روستاها و رفع تنش آبی در آنها امسال عملیاتی می شود.

به گزارش ارک خبر،محمد خانی اظهار کرد: شهرستان مرند ۱۰۷ روستا دارد که ۶۹ روستا در وضعیت آبی سفید، چهار روستا در وضعیت زرد و ۳۴ روستا در وضعیت قرمز آبی قرار دارند.
وی ادامه داد: برای رفع مشکل آب روستاهایی که در وضعیت زرد و قرمز هستند و تامین منابع مالی برای آبرسانی به آنها از محل محرومیت زدایی، اعتبارات استانی و داخلی استفاده خواهیم کرد.

خانی افزود: ۱۷ روستا شامل گلین قیه، هرزند عتیق، لیوار بالا، بابره علیا، بابره سفلی، مهرام، ساری تثه، النجق، اویندین، دارانداش، زمهریر، سیدلو، کوه ناب، باغلار ارلان، ارسی، جامع بزرگ و تازه کند آخوند از محل انعقاد تفاهم‌نامه(مرحله دوم اعتبارات محرومیت زدایی) آبرسانی می شوند.

وی گفت: هفت روستا شامل یالقوز آغاج، سیوان، قراجه فیض اله، ارسی، جامع بزرگ، هرزندات و یکانات از محل اعتبارات استانی و ۱۴ روستا شامل لیوار چرچر، سرخه، هرزند عتیق، بابره، یام، باروج، ساری قیه، کراب، ضرغان، دیزج قربان، بنگین، دولت آباد و هوچقان از محل اعتبارات داخلی آبرسانی خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی آبرسانی به این روستاها در روزهای آینده آغاز می شود تا این روستاها نیز به آب سالم و پایدار دسترسی داشته باشند.

آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی در قالب طرح جهاد آبرسانی و در ۲ فاز در حال انجام است که با اتمام این طرح ۴۱۱ روستای استان به آب پایدار دسترسی خواهند داشت.

در مرحله نخست ۱۷۸ روستا و در مرحله دوم ۲۳۳ روستا از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار می شوند و با اجرای این طرح ها، تعداد روستاهای دارای تنش آبی استان که تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ روستا بود به کمتر از ۳۰۰ روستا کاهش می یابد.

حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد و یک میلیون و ۱۳۷ نفر از جمعیت استان در این روستاها ساکن هستند که به گفته مدیرعامل آبفای استان بیش از ۲ هزار روستا دارای آب لوله کشی بوده و نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت روستاها زیر پوشش آب و فاضلاب هستند.

اعتبار مرحله اول پروژه جهاد آبرسانی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بود و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی سپاه عاشورا و در چهار شهرستان خداآفرین، کلیبر، هشترود و ورزقان در دست اجراست.

مرحله دوم طرح نیز با ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به ۲۳۳ روستا در ۲۱ شهرستان استان آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا