مطلقاً هیچ‌کاری برای بافت حاشیه‌نشینی نشده‌است

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز، گفت: تبریز در راس مثال‌های حاشیه نشینی کشور است و این هم زبان زد است که مطلقا هیچ کاری برای بافت حاشیه نشینی انجام نشده‌است.

به گزارش ارک خبر، به نقل از ایسنا، روح اله رشیدی، در جلسه شورای اسلامی شهر تبریز، با بیان این‌مطلب اظهار کرد: متاسفانه اوضاع طوری است که منتظر زمان هستیم تا مسائل خودبه‌خود حل شده و یا احتمالا با پروژه هایی که شهرداری هر ساله انجام می‌دهد، حاشیه‌نشینی توانمند شود یا جابه‌جایی‌های اضطراری صورت گیرد.

وی ادامه داد: اراده‌ای که شورای ششم داشت، این بود که در حد مقدورات شهرداری کاری واقعی انجام دهیم. می‌دانستیم که قانونا دولت در این زمینه مکلف است و در سایر شهرها هم کار کرده اما در تبریز قدمی برداشته نشده است. در سال ۱۴۰۱ لایحه‌ای مبنی بر تجویز تامین مالی یک هزار میلیارد تومانی برای آغاز فعالیت در شهرک جوانان ارائه کرد. دشوارترین کار در این حوزه تامین مالی و آسانترین کار هم رفع و انجام ضوابط و مناسبات اداری و… است. بر این اساس شهرداری و شورا سخت‌ترین کار را با تمام محدودیت‌هایی که دارد انجام داده و هر ساله هم در بودجه به این موضوع توجه کرده است.

رشیدی تاکید کرد: با عدم تامین زیرساخت و حل نشدن مسائل جانبی طعم شیرین جا به جایی آبرومند در دهان مردم به زهر تبدیل شود، چه فایده‌ای دارد شهرداری به جای سایر حوزه‌ها مانند تجهیز ناوگان اتوبوسرانی، مترو و… بودجه‌ای برای شهرک جوانان در نظر بگیرد؟ تعهد اخلاقی، قانونی و شرعی ما و شهرداری را مجاب کرده تا در خصوص شهرک جوانان کار کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: ما هر هفته به شهرداری تذکر می دهیم که در خصوص شهرک جوانان فعالیت داشته باشد. نمی‌گویم که وظیفه دولت است و شهرداری پروژه را متوقف کند ولی علی رغم تلاش شهرداری، دولت از کوچکترین اختیاراتش هم برای پیشبرد شهرک جوانان استفاده نمی کند.

وی عنوان کرد: عین این مطالب را سال گذشته در دیدار با شهید رئیسی مطرح کردم دولت نسبت به زمین‌هایش خساست به خرج می‌دهد، آن هم برای مستحق ترین مردم. با این حال در جاهای بکر و… با کلی هزینه می خواهد نسبت به ساخت مسکن اقدام کند. مردم چهار دیواری امن می‌خواهند، روزی نیست که مردم به شورا و شهرداری مراجعه نکرده و از وضعیت نامناسب خانه‌هایشان گلایه نکنند.

رشیدی گفت: اراده واقعی و قدرتمندی در شورا و شهرداری است که تا پایان سال ۱۲۰۰ واحد ساخته شود. این همت بزرگی است اما در حقیقت وظیفه‌ی دولت و راه و شهرسازی است که باید در این خصوص ورود کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی نیز با اشاره به محدودیت های ساخت و ساز در بافت مرکزی و تاریخی تبریز اظهار داشت: مگر بافت تاریخی تبریز تاریخی‌تر از حرم امام رضا (ع) است که ۱۲۰۰ سال قدمت دارد؟ در مجاورت حرم مطهر رضوی ساختمان‌های ۲۰ طبقه احداث می‌شوند اما در تبریز مجوزی برای انجام این کار وجود ندارد.

وی افزود: در تبریز خانه مردم به واسطه محدودیت‌های ساخت و ساز رفته رفته به مخروبه تبدیل می شود و این گونه هسته مرکزی تبریز ویران می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: این موضوع باید بررسی و مشکل حل شود، اگر بافت تاریخی تبریز از حرم امام رضا (ع) تاریخی تر است، بگویند تا بدانیم به آن دلیل اجازه مرتفع سازی بیش از ۷ و نیم متر در بافت تاریخی و فرسوده داده نمی‌شود.

دکمه بازگشت به بالا