آمار غیررسمی از ده‌ها مورد سگ‌ گزیدگی روزانه در تبریز/زنگ خطر سگ‌گزیدگی در تبریز به صدا درآمد!

بر اساس صحبت های صورت گرفته با آسیب دیدگان وقایع سگ‌ گزیدگی ادعا شده است که روزانه ده‌ها مورد سگ گزیدگی در تبریز به مرکز واکسیناسیون تبریز مراجعه می‌کنند.

به گزارش ارک خبر،در روزهای اخیر خبر‌های ناراحت کننده‌ای درباره کشته شدن یک دختر بچه بر اثر حمله یک سگ ولگرد هاری در نکا و سپس حمله سگ به یک دختربچه ۵ ساله در تبریز، حمله به یک کودک در روستای لله‌لو ورزقان و یک بچه مشهدی و یک بچه دزفولی در فضای رسمی رسانه‌ای و مجازی منتشر شد.

این اتفاقات رخ داده در جای جای ایران بقدری در یک ماه گذشته افزایش یافت که بحث های داغی همانند غذارسانی، کاهش جمعیت سگ‌ها و عقیم سازی این حیوانات خود را در صدر اول اخبارهای ایران جای داد.

درباره کنترل و نحوه مدیریت جمعیت سگ های بلاصاحب حرف و حدیث زیاد است اما همزمان با این خبرها برخی از فعالان محیط زیست درباره آزاد بودن غذا دادن به سگ‌های ولگرد در کشورهای دیگر گزاره‌هایی مطرح کردند.

در این جریانات شکل گرفته دو دیدگاه وجود دارد که یک نگاه طرفدار حقوق حیوانات است و معتقداند که باید به این حیوانات غذارسانی صورت بگیرد و در طرفی دیگر برخی کارشناسان محیط‌زیستی و الخصوص کارشناسان حیات وحش ایستاد‌ه‌اند که مخالف این غذارسانی هستند و می‌گویند که غدا دادن به حیوانات در کشورهای دیگر ممنوع است.

آنها معتقدند که غذا دادن به حیوانات خارج از خانه، صرفاً باید در مورد گونه‌های در خطر انقراض و زیرنظر محیطبانی صورت گیرد نه بصورت خودسرانه!

نمی‌شود گفت که غذا دادن به سگ های ولگرد قانونی بوده و دارای قاعده مشخصی برای هر کشور و شهر است، اما در کشوری همانند هند و در بخش هایی از ترکیه غذا دادن به سگ های ولگرد آزاد است و این بحث بیشتر به تعداد جمعیت سگ‌ها در مناطق مختلف مربوط می‌شود و در خیلی از ایالت های آمریکا همانند لس آنجلس و سنگاپور غذا رسانی ممنوع بوده و حتی جریمه ‌ای هم به فرد غذادهنده تعلق می‌گیرد.

مسیرمان را چندان هم که دور نکنیم، در شهر خودمان، بعد از اتفاق رخ داده به لیانا بچه ۵ ساله تبریزی از شهرداری تبریز انتظار می‌رفت که تدبیراتی در این خصوص اعمال نماید که شروع به جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر کرد.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در آخرین صحبتش چنین بیان می‌کند: برخی افراد در شهرمان فرض می‌کنند که با غذارسانی به این سگ‌های بلاصاحب احسان و نذری بزرگی می‌کنند اما دریغ از اینکه اکوسیستم زندگی این حیوانات را نابود کرده و زندگی‌اشان را به هم میریزند.

او می‌گوید: این غذارسانی در محله‌های تبریز باعث می‌شود که حیوانات برای رفع نیازهای خود در دفعه های بعدی نیز به همان کوچه و خیابان ها مراجعه کنند و وارد شهر شوند و این عارضه در مناطق ۷،۶ و ۵ تبریز بیشتر از سایر مناطق است.

او با بیان اینکه تمام تلاشمان این است با توجه به پروتکلی که با کمک دادستانی تنظیم شده اقدام به جمع آوری سگ‌های بلاصاحب کنیم و دیگر شاهد اتفاق ناگواری در سطح شهر تبریز نباشیم ادامه می‌دهد: مردم اگر با فرهنگ‌سازی درست ادامه دهنده فضادهی به سگ‌های بلاصاحب نباشند تاثیر مؤثری در کاهش و ثابت نگه داشتن جمعیت این حیوانات خواهند داشت.

در این بین با مراجعه تلفنی به رئیس علوم پزشکی تبریز جویای آمار دقیق نفراتی شدیم که توسط سگ های بلاصاحب برایشان حمله شده بود اما برای تلفن‌هایمان جوابی نیافتیم.

در مراجعه حضوری به مرکز شبانه روزی پیشگیری و درمان هاری تبریز نیز بر اساس صحبت های صورت گرفته با آسیب دیدگان، ادعا شده است که روزانه ده‌ها مورد سگ گزیدگی در تبریز به مرکز واکسیناسیون تبریز مراجعه می‌کنند که تنها با چند ساعت منتظر ماندن در این محل می‌توان تعداد این موارد را مشاهده کرد.

امیدواریم این آماری که از طرف شهروندان آسیب دیده به دست خبرنگار آذرانجمن رسیده دارای جوابی از طرف مسئولین مربوطه باشد و در این خصوص شفاف سازی لازم را اعمال نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا