شناسایی همه جانباختگان فاجعه منا و تدفین 42 زایر ایرانی در مکه

پایگاه خبری ارک – رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: جنازه تمامی 461 نفر جان باخته زائر ایرانی فاجعه منا شناسایی و پیکرهای 42 نفر از قربانیان این حادثه با رضایت خانواده قربانیان در مکه به خاک سپرده شد.

سعید اوحدی روز چهارشنبه در آیین دیدار با بازماندگان مهابادی فاجعه منا که با حضور مسئولان اجرایی و جمعی از خانواده های شهدای این حادثه در سالن طلاییه این شهر برگزار شد، افزود: کمبود امکانات و نیروهای امداد رسان در عربستان، عمق فاجعه منا را بیشتر کرد و بر تعداد شهدای این فاجعه افزود.
وی بیان کرد: در این فاجعه بیش از هفت هزار از زایران خانه خدا قربانی بی تدبیری مسئولان عربستان و کمبود امکانات امدادی شدند.
وی اضافه کرد: در روز حادثه مسئولان عربستان در صدد کتمان این فاجعه انسانی بودند و با ایجاد فضای امنیتی و ورود نیروهای ارتش عربستان، از تردد اکیپ های خارجی ممانعت می کردند.
اوحدی با شرح جزییاتی از حادثه منا برای خانواده های بازمانده این حادثه افزود: پس از این حادثه جنازه قربانیان با استفاده از 25 دستگاه تریلی حمل و در سردخانه هایی غیراستاندارد نگه داری می شد.
وی اظهار کرد: اکیپ های شناسایی سازمان حج و زیارت در میان انبوهی از جنازه ها و در شرایط بسیار نامناسبی به دنبال جستجوی جنازه زایران ایرانی بودند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فاجعه منا نیز گفت: پیام رهبر انقلاب تنها صدای رسا و فریاد دادخواهی جانباختگان این حادثه در جهان اسلام در مقابل دولت عربستان بود.
وی در این دیدار ضمن دلجویی از بازماندگان فاجعه منا افزود: بازماندگان قربانیان فاجعه منا با نجابت و متانت مسایل خود را مطرح کرده اند و این سازمان و مسئولان آن به عنوان خدمتگزاران مردم به طور جدی پیگیر مسایل و مطالبات آنها خواهند بود.
رئیس سازمان حج و زیارت در سفر به شهرستان مهاباد همچنین بر مزار قربانیان فاجعه منا در مزار شهدای مهاباد حاضر شد و با نثار فاتحه و گل، یاد و خاطره این عزیزان را گرامی داشت.
در این آیین چند کلیپ تصویری از فاجعه منا پخش شد که باعث ابراز احساسات خانواده های قربانیان این حادثه شد.
در پایان این همایش که مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی، نمایندگی بعثه رهبری در حوزه حج و زیارت آذربایجان غربی و فرماندار و امام جمعه مهاباد نیز حضور داشتند، با اهدای لوح از بازماندگان این حادثه قدردانی شد.
به گزارش ایرنا و براساس اعلام سازمان حج و زیارت، از مجموع 461 نفر جان باختگان زایران جمهوری اسلامی ایران 24 نفر متعلق به آذربایجان غربی و کاروان شماره 12012 شهرستان مهاباد است.
فاجعه منا دوم مهرماه سال جاری همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات روی داد.
کاروان سفر حج تمتع مهاباد به شماره 12012 متشکل از 52 نفر زائر مرد و 68 نفر زائر زن 13 شهریورماه از طریق فرودگاه ارومیه به این سفر زیارتی اعزام شد.
حجاج آذربایجان غربی امسال در قالب 16 کاروان متشکل از هشت کاروان اهل سنت و هشت کاروان اهل تشیع سازماندهی شده و به خانه خدا اعزام شدند که تنها کاروان زائران مهابادی دچار حادثه شده است.
امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع راهی عربستان سعودی شده بودند که به علت بی تدبیری مسئولان سعودی و رخ دادن فاجعه منا تعدادی از حجاج کشورمان جان خودشان را از دست دادند.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا